روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

معاون وزير صمت:

بازارهاي صادراتي منطقه بندي شدند

تکميل زنجيره ها در کشورهاي هدف
معاون وزير صمت با بيان اينکه بازارهاي صادراتي را منطقه بندي و دسته بندي کرده ايم، گفت: هم اکنون برنامه اين است که تمام سياست هاي تشويقي صرف زنجيره ها شود و صرف محصولات بالادستي و خام نشود.
عليرضا پيمان پاک در مورد وضعيت بازارهاي صادراتي کشور، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتي که در سالهاي قبل وجود داشته طبيعتاً کشورهاي همسايه در اولويت صادراتي ما هستند؛ از سويي ديگر هزينه‌هاي حمل به شدت بالا رفته که باعث مي‌شود بازارهاي صادراتي منطقه‌اي تر شود و فرصت پيش مي‌آيد   که از اين بازارها استفاده بيشتري کنيم. بنابراين اينکه هميشه بازارهاي صادراتي متنوع باشند شايد در بسياري از اوقات منطقي و علمي نباشد.
بازارهاي صادراتي منطقه بندي شدند
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به برنامه فعلي دولت براي توسعه صادرات در افق 4 سال آينده، افزود: بازارهاي صادراتي را منطقه بندي و دسته بندي کرده ايم که در اين بازارها نيز دو نگاه -اقتصادي و سياسي- داريم. در حوزه سياسي کشورهايي که طي سالهاي گذشته با ما هم سو بودند و قرابت فرهنگي و اجتماعي با ما دارند و در حوزه اقتصادي هم کشورهاي داراي اقتصاد مکمل با ما و درصد موفقيت کالاهاي ايراني از نظر حجم کالا و حجم بازار در آن کشورها مدنظر قرار دارد.
وي ادامه داد: همچنين در اين برنامه صادرات خدمات فني و مهندسي و دانش بنيان مورد تاکيد قرار گرفته است که البته طي 3 ماه گذشته کار ويژه اي کرده ايم و توانستيم در اين مدت زمينه سازي صادرات بيش از 2 برابر سال گذشته را فراهم کنيم.
پيمان پاک گفت: گستره صادرات فني و مهندسي متنوع است و همه جا مي‌توان کار کرد که در حال حاضر نيز همکاران ما در جنوب شرق آسيا، آفريقا و حوزه CIS کار مي‌کنند.
وي افزود: در برنامه‌اي که براي نقشه راه توسعه صادرات داريم بيش از 40 کشور را مد نظر قرار داده‌ايم که در 22 گستره جغرافيايي هستند. عدد و رقم‌هاي مربوط به تجارت با اين مناطق را نيز مشخص کرده ايم؛ به اين معنا که براي 35- 40 ميليارد دلاري که مي‌خواهيم در 4 سال آينده صادرات داشته باشيم نقاط هدف تعيين کرده ايم و زيرساخت‌ها را در حوزه حمل و نقل، جريان‌هاي توسعه بازار، سيستم بانکي، نظامات تعرفه‌اي و توسعه داده ايم.
تعريف تعرفه ترجيحي با همه کشورها شدني نيست
معاون وزير صمت ادامه داد: اگر قرار باشد با تمام دنيا تعرفه ترجيحي ببنديم شدني نيست؛ ما اقتصادهاي مکمل مثل اوراسيا، پاکستان، سوريه و جنوب شرق آسيا را شناسايي کرده ايم که در ارتباط با اين کشورها صنايع ما کمترين تاثيرپذيري را از يک تجارت ترجيحي يا آزاد خواهند داشت و در مقابل صنايع ما مي‌توانند صادرات چشم گيري داشته باشند.
پيمان پاک تصريح کرد: وقتي با 10 منطقه جغرافيايي تعرفه ترجيحي تعريف مي‌کنيم طبيعي است که صادرات و تجارت به آن مناطق توسعه يابد و ديگر نمي‌گوييد چرا با 60 کشور ديگر تجارت کمتر شده است.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران افزود: به عنوان مثال اگر ما با ترکيه تعرفه ترجيحي داشته باشيم قطعاً جريان وارداتي ما چندين برابر مي‌شود و صنايع و اقتصاد ما آسيب مي‌بينند پس اين ارتباط عايدي خوبي ندارد اما در مقابل ارتباط با پاکستان و سوريه را به شدت پيگيري مي‌کنيم زيرا در اين ارتباط حجم جريان صادراتي بيشتر از واردات خواهد بود. در ارتباط با اوراسيا هم اگر جريان وارداتي باشد مربوط به مواد اوليه و نهاده‌هايي است که با سختي از جاهاي ديگر تأمين مي‌کنيم و در مقابل به دليل ويژگي‌هاي جغرافيايي ايران صادرات کالاهايي که آنها نياز دارند بسيار افزايش مي‌يابد.
تکميل زنجيره‌ها در کشورهاي هدف
وي در مورد سبد متمرکز صادراتي ايران نيز گفت: در حال حاضر يک سري محصولات سنتي ما مثل پتروشيمي، سيمان، فولاد و … صادر مي‌شود که با توجه به شرايط ارزي کشور ما بنا نداريم جلوي صادرات اين محصولات را بگيريم و قرار هم نيست بگيريم منتهي برنامه ما حرکت به سمت تکميل زنجيره هاست. هم اکنون برنامه اين است که تمام سياست‌هاي تشويقي صرف زنجيره‌ها شود و صرف محصولات بالادستي و خام نشود.
پيمان پاک افزود: براي شکل گيري زنجيره‌ها بايد سياست‌هاي تشويقي را جلو ببريم؛ يعني اگر به کشوري پتروشيمي صادر مي‌شود کالاهاي پايين دست نيز صادر شود. بنابراين در نقاط هدف به تکميل زنجيره‌ها بسيار تاکيد کرده ايم.
عوائد صندوق مديريت عوارض صرف تسهيل صادرات صنايع پايين دستي مي‌شود
معاون وزير صمت در مورد جزئيات سياست‌هاي تشويقي اظهار کرد: به عنوان مثال شرط کرديم که اولويت اول تسهيلات صندوق توسعه ملي صنايع پايين دستي و تکميلي باشند. همچنين شاخص‌هاي انتخاب صادرکننده نمونه را عوض خواهيم کرد و مصوبه هيأت دولت را نيز خواهيم گرفت، به اين شکل که اگر صادرکننده‌اي کالاي جديدي به کشور جديدي در حوزه زنجيره ارزش صادر کرد امتياز بيشتري بگيرد. تنوع بخشي برگشت ارز صادراتي نيز مورد تاکيد قرار دارد.
وي ادامه داد: صندوق مديريت عوارض نيز جزو برنامه‌هاي وزارت صمت است که اگر اين عوارض اخذ شد صرف بودجه عمومي دولت نشود بلکه به تسهيل صادرات صنايع پايين دستي و دانش بنيان کمک کند. همچنين توافق کرديم که سرمايه‌هاي صندوق توسعه ملي ابزاري براي سرمايه گذاري در صنايع شود.
تغيير ماهيت نمايشگاه‌هاي بين المللي به مرکز رويدادهاي بين المللي
پيمان پاک به صادرات دانش بنيان نيز اشاره کرد و گفت: در خصوص صادرات محصولات دانش بنيان جلسات متعددي را با معاونت علمي فناوري رياست جمهوري داشتيم. به رايزن‌ها و مراکز تجاري نيز اعلام کرديم که اولويت اول محصولات دانش بنيان باشد که هر کسي در اين حوزه بيشتر کار کند امتياز بيشتري مي‌گيرد. البته در همين برهه هم موفقيت‌هايي را داشتيم.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران تاکيد کرد: اکسپو را اصلاح مي‌کنيم و در همين راستا دستاورهاي دانش بنيان را در آنجا به نمايش خواهيم گذاشت تا توان علمي کشور را به جهان بشناسانيم. در حال حاضر کشورهاي عمان و سريلانکا، کشورهاي جنوب شرق آسيا و آفريقا کاملاً آماده برقراري تعامل با ما در اين حوزه‌ها هستند. کشورهاي اروپاي شرقي و حوزه CIS نيز براي سرمايه گذاري جهت تکميل زنجيره اعلام آمادگي کردند اما از ظرفيت‌هاي ما شناختي ندارند.
وي افزود: اين کشورها وقتي متوجه توانمندي ايران مي‌شوند از گسترش ارتباط استقبال مي‌کنند زيرا ما در دانش فني، انتقال دانش فني و انتقال تجهيزات با اين کشورها رقابت مي‌کنيم. اين رويکرد با آن رويکردي که دولت‌هاي غربي نسبت به زنجيره تجاري با کشورها داشتند، متفاوت است.
معاون وزير صمت گفت: سيستم نمايشگاه‌ها را تغيير خواهيم داد؛ به اين شکل که نمايشگاه‌هاي بين المللي تبديل به مرکز رويدادهاي بين المللي خواهد شد. وقتي مي‌گوئيد رويداد بين المللي يعني از فضاي مجازي تا ايونت ها و پاويون‌هاي بين المللي و نمايشگاه‌هاي مشترک و تخصصي و مجموع موارد مختلف را در مي‌گيرد. همچنين نشست هم انديشي و … نيز برگزار خواهد شد و از حالت سنتي خارج خواهيم شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه