روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر - شماره 4001

واکسن کرونا اجباری است یا اختیاری؟

تعارف با واکسن نزده ها را کنار بگذارید

 در حالیکه سازمان استخدامی کشور طی بخشنامه‌ای، ورود کارمندانی که واکسن کرونا نزده‌‌اند به ادارات را ممنوع اعلام کرده اما معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده که تزریق واکسن کرونا اجباری نیست.سازمان اداری و استخدامی کشور روز دوشنبه با صدور بخشنامه‌ای ضمن اعلام لغو کامل دورکاری کارمندان، در بند چهارم بخشنامه خود تاکید کرده است «از روز شنبه اول آبان ماه از حضور کارمندانی که حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده باشند، ممانعت به عمل خواهد آمد و کارمندانی که بدون دریافت واکسن کرونا در محل کار خود حاضر شوند مطابق جزء الف بند یک مصوبه ستاد ملی کرونا تاریخ 25 مرداد 99 برخورد خواهد شد.
اما با وجود صدور این بخشنامه از سوی سازمان اداری و استخدامی، امروز محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگویی اعلام کرده است «کارکنان موظف هستند کارت واکسن داشته باشند اگرچه واکسن زدن اجباری نیست و در صورتیکه فردی از کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی کارت واکسن نداشته باشد باید هر 72 ساعت یک بار تست پی‌سی‌آر بدهد؛ الزامات و اجبار قوانین مربوط به کارکنان، تحت اختیار مسئولان هر بخش و متفاوت از دیگر نهادها است.”
سؤال و ابهامی که در حال حاضر بر اساس این بخشنامه و اظهارنظر مقام وزارت بهداشت ایجاد شده این است که آیا تزریق واکسن کرونا، اجباری شده که حالا سازمان استخدامی شرط حضور کارمندان در ادارات را تزریق حداقل یک دوز واکسن کرونا قرار داده است؟!
و اگر تزریق واکسن کرونا آنگونه که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده، اجباری نیست، پس چطور سازمان استخدامی، خواستار ممانعت از حضور کارمندانی که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌‌اند، شده است؟!سؤال دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که آیا فقط افرادی که واکسن نزده‌‌اند در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند که باید هر 72 ساعت یک بار تست پی‌سی‌ار بدهند و آیا افراد واکسن زده، به کرونا مبتلا نمی‌شوند که نیاز به انجام تست پی سی آر ندارند! در حالیکه تا به امروز تمام مسئولان وزارت بهداشت تاکید داشته‌اند که حتی تزریق هر دو دوز واکسن کرونا هم نمی‌تواند مانع ابتلای افراد به کرونا شود!
* موج ششم کرونا در آبان قطعی است
در عین حال وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است که همچنان تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و به طور قطع به ۱۸۰ میلیون دز خواهد رسید.دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه یادمان اولین سالگرد شهادت شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع جوشقانی که امروز در بیمارستان شهید لبافی نژاد برگزار شد، با بیان اینکه طبق برآورد دانشمندان نه تنها در ایران بلکه در جهان، موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد، گفت: ما این نگرانی را داریم و می دانیم که قطعا ایجاد خواهد شد؛ البته ما آمادگی کامل برای مبازره با بیماری کرونا در موج ششم را داریم، در همین راستا اکنون بیمارستان ها از نظر وضعیت دارویی، دستگاه های تنفسی در آماده باش هستند تا بتوانیم با این بیماری مبارزه کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: به مردم عزیز توصیه می کنیم حتما پروتکل هایی که به آنها عادت کرده ایم را رعایت کنند. بسیاری از بیمارانی که در موج پنجم مبتلا شدند در تجمع ها و مراسم های مختلف حضور داشتند. اکنون که در ایام ماه ربیع هستیم، مراسم های مختلفی که برگزار می شود ما را مقداری نگران می کند و توصیه می کنیم عزیزان حتما مراقب خود بوده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
* واکسیناسیون ما کافی نیست
عین اللهی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما، مردم یک حرکت جهادی بی نظیری را رقم زدند که امروز سازمان های بین المللی تعجب کرده اند که چه اتفاقی افتاده است که حجم واکسیناسیون در ایران تا این اندازه رشد کرده است. از مرداد ماه تاکنون حدود ۷۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است. اگر می خواستیم فقط از سیستم های خود استفاده کنیم قطعا یک سال زمان لازم بود اما با تلاش و حرکت های مردمی و به صحنه آمدن آنها واکسیناسیون با این سرعت در حال انجام است.وی با تاکید بر اینکه هنوز واکسیناسیون ما کافی نیست و برای آنکه خیالمان راحت شود حتما باید به ۸۰ درصد مردم دو دز واکسن تزریق شود، اظهار کرد: اکنون در تزریق دز اول به ۷۵ درصد و در دو دز به حدود ۳۵ درصد رسیده ایم که تا ۸۰ درصد فاصله داریم، بنابراین پروتکل ها همچنان باید رعایت شوند.

ابراز تمایل گروسی برای گفت‌وگو با امیرعبداللهیان
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان ابراز تمایل کرد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه به فایننشال تایمز گفت: من نتوانسته‌ام با وزیر خارجه جدید ایران گفت‌وگو داشته باشم. من باید در سطح سیاسی این تعامل را داشته باشم. این مهم لازم الاجرا است. بدون آن ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود با اشاره به آن چه مشکلات مرتبط با دسترسی به سایت کرج عنوان کرد، گفت: مسئله‌ای در کرج وجود دارد و من دارم بر روی آن کار می‌کنم. چاره موقت ما شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر بی‌عیب نیست اما بی‌ارزش نیز محسوب نمی‌شود.
مقامات غربی خواستار آن هستند که مذاکرات وین در ماه آینده و نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ازسرگرفته شود.
علی واعظ، تحلیل‌گر گروه بین‌المللی بحران در امور ایران عنوان کرد که تهران می‌خواهد که از صدور قطعنامه رسمی در این حکام علیه خود جلوگیری کند.
گروسی که پس از گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به مصاحبه با فایننشال تایمز پرداخته بود، گفت: ما هر دو می‌خواهیم که این کار جواب دهد اما مطمئن نیستیم که جواب بدهد.
همچنین رویترز به نقل از گروسی نوشت که وی انتظار دارد به زودی اخباری را درخصوص زمان احتمالی سفر به تهران بشنود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل توانسته است که تمامی دوربین‌ها در سایت‌های ایرانی به جز تاسیسات تسای کرج را سرویس کند.

۱۳۳۰۸ ابتلای جدید کرونا در کشور؛
 ۱۶۷ تن دیگر جان باختند
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۱۳هزار و ۳۰۸ ابتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۶۷ تن نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
تا دیروز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸۳ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۶۷ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۴۲۳ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۳۴۷ هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
۴ هزار و ۶۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۳۴ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۸۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه