روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

9 درصد ماليات بر ارزش افزوده به بليت‌هاي هواپيمايي تعلق مي‌گيرد

 دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي، از اعمال قانون ماليات بر ارزش افزوده در سفرهاي هوايي خبر داد و گفت: با توجه به حذف عوارض 5 درصدي شهرداري ها، در مجموع قيمت بليت هواپيما 4 درصد گران شد.
مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي اظهار کرد: پيش از اين 5 درصد قيمت بليت، عوارض شهرداري اخذ مي‌شد، اما در قانون جديد عوارض شهرداري‌ها حذف شده و به جاي آن 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده به آن تعلق مي‌گيرد.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه پروازهاي خارجي هم مشمول اين قانون مي‌شود گفت: هر فردي چه از شرکت‌هاي داخلي و چه شرکت‌هاي هواپيمايي خارجي (ايرلاين‌هاي خارجي) بليت پرواز خارجي خريداري کند، مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود.
وي يادآور شد: در پروازهاي داخلي مجموعاً 4 درصد به سقف نرخ بليت افزوده مي‌شود؛ اما در پروازهاي خارجي 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده تعلق مي‌گيرد که با توجه به رقمي که نرخ فروش بليت پروازهاي خارجي دارد، اين پايه مالياتي سبب مي‌شود تا دسترسي مردم به سفرهاي خارجي کاهش يافته يا حتي از دسترس خارج شود ضمن اينکه از يک سو عوارض خروج از کشور هم داريم و از سوي ديگر 9 درصد هم ماليات بر ارزش افزوده اختصاص مي‌يابد.
وي افزود: نمايندگان مجلس از يک طرف به قيمت بليت اعتراض دارند، اما از طرف ديگر 9 درصد ماليات به آن اضافه مي‌کنند.
اسعدي ساماني افزود: از يک طرف نمايندگان مجلس مرتباً اعتراض مي‌کنند که چرا قيمت بليت سفرهاي هوايي بالاست و از سوي ديگر در قانون ماليات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوايي را هم مي‌گنجانند؛ اين دو با هم در تعارض است؛ در زماني که قانون تصويب مي‌کنند، بايد اين موضوع را در نظر مي‌گرفتند که تخصيص ماليات بر ارزش افزوده بر بليت هواپيما چه تأثير نامطلوبي بر اقتصاد خانوارها و حتي اقتصاد کشور دارد؛ اين اتفاق سبب کاهش سفرهاي خارجي مي‌شود.
وي اضافه کرد: اين 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده بليت هواپيما، از مصرف کننده نهايي کسر شده و مستقيماً به سازمان امور مالياتي داده مي‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالياتي موظف است يک درصد اين ماليات را به توسعه بهداشت عمومي و سلامت، 4 درصد را به شهرداري‌ها و 4 درصد را هم به خزانه دولت واريز کند.
اين فعال صنفي صنعت هوانوردي درباره اينکه آيا تغييرات قيمتي بليت هواپيما، تأثيري در کاهش يا افزايش نرخ اين پايه مالياتي ندارد؟ تصريح کرد: هر فردي به هر قيمتي بليت هواپيما خريداري کند، 9 درصد را هم مضاف بر آن بايد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده پرداخت کند؛ اين رقم به حساب شرکت‌هاي هواپيمايي نمي‌رود، بلکه شرکت‌هاي هواپيمايي بايد اين رقم را از مسافر وصول کرده و به سازمان امور مالياتي پرداخت کنند.
وي ادامه داد: در زماني که قانون کسر 5 درصد از درآمد فروش بليت به عنوان عوارض شهرداري از ايرلاين‌ها کسر مي‌شد، شهرداري‌هاي شهرهاي مبدأ و مقصد هر دو خواهان دريافت اين 5 درصد بودند؛ اما الان صرفاً 9 درصد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده از ايرلاين‌ها اخذ مي‌شود که اين مبلغ به مصرف کننده نهايي اختصاص مي‌يابد. در شرايط جديد، ايرلاين‌ها فقط با يک دستگاه آن هم سازمان امور مالياتي طرف هستند.
اسعدي ساماني گفت: حتي شهرداري شهرهايي که فرودگاه ندارند هم از ايرلاين‌ها مطالبه 5 درصد را مي‌کردند و ايرلاين‌ها مرتباً در دستگاه قضائي با پرونده‌هاي شکايت شهرداري‌ها مواجه مي‌شدند. حتي در کميسيون ماده 77 نيز 2 درصد جريمه از سوي شهرداري‌ها به ايرلاين‌ها تعلق مي‌گيرد.
وي درباره نحوه استرداد و دريافت کنسلي بليت هواپيما هم افزود: بله بليت‌ها مسترد مي‌شود و اين 9 درصد هم به خريدار بليت برگشت داده خواهد شد. البته سوالات و ابهامات زيادي وجود دارد که بايستي سازمان امور مالياتي نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. متأسفانه از زمان ابلاغ قانون در 6 ماه قبل تا کنون، هيچ اقدامي در جهت توجيه و آموزش کسب و کارهاي مشمول قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده از جمله صنعت هوانوردي صورت نگرفته است.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي گفت: قانون 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده به پروازهاي مسافراني که وارد کشور مي‌شوند تعلق نخواهد گرفت.

سخنگوي گمرک:
واردات واکسن کرونا از 152 ميليون دُز فراتر رفت
سخنگوي گمرک گفت: با ورود 2 محموله واکسن سينوفارم به کشور، ميزان واکسن‌هاي وارد شده به 152 ميليون و 508 هزار و 308 دز رسيد.
«سيد روح اله لطيفي» اظهار داشت: محموله هاي 88 و 89 واکسن به ميزان 400 هزار دز و 2 ميليون دز از نوع سينوفارم در روزهاي اخير از گمرک فرودگاه امام خميني (ره) به صورت حمل يکسره ترخيص شد که با اضافه شدن اين ميزان، واردات واکسن به 152 ميليون و 508 هزار و 308 دز رسيد.
وي با بيان اينکه اين 2 محموله آمار واکسن سينوفارم را به 134 ميليون و چهار هزار و 498 دز رساند، خاطرنشان‌کرد: پس از آن، واکسن استرازنکا به ميزان 13 ميليون و 287 هزار و 610 دز، اسپوتنيک چهار ميليون و 91 هزار و 200 دز و باهارات با يک ميليون و 125 هزار دز از مسير فرودگاه امام خميني (ره) وارد کشور شده اند و به صورت حمل يکسره و بدون توقف ترخيص شد.
سخنگوي گمرک تصريح‌کرد: به دليل توليد مناسب واکسن در داخل، ميزان بالاي واکسيناسيون و واردات مناسب در چند ماه اخير، نياز به واردات واکسن کرونا کاهش يافته است.
وي تاکيد کرد: گمرک جمهوري اسلامي ايران از ابتداي فراگيري کرونا، اقدامات ويژه اي را براي ترخيص فوري اقلام مقابله با کرونا در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نيز اين رويه ادامه دارد و به محض ورود واکسن يا کالاهاي مرتبط، با تصميم ستاد ملي کرونا يا مسوولان وزارت بهداشت، محموله‌هاي وارده با حداقل اسناد و کمترين ايستايي ترخيص خواهد شد.
وي افزود: 2 ميليون بسته کيت تشخيص کرونا اهدايي سازمان بهداشت جهاني نيز در روزهاي اخير از گمرک ترخيص و تحويل وزارت بهداشت شده است.
از اسفندماه 98 ويروس کوويد 19 در کشور شيوع پيدا کرد و از اسفندماه سال 99 واکسيناسيون عمومي آغاز شده است. اکنون به دليل افزايش سرعت واکسيناسيون کشور در مرحله تزريق دز سوم براي هر نفر قرار دارد.

پيش‌بيني بودجه 160 هزار ميليارد توماني براي کسب و کارها
براساس اعلام وزير کار، شوراي عالي اشتغال مبلغ 160 هزار ميليارد تومان از محل تسهيلات تکليفي براي اشتغال و کسب و کارها در نظر گرفته که پس از تصويب در لايحه بودجه 1401 از فروردين ماه اجرايي خواهد شد.
موضوع صيانت از نيروهاي کار و حمايت از کارفرمايان و حفظ اشتغال بنگاههاي اقتصادي از جمله وظايف وزارت کار به شمار مي رود.
بي ترديد نقش بانکها در حمايت از توليد و بنگاههاي توليدي نيز حايز اهميت است؛ اگر بانکها به نقش خود در قبال توليد عمل کنند، زمينه رونق توليد و بهبود فضاي کسب و کار فراهم شده و بازار اشتغال نيز متحول مي شود.
حجت الله عبدالملکي ـ وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ـ ضمن اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در احياي کارخانه‌هاي نيمه تعطيل مي گويد: در بخش صنعت، فعاليت هاي خوبي براي راه اندازي کارخانه هاي جديد و احياي کارخانه هاي نيمه تعطيل و تعطيل شروع شده است. به گفته وي در شوراي عالي اشتغال 160 هزار ميليارد تومان براي تقويت و اشتغال کسب و کارها از محل تسهيلات تکليفي در بودجه در قالب تبصره 16 و  18 در نظر گرفته شده که بعد از تصويب در بودجه 1401، از فروردين ماه اجرايي مي شود.
عبدالملکي معتقد است: قوانين مختلفي براي اعطاي تسهيلات از وام‌هاي خرد تا چند صد ميليون توماني بر اساس شرايط شوراي پول و اعتبار وجود دارد.
در همين راستا، علي حسين رعيتي فرد ـ معاون روابط کار وزير کار ـ بر ضرورت حمايت از توليد داخل تاکيد کرده و مي گويد: تلاش ارکان وزارت مردم اين است که چرخ توليد هيچ کارخانه‌اي از کار نيفتد و به وضعيت معيشت کارگران رسيدگي شود.
وي رسيدگي به وضعيت معيشت کارگران را مورد اشاره قرار داده و مي افزايد: دولت به دنبال رفع دغدغه حقوق و دستمزد و معيشت جامعه کارگري است و با تصميم سازي در نشست هاي شوراي عالي کار اين معضلات را به حداقل خواهيم رساند. آنطور که معاون وزير کار گفته در حوزه اشتغال ظرفيت‌ها، شناسايي شده است تا ايجاد اشتغال مهارت محور، طبق زمان بندي به مرحله اجرا برسد. دولت سيزدهم از زمان استقرار تا کنون در راستاي حفظ اشتغال موجود و بقاي بنگاههاي اقتصادي، در جهت تسهيل کار و توليد گام برداشته است و به همين منظور رئيس جمهور در سفرهاي استاني خود بازديد از کارخانه‌ها و واحدهاي اقتصادي و ديدار با کارآفرينان و صاحبان کسب و کارها را در برنامه خود قرار داده است. وي ضمن انتقاد از تعطيلي واحدهاي توليدي اعلام کرده است : «هيچ بانکي حق ندارد واحد توليدي را تعطيل کند و موجب بيکاري کارگران شود. »
رئيس جمهور همچنين در اين سفرها دستورات لازم را به جهت احياي مجدد بنگاههاي راکد و تعطيل شده و راه اندازي واحدهاي توليدي صادر کرده است. تشکيل کارگروه‌هاي رفع موانع توليد در استانها، تنظيم روابط کارفرمايان و کارگران در چارچوب قانون کار و اجراي طرح طبقه بندي مشاغل، از جمله اقداماتي است که هم اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به منظور حمايت از کارگران و جلوگيري از ريزش نيروهاي کار و تقويت بنگاههاي توليدي در حال پيگيري است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه