روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت - شماره 4121

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

دیدار جامعه فرهنگیان با مقام معظم رهبری

ستاری فرد صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم با اشاره به جایگاه مهم معلمان در جامعه، گفت: معلمان در آموزش مجازی، آموزش حضوری و آموزش ترکیبی خوب عمل کرده‌اند. بیش از ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس حضور دارند که این مهم به واسطه بسترسازی خوبی است که به دلیل واکسینه شدن جامعه محقق شده است.
وی در خصوص برنامه‌‌های هفته معلم اعلام کرد: در هفته پیش رو که هفته بزگداشت مقام معلم است، روز ۲۱ اردیبهشت نمایندگانی از جامعه معلمان به دیدار مقام معظم رهبری مشرف می‌شوند. روز ۲۰ اردیبهشت ماه نیز دیدار با رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود. همچنین در بستر شاد، وزیر آموزش و پرورش با معلمان گفت‌وگو خواهد کرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از اجرای برنامه‌های نمادین این هفته خبر داد و گفت: حضور مدیران استانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و مدارس و تقدیر از معلمان بازنشسته نیز در دستور کار است.
وی اعلام کرد: شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه معلمی(معلمان نمونه) انجام شده است و سه هزار و ۹۵ معلم در سطح منطقه، ۳۹۹ معلم در سطح استان و ۱۷ معلم در سطح کشور در طرح جلوه‌های ویژه معلمی انتخاب شده‌اند.
ستاری‌فرد در پاسخ به سوالاتی همچون چرایی افزایش نارضایتی معلمان و اینکه آیا نارضایتی فراگیر معلمان تهدیدی برای نظام آموزشی به حساب می‌آید و وزارت آموزش و پرورش چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است؟ دستبند زدن به معلم در انظار عمومی روحیه معلمان را جریحه‌دار کرده است اما چرا تاکنون وزیر اظهارنظری در این زمینه نکرده‌اند و اینکه در پی قطع ارتباط آموزش و پرورش با تشکل‌ها چه راهکاری را دنبال می‌کنید، گفت: معلم و آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی است نه مخرب سرمایه اجتماعی. معلمان مطالباتی دارند و در بیان مطالباتشان محق هستند. وی ادامه داد: طرح مطالبات معلمان به حق است و شنیده شده و به لطف خدا و پیگیری دولت به نتایج خوبی رسیده است. یکی از مطالبات معلمان وضعیت استخدامی فرهنگیان هست که بخش زیادی انجام شد و بخشی هم در حال انجام است و در این خصوص نقطه ابهامی نداریم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مسئله رتبه‌بندی معلمان را دیگر مطالبه به حق آنها دانست و گفت: در اسفندماه سال ۹۹ یعنی واپسین روزهای دولت قبل لایحه‌ای به مجلس ارسال شد که بر اساس آن رتبه‌بندی باید سهمیه‌بندی می‌شد. لایحه‌ای که مشخص نبود به چه شکل باید اجرا شود و نیاز بود کار کارشناسی در خصوص آن صورت گیرد. این لایحه خیلی از نیروها را از دایره شمول رتبه‌بندی خارج کرده بود از جمله معلمان مدارس استثنایی را.  این لایحه با این همه اشکال یک سال زمان برد که در مجلس اصلاح شود اگر لایحه قوی تدوین شده بود شاهد بسیاری از این مطالبات بودیم اما در دولت جدید اشکالات لایحه رفع و سهمیه‌بندی حذف شد.
*مشمولان طرح تعجیل رتبه
وی اعلام کرد: برای معلمانی که در عشایر، مناطق محروم و مدارس استثنایی تدریس می‌کنند نیز طرح تعجیل رتبه در نظر گرفته شده است. این لایحه در اثنای بودجه تصویب شد و ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای آن تصویب شد.
ستاری‌فرد با اشاره به اینکه طی یک ماه باید آیین‌نامه این لایحه تدوین و در اختیار هیئت وزیران قرار می‌گرفت، گفت: طی همین مدت آیین‌نامه تدوین شد و البته امکان تغییر و اصلاح در هیئت وزیران همچنان وجود دارد. از ششم اردیبهشت نیز آیین‌نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی و سرمایه انسانی هیئت وزیران در دستور کار قرار گرفته است و بعد از ابلاغ هیئت وزیران، آموزش و پرورش به زودی آن را اجرا می‌کند.
وی به این مسئله نیز اشاره کرد که در لایحه قبلی معلمان شاغل در پست‌های اداری و نومعلمان از رتبه‌بندی حذف شده بودند و حداقل داشتن دو سال سابقه تدریس برای رتبه‌بندی لحاظ شده بود، گفت: این موارد حذف و قرار شد تمام معلمان رتبه‌بندی شوند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه اجرای اصل آموزش رایگان قانون اساسی نیز گفت: طرح اصلاح مدارس غیر دولتی در نوبت بررسی مجلس قرار دارد و امیدواریم در دستور صحن علنی مجلس قرار گیرد. تقویت مدارس عادی دولتی نیز در دستور کار آموزش و پرورش است. اعتبار خوبی نیز برای تغذیه رایگان در مدارس مناطق محروم در نظر گرفته شده است که بعد از ماه رمضان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.
*۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند
وی در پاسخ به اینکه اعلام شده ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند، بقیه شش درصد چرا در کلاس‌ها حضور ندارند؟ گفت: دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند و دانش‌آموزانی که علائم بیماری دارند این شش درصد را تشکیل می‌دهند اما اینطور نیست که از تحصیل محروم بمانند؛ آنهایی که امکان حضور در کلاس ندارند از طریق شبکه شاد محتوای لازم را دریافت می‌کنند؛ اما غایبان، دانش‌آموزان ثابت نیستند.
ستاری‌فرد در خصوص اجرای آیین‌نامه نقل و انتقال معلمان نیز گفت: این آیین‌نامه با هدف اجرای سیاست‌های ملی خانواده ابلاغ شده است. این آیین‌نامه مجدداً بازنگری شده و چند تغییر جدی در آن صورت گرفته است. براساس این تغییرات موضوع نقل و انتقال استانی به استان‌ها واگذار شده است، شرط سنوات از انتقال برون استانی کم شده و انتقال دائم منوط به تعهد خدمت شده است. البته انتقال زوجین فرهنگی که در دو استان مشغول کار هستند به صورت استثنا مدنظر قرار گرفته است.
*افراد معاف از شروط انتقال
وی اعلام کرد: فرهنگیانی که همسر نظامی یا جانباز دارند و افرادی که سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده‌اند نیز از شروط انتقال معاف و انتقال آنها تسهیل شده است. برای همکارانی که خود یا همسر و فرزندشان بیماری صعب‌العلاج دارند نیز شروط انتقال حذف شده است.
ستاری‌فرد با تأیید وقوع موج بازنشستگی بعد از رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: با جلب نظر معلمانی که در آستانه بازنشستگی هستند تلاش می‌کنیم آنها را حفظ کنیم. معلمان تا ۶۵ سالگی می‌توانند تدریس کنند. ۱۵۹ هزار نفر برای سال آینده کمبود نیرو داریم. البته آزمون استخدامی برگزار می‌شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه دوره بازآموزی برای آنها را همزمان با تدریسشان برگزار کنیم. ۲۵  هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیز داریم.
*چشم امید به طرح تأمین نیروی انسانی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح تأمین نیروی انسانی در مجلس است و اگر تصویب شود مشکلات متعددی را حل می‌کنیم، اعلام کرد: تمهیدات مقدماتی بیمه طلایی معلمان در حال انجام است و جزئیات آن هفته آینده اعلام می‌شود. همچنین به دستور وزیر آموزش و پرورش مدارس مجازی برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور راه‌اندازی خواهد شد. از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز ایرانی خارج از کشور فقط هشت هزار نفر را جذب کرده‌ایم و در بسیاری از کشورها مدرسه ایرانی نداریم به همین دلیل مقرر شده مدارس مجازی راه‌اندازی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه