روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت - شماره 4121

چشم انتظاری «ایران» برای تولد یوزهایش

شمارش معکوس آغاز شد

 معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست طبق پیش بینی های کارشناسان اعلام کرده است طی روزهای پیش رو باید منتظر زایمان «ایران» یوز ماده باشیم و در صورت زایمان موفق این یوزپلنگ، این نخستین بار خواهد بود که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به دنیا آوردن توله می شود.
ششم بهمن ماه  بود که  امیر عبدوس مدیرکل وقت محیط زیست استان سمنان به خبرنگار فارس خبر داد که ساعت 7 روز شنبه دوم بهمن با مشاهده علائم  فحلی در یوز ماده (ایران) در پای ارتباط دالان عشق یوز نر (فیروز) باز شد و بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ‌ها‌ی آفریقایی 72 ساعت زمان معرفی این آشنایی ادامه یافت.
طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز 17 بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند. طبق برآورد کارشناسان نیمه اول اردیبهشت ماه باید «ایران» فارغ می شد.
حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  امروز در این باره اظهار داشت: قبلا بارداری قطعی یوزپلنگ در اسارت را اعلام نکرده بودیم اما علائم ظاهری نشان از بارداری قطعی یوز ایرانی دارد و امیدواریم زایمان موفقی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه  پیش‌ بینی ما این است که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت زایمان اتفاق بیفتد لیکن چنانچه تاخیر جزئی در زایمان داشته باشیم طبیعی است. تاکید کرد: در حال حاضر کنترل وضعیت یوز با دوربین مداربسته توسط تیم دامپزشکی در جریان است.
 معاون محیط زیست با اشاره به اینکه در صورت زایمان موفق، این نخستین بار در جهان است که یوز آسیایی به صورت طبیعی در اسارت باردار شده و موفق به دنیا آوردن توله می شود. اظهار داشت:‌در صورت سالم ماندن توله‌ها، احتمالا بتوانیم جمعیت یوز پلنگ را در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بسیار بزرگی به حفظ ژن این گونه در خطر انقراض می‌کند.
کمتر از 20 قلاده یوز در هفت استان سمنان ، کرمان ، یزد، خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز تا به امروز مشاهده شده است. یوز ها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می آوردند و هر چند این فرایند به نوبه خود برای حفظ این گونه مهم از نظر  ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست  برنامه ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

 افزایش حقوق‌ تمام سربازان
خبرخوش
 برای سربازان انتظامی
 رییس سازمان وظیفه عمومی فرماندهی کل انتظامی کشور اعلام کرد که حقوق سربازان از اردیبهشت ماه افزایش پیدا خواهدکرد.
 سردار تقی مهری درباره افزایش حقوق سربازان وظیفه اظهارکرد: برابر قانون باید ۶۰ تا ۹۰ درصد از حداقل حقوق یک نیروی کادر یا پایور در نیروهای مسلح برابر جدولی که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌کند به سربازان  پرداخت شود. خوشبختانه در سال گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این افزایش حقوق انجام شد و حتی در بهمن یا اسفند که پیگیری شد حقوق اسفندماه سربازان هم افزایش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه حقوق فروردین ماه سربازان نیز مطابق سال ۱۴۰۰ پرداخت شد، گفت:  امیدواریم در اردیبهشت ماه با توجه به اینکه آیین نامه و دستورالعمل افزایش حقوق سربازان نیروهای مسلح تدوین شده و آماده ابلاغ است این امر محقق شود، در حال حاضر ما منتظر اعلام آیین نامه استفاده از منابع مالی از سوی دولت محترم هستیم و طبق پیگیری‌ها در اردیبهشت ماه سال اجرایی این امر  عملیاتی خواهد شد و حقوق سربازان افزایش خوبی پیدا خواهد کرد.
مهری همچنین خبری خوش به سربازان انتظامی کل کشور داد و گفت:‌ در جلسه افطاری در خدمت فرمانده محترم کل انتظامی بودیم، در آن‌جا غیبت پشت دفترچه‌ای تمام سربازان متاهل بخشیده شد که معمولا یا سه ماهه یا شش ماهه است. همینطور برای افراد مجرد نیز  نصف این مدت بخشیده شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه