روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت - شماره 4121

ارزخوارها در مردم نگرانی ایجاد می‌کنند

انحرافات ارزی در حوزه مواد اولیه دارویی

 بازگشایی فهرست دارویی کشور پس از۳ سال، تامین و تحویل ۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا کنون، پوشش بیمه‌ای برای ۲۵۰ قلم دارویی که سال گذشته گران شدند، ایجاد خط ویژه برای صادرات داروی ایرانی و... ازجمله مباحثی است که رییس سازمان غذا و دارو در نشستی خبری به تشریح آن پرداخت.
دکتر بهرام دارایی در نشست خبری وزارت بهداشت، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های ما تامین دارو برای بیماران بوده است. زمانی این چالش برایمان خیلی جدی بود که تامین ارز ما در گرو دریافت ارز ترجیحی از بانک مرکزی شد. در این زمینه  در سال ۱۴۰۰ چالش سنگینی داشتیم که با ورود رییس جمهور و وزیر بهداشت، ارز برای دارو تخصیص پیدا کرد تا بتوانیم در انتهای سال داروهای حیاتی و ضروری بیماران را با اولویت‌بندی تامین کنیم. اگرچه رقمی که در سال ۱۴۰۰ تامین شد، کافی نبود، اما با تمام دشواری توانستیم با حداقل مشکلات ارزی داروی مورد نیاز بیماران را تامین کنیم.
انحرافات ارزی در حوزه مواد اولیه دارویی
دارایی درباره وضعیت قیمت‌گذاری مواد اولیه و تهیه آمارنامه دارویی نیز گفت: آمارنامه باید منتشر شود که قول داده بودم که تا پایان خرداد ماه یا اوایل تیر ماه منتشر شود. آمارنامه دارویی بسیار مهم است. در راستای شفافیت این اتفاق می‌افتد. برای این موضوع تمام دریافتی‌های ارزی و تامین ارز ترجیحی را از سوی شرکت‌ها منتشر می‌کنیم تا مردم ببینند که کدام شرکت‌ها به چه میزانی و به چه نحوی ارز دریافت کردند و دارو و تجهیزات را وارد کرده‌اند. در زمینه مواد اولیه متاسفانه انحرافات زیادی داشتیم که باید بتوانیم آن را اصلاح کنیم. ان‌شاءالله موارد قانونی مورد نظر برای قیمت گذاری بدست آید تا بتوان از تلاطم در قیمت‌ مواد اولیه که مستقیما بر محصول نهایی و دارو تاثیر می‌گذارد، جلوگیری کرد. وی درباره لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر اینکه چند شرکت تجهیزات پزشکی ۵۰ درصد ارز این حوزه را دریافت می‌کنند، گفت:  قبلا به این صورت بود که متاسفانه چند شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی بیشترین ارز را دریافت می‌کردند. ما در طول چند ماهه گذشته این را اصلاح کرده و به حداقل رساندیم و با اقدامات کاراتر به حداقل خود می‌رسانیم تا سهم‌خواهی و رانت ویژه‌ای که در سال‌های گذشته ایجاد شده بود را کاملا برطرف کنیم. البته وظیفه ما تامین پایدار، به موقع و با کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی است و وقتی این موضوع سرلوحه باشد، کسی که بتواند در این تامین کمک کند، می‌تواند سهمی داشته باشد برای ورود به بازار کالاهایی که تامین می‌کند. نام شرکت و برند مهم نیست، بلکه تامین به میزان کافی و با کیفیت و پاسخ به موقع به نیاز مهم است.
رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوالی درباره تامین دارو برای کشور روسیه نیز گفت: ما با کشور روسیه تبادلات خوبی را داریم. در زمینه دارو و واکسن از قبل هم تبادلاتی داشتیم و تعدادی از داروهای خاص، با فناوری بالا و بیولوژیک ما در کشور روسیه ثبت رسمی شده‌اند. این تبادل از قدیم هست و ادامه داشته است. کشور روسیه حدود ۷۵ درصد از نیازهای خودش را در حیطه داروهای عمومی توسط کارخانه‌های داروسازی تامین می‌کند. آنچه برای این همکاری‌ها مهم است، این است که دو طرف شناخت بسیار خوبی را نسبت به توانایی‌های یکدیگر داشته باشند تا بتوانند بر اساس این توانایی‌ها تبادلات را انجام دهند. مذاکرات و سفرها هم به همین منظور انجام می‌شود قبلا هم تبادلاتی درباره دارو و صادرات دارو به روسیه و همچنین واردات برخی داروها و واکسن مانند واکسن آنفلوآنزا از این کشور داشتیم و در این سفر مشخص شد که دو طرف چه نیازهایی دارند و چه امکاناتی برای رفع نیاز طرف مقابل دارند.
وی افزود: ما زمینه همکاری‌مان در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی، مواد اولیه دارویی، ماده نهایی و داروهای بیولوژیک و ... وسیع است. در همان سفر تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ما با شرکت‌های روسی تبادل نظر کردند و نمایشگاهی هم برقرار شد. در آینده نزدیک نمایشگاه دارویی خواهیم داشت که در روسیه برگزار خواهد شد. این تصور وجود دارد که کشور ما توانایی دارد که بتوانیم صادرات خوبی را به کشور همسایه داشته باشیم. به هر حال کشور روسیه تحت تحریم‌هایی قرار گرفته که همانطور که ما ۴۰ سال گذشته تحریم‌های فراگیری داشتیم که تمام شئون از جمله دارو و سلامت ما را تحت تاثیر قرار داد که سال گذشته در حوزه واکسن آن‌ها را به عینه شاهد بودیم. به هر حال کشور روسیه هم به همین صورت در زمینه مواد اولیه و داروها تحت تحریم قرار گرفته که می‌توان با امکانات و توانایی که داریم در این زمینه همکاری ویژه‌ای داشته باشیم که این مذاکرات و تبادلات همچنان ادامه دارد و تصور می‌کنم که نتایج خوبی خواهد داشت.
آخرین وضعیت کمبودهای دارویی
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت کمبودهای دارویی در کشور، گفت: در زمینه بحث کمبودها من مرتبا از طرف منابع مختلف و معاونین غذا و دارو و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، فهرست کمبودهایی را که در سطح بازار وجود دارد، با روش‌های مختلف اعم از بررسی میدانی، بررسی سامانه‌ها و گزارش‌های مردمی و ... احصاء می‌کنیم. شکی در این نیست که کمبود وجود دارد و همیشه وجود دارد. وجود مقداری کمبود در هر کشوری با توجه به وضعیت آن کشور می‌تواند طبیعی باشد که دلایلی مانند کمبودهای جهانی، خارج شدن مولکولی از فهرست، تقاضای بالای دارویی در دنیا، داروهای برند و... دارد. طبق آخرین فهرست کمبودها برخی داروهای اعصاب و روان در کمبود هستند که اکثرا داروهای برند و با نام تجاری خاص هستند که می‌تواند مورد توجه باشد و داروهایی هستند که از آنجایی که مشابه تولید داخلی آن وجود دارد و به وفور هم هست، آن را کمبود حساب نمی‌کنیم.  
ارزخوارها و رانت‌خوارها در مردم نگرانی ایجاد می‌کنند
وی درباره فسادستیزی در حوزه غذا و دارو نیز گفت: ما با تکمیل سامانه‌هایمان، کنار گذاشتن نظرات کارشناسی از حلقه تصمیم‌گیری، مکانیزه کردن تصمیمات و شفاف کردن و اعلام عمومی آن‌ها در زمینه تامین و اختصاص ارز و یا سهمیه‌هایی که وجود دارد اقدام می‌کنیم. در زمینه ارزخواران حوزه دارو اقداماتی انجام شده که امیدواریم بتوان نتایج آن‌ها را در قوه قضاییه دید تا انحرافات ارزی مشخص شود. هرچند که توسط سخنگوی قوه قضاییه اشاره ای به این موارد شد که امیدواریم نتایج دقیق آن به زودی به اطلاع مردم برسد. درباره گران‌فروشی به ویژه در حوزه مواد اولیه هم اقداماتی انجام شده که پیگیر هستیم که مراحل قانونی‌اش در مراجع قضایی برسد. درباره ارز ترجیحی هم هر زمان که زیرساخت‌ها آماده باشد اقدام می‌کنیم. هرچند که عده‌ای از خارج از کشور و همچنین عده‌ای از همان ارزخوارها و رانت‌خوارها در مردم ایجاد نگرانی می‌کنند. زیرا از این مسیر سود بیشتری به آنها می‌رسد امیدوارم این سیاست غلط اصلاح شود اما مردم هزینه‌ای ندهند. دارایی درباره مراکز ترک اعتیاد نیز گفت: در این زمینه قانون تکلیف را مشخص کرده اما تصمیمات در وزارت بهداشت منطقی و به صورتی اتخاذ می‌شود که تشنج و اختلالی در حوزه درمان کشور ایجاد نشود. اولویت ما در حال حاضر تامین دارو و تجهیزات پزشکی است تا با مدیریت صحیح آن را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه