روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور - شماره 3976

رشد 70درصدي پرفروش‌ترين محصول نفت ايرانول شرانل به درآمد 5.7هزار ميليارد ريالي رسيد

 با انتشار گزارش ماهانه نفت ايرانول در مردادماه، روند صعودي درآمدهاي اين شرکت ادامه يافت.
طبق اعلام شرکت نفت ايرانول در گزارش مرداد، بيش از 5 هزار و 752 ميليارد ريال درآمد کسب کرده است. اين در حالي است که مبلغ فروش محصولات اين شرکت روند صعودي به خود گرفته و نسبت به ماه گذشته، رشد 5 درصدي را ثبت کرده است.
در پنجمين ماه 1400، شرانل توانست بيش از 14 هزار متر مکعب روغن‌هاي فرآيندي (اکسترکت) توليد کند که اين مقدار با رشد 120 درصدي نسبت به ماه گذشته، سهم 34درصدي از توليدات اين ماه شرکت را تشکيل مي‌دهد. همچنين اين شرکت بيش از پنج هزار و 600 متر مکعب روغن موتور ديزلي توليد کرده که تغيير 25 درصدي نسبت به ماه گذشته داشته است و سهم 13 درصدي از توليدات اين ماه شرکت را از آن خود کرد. اسلاک‌وگ نيز بيش از پنج هزار و 300 متر مکعب توليد شده است که رشد 54 درصدي را نشان مي‌دهد و سهم کمتر از 13 درصدي در توليد مرداد شرانل دارد.
در رده‌هاي بعدي توليد، روغن موتور بنزيني با سهم هشت درصدي بيش از 3 هزار متر مکعب، روغن‌هاي صنعتي با 5 درصد کمتر از دو هزار متر مکعب و روغن پايه با 4 درصد بيش از هزار و 700 متر مکعب توليد شده‌اند. همچنين ساير محصولات توليدي سهمي 22درصدي از توليدات شرکت را شامل مي‌شود.
در سمت فروش نيز ترکيب توليدات تکرار شده است و اکسترکت 35 درصد، اسلاک وگ و روغن موتور ديزلي 13 درصد، روغن موتور بنزيني 8 درصد و روغن پايه 5 درصد از فروش را تشکيل داده‌اند. در مجموع فروش شرانل در مردادماه از 40 هزار و 900 متر مکعب عبور کرد که رشد ناچيز يک درصدي را به همراه داشته است.
در سمت مبلغ فروش نيز نفت ايرانول با رشد پنج درصدي درآمدها از عدد 5 هزار و 750 ميليارد تومان عبور کرد. بيشترين رشد مبلغ فروش در گريس با حدود 300درصد رشد اتفاق افتاد و اکسترکت که بيشترين سهم فروش را داشته، رشد 70درصدي را ثبت کرده است.

شرکت مديريت شبکه برق اعلام کرد؛
معامله يک هزار و 521 مگاوات برق در بورس در قالب «گواهي ظرفيت»
 شرکت مديريت شبکه برق ايران اعلام کرد:از آغاز عقد قراردادهاي گواهي ظرفيت (بهمن ماه سال 98) تا کنون 253 معامله به حجم هزار و 521 مگاوات انجام شده است.
به گزارش روابط عمومي شرکت مديريت شبکه برق ايران، اين شرکت اعلام کرد: از آغاز عقد قراردادهاي گواهي ظرفيت (بهمن ماه سال 98) تا کنون، 243 مشترک براي دريافت اين گواهي به شرکت بورس انرژي معرفي شدند.
ارزش کل معاملات انجام شده در تالار معاملات اوراق گواهي ظرفيت بورس انرژي تاکنون 18 هزار و 244 ميليارد و 550 ميليون ريال با حداکثر قيمت معامله شده 24 ميليون و 273 هزار ريال بر کيلو وات ساعت بوده است.
تاکنون 4هزار و190 مگاوات درخواست از طرف شرکت مديريت شبکه به سازمان بورس معرفي شده که 2هزار و 669 مگاوات هنوز خريداري نشده است.
در حال حاضر 607 مگاوات گواهي ظرفيت قابل عرضه وجود دارد.
گواهي ظرفيت سندي است قابل معامله که با اجازه وزارت نيرو مبتني بر ايجاد ظرفيت نيروگاهي قابل اتکاي جديد و يا کاهش قدرت قراردادي مشترکان موجود صادر مي شود. واحد گواهي ظرفيت کيلو وات است که معرف تعهد تدارک يک کيلووات ظرفيت مطمئن نيروگاهي به مدت نامحدود است.
گواهي ظرفيت برق يک ابزار بسيار مناسب است که در اواخر سال 98 از آن رونمايي شد.

فعاليت گازي آرامکو به دو واحد تقسيم شد
 شرکت آرامکوي سعودي همزمان با اهميت يافتن توسعه کسب و کار شيميايي، واحد توليد گاز خود را به دو بخش تقسيم مي کند.
منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: اين توليدکننده نفت سعودي دو واحد جديد به نامهاي «فعاليتهاي گاز منطقه جنوبي» و «فعاليتهاي گاز منطقه شمالي» ايجاد خواهد کرد. اين دو واحد به ترتيب توسط ويل الجعفري و جومان الزهراني اداره خواهند شد. انتصابهاي مذکور بايد از سوي هيات مديره تاييد شوند.
گاز اهميت فزاينده اي براي عربستان سعودي که بزرگترين صادرکننده نفت جهان به شمار مي رود، پيدا کرده است. اين کشور در حال توسعه کسب و کار شيميايي است که به عنوان خوراک استفاده مي شود. عربستان سعودي به دنبال تبديل نيروگاههايش به نيروگاههاي گازسوز است که حداکثر يک ميليون بشکه در روز نفت براي صادرات آزاد خواهد کرد. بزرگترين صادرکننده نفت جهان در تلاش است به صادرکننده هيدروژن آبي تبديل شود که از گاز توليد مي شود و به اين ترتيب خود را براي گذار انرژي آماده کند. کربن منتشر شده در فرآيند توليد هيدروژن جمع آوري و ذخيره مي شود.
طبق گزارش سال 2020 آرامکو، اين شرکت در اوت سال ميلادي گذشته به رکورد توليد 10.7 ميليارد فوت مکعب (300 ميليون متر مکعب) در روز گاز رسيد.
بر اساس اطلاعات نشريه هفتگي آرامکو، واحد گاز اين شرکت شامل 11 مرکز پالايش با ظرفيت 16 ميليارد فوت مکعب در روز گاز خام است. توليد پيش از اين از طريق واحدي تحت نظارت عبدالله الغامدي مديريت مي شد که اکنون بازنشسته شده است. الجعفري و الزهراني مستقيما به ناصر النعيمي گزارش خواهند کرد که نايب رييس ارشد نظارت کننده بر کسب و کارهاي بالادستي آرامکو است. ساختار گزارش دهي جديد منعکس کننده دپارتمانهاي نفت اين شرکت است که به واحد جنوبي و شمالي تقسيم شده اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، تقسيم کردن عمليات توليد به دو واحد به آرامکو اجازه مي دهد تمرکز بيشتري روي توسعه ميادين گازي داشته باشد. اين شرکت دپارتمان جداگانه اي براي توليد منابع گاز شيل دارد که ممکن است از شرکاي بين المللي براي توسعه کمک بگيرد.

نفتگير شرقي پايانه خارک بازسازي مي‌شود
 نفتگير شرقي پايانه نفتي خارک با استفاده از توان داخلي بازسازي و بهسازي خواهد شد.
به گزارش شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران، سيدمحمدجواد موسوي، رئيس پايانه نفتي خارک در اين باره گفت: با توجه به قدمت چندساله نفتگير شرقي پايانه خارک، ديواره شرقي آن دچار آسيب شده بود و احتمال تخريب در بارندگي امسال را داشت.  
وي افزود: به‌منظور مهار شرايط به‌وجود آمده، در مرحله نخست تصميم به ايجاد ديواره‌اي سنگي با استفاده از توانمندي و منابع موجود با فاصله از ديواره اصلي گرفته شد که با اين روش، در صورت بارش شديد باران به ديواره اصلي که نياز به ترميم دارد فشاري وارد نخواهد شد و به‌طور جدي از رها شدن يکباره آب و مواد نفتي موجود در نفتگير جلوگيري مي‌شود. رئيس پايانه نفتي خارک اظهار کرد: در مرحله دوم و پس از گذر از بارندگي‌هاي شديد فصلي، ترميم ديوار آسيب‌ديده در دستور کار قرار گرفته و سرانجام مشکل موجود به‌صورت کامل و ريشه‌اي حل مي‌شود. موسوي تأکيد کرد: پسماندهاي نفتي نتيجه استفاده از نفت و فرآورده‌هاي آن است و چنانچه مديريت مناسب و اصولي بر پسماندها انجام نشود، مخاطره‌هاي بسيار زياد و تهديدهاي محيط زيستي خواهند داشت که با وجود آلاينده‌هاي پايه هيدروکربور به‌سختي تجزيه مي‌شوند و در محيط زيست باقي مي‌مانند.

مديريت مصرف؛ راهکاري مناسب براي عبور از چالش تأمين گاز در زمستان
 نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگرچه وزير نفت قول روبه‌رو نشدن مردم با قطعي گاز در زمستان را داده است، اما نمي‌توان از اهميت صرفه‌جويي و مديريت مصرف در اين زمينه گذشت.
احمد مرادي به راهکارهاي عبور از بعضي از چالش‌ها براي تأمين گاز در فصل سرد سال اشاره کرد و گفت: همکاري با کشورهاي همسايه همچون ترکمنستان از اقدام‌هايي است که وزارتخانه‌هاي نفت و امور خارجه بايد براي جلوگيري از قطعي گاز در زمستان به آن توجه ويژه داشته باشند.
وي افزود: اگرچه وزير نفت قول مقابله با قطعي گاز در زمستان را داده است، اما نمي‌توان از اهميت صرفه‌جويي و مديريت مصرف در اين زمينه گذشت، از اين رو بايد ضمن استانداردسازي وسايل گرمايشي، در ميزان مصرف نيز صرفه‌جويي شود.
نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: معتقدم براي جبران کسري گاز بايد ظرفيت کمّي و کيفي پالايشگاه‌ها را افزايش داد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه