روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور - شماره 3976

خيز نفت براي رکوردزني دوباره

 قيمت نفت برنت تحت تاثير محدوديت عرضه در آمريکا در پي وقوع توفند آيدا و تماس تلفني ميان سران واشنگتن و پکن، به بيش از 73 دلار در هر بشکه صعود کرد.
بهاي معاملات نفت برنت يک دلار و 47 سنت معادل 2.3 درصد افزايش يافت و در 72 دلار و 92 سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت اواسط معاملات تا مرز 73 دلار و 15 سنت صعود کرده بود.
بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا با يک دلار و 58 سنت معادل 2.3 درصد افزايش، به 69 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسيد.
هر دو شاخص براي کل هفته رشد ملايمي ثبت کردند. نفت برنت از ابتداي سال ميلادي جاري تاکنون 41 درصد رشد قيمت داشته است.
حدود سه چهارم از توليد نفت فراساحلي خليج مکزيکو معادل حدود 1.4 ميليون بشکه در روز از اواخر اوت متوقف مانده است. اين ميزان معادل توليد نفت نيجريه است که از اعضاي اوپک است.
فيليپ فلاين، تحليلگر ارشد گروه پرايس فيوچرز گفت: بازار به وضعيت محدوديت عرضه جهاني متمرکز شده و اين امر از قيمتها پشتيباني کرده است. اگرچه چين از ذخاير استراتژيک نفت برداشت مي کند اما توليد کمتر در خليج مکزيکو را جبران نمي کند.
بازارهاي نفت و سهام از خبر تماس تلفني ميان جو بايدن، رييس جمهور آمريکا و شي جين پينگ، همتاي چيني وي حمايت شدند. تحليلگران گفتند اين تماس اميدها به روابط گرمتر و تجارت جهاني بيشتر را برانگيخت.
جفري هالي، تحليلگر شرکت OANDA اظهار کرد: تماس تلفني بايدن و شي تاثير مشابه روي بازارها نفت مانند داراييهاي ديگر داشت.
شرکت خدمات نفتي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شرکتهاي انرژي آمريکايي هفته گذشته به شمار دکلهاي حفاري اضافه کردند که از توليد بالاتر در هفته هاي آينده حکايت دارد. شمار دکلهاي حفاري نفت و گاز آمريکا شش حلقه افزايش يافت و به 503 حلقه رسيد که بالاتر از 249 حلقه در مدت مشابه سال گذشته است.
هر دو شاخص قيمت نفت روز پنج شنبه پس از اين که چين اعلام کرد از ذخاير استراتژيک خود آزاد مي کند، بيش از يک درصد سقوط کرده بودند.
بر اساس گزارش رويترز، هفته جاري بازار به گزارشهاي اوپک و آژانس بين المللي انرژي از دورنماي تقاضا براي نفت در سال 2022 چشم خواهد دوخت. دو منبع آگاه اوپک پلاس اظهار کردند اوپک احتمالا در پيش بيني خود از ميزان تقاضا براي نفت در سال ميلادي آينده تجديدنظر کرده و برآوردش را پايين مي آورد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه