روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور - شماره 3976

خاموشي در زمستان هم ادامه دارد؟

 روزهاي گذشته وزير نفت از کاهش 30 درصدي ذخيره سوخت نيروگاه ها و تلاش براي افزايش ذخيره سوخت مايع آن ها خبر داد که همين موضوع نگراني هايي را براي تامين برق زمستان به وجود آورده است.
آنطور که جواد اوجي گفته سال گذشته در فصل سرما روزانه 140 تا 150 ميليون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدوديت ارسال گاز طبيعي به صنايع و بخش نيروگاهي و جايگزين کردن سوخت مايع، جبران شد. امسال باتوجه به اينکه ما در زمينه توليد گاز طبيعي رقم اضافه‌اي نخواهيم داشت و مصرف در بخش‌هاي خانگي، صنايع و نيروگاهي هم نسبت به پارسال با افزايش 10 درصدي روبه‌رو مي‌شود، پيش‌بيني مي‌کنيم در فصل سرد سال (دي و بهمن‌ماه) روزانه با 200 ميليون مترمکعب کسري گاز روبه‌رو شويم که طبق برنامه‌ريزي‌ها براي جايگزيني با سوخت مايع، سعي مي‌کنيم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.
به گفته وي روزانه  260 ميليون مترمکعب گاز طبيعي به نيروگاه‌ها تحويل داده مي شود و  اميد مي رود با برنامه‌ريزي و تدابير انديشيده شده کمترين چالش را در تأمين سوخت زمستاني گاز بخش خانگي داشته باشيم.
صحبت هاي وزير نفت به احتمال وقوع خاموشي هاي زمستان قوت بخشيد، هرچند که از چند ماه پيش نيز مسوولان برقي  هشدارهايي را در مورد خاموشي هاي زمستان داده بودند، مصطفي رجبي مشهدي- مديرعامل شرکت مديريت شبکه برق ايران در خصوص اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از خاموشي در کشور، به ايسنا گفت: اولويت اصلي وزارت نيرو استفاده از سوخت گاز براي توليد برق است، اما در شرايطي که سوخت گاز به هر دليلي محدود شود اين امکان را در نيروگاه ها داريم که از سوخت دوم که سوخت مايع است استفاده کنيم.
وي با بيان اينکه قطعا مخازن ما در صورتي که تکميل شوند مشکلات به حداقل خواهد رسيد و اميدواريم که روند پر شدن مخازن نفت گاز و نفت کوره در نيروگاه ها با سرعت انجام شود، ادامه داد: البته در حال حاضر باتوجه به مذاکراتي که با وزارت نفت صورت گرقته اين کار سرعت گرفته است تا براي فصل سرما آمادگي کافي براي توليد برق را داشته باشيم.
سخنگوي صنعت برق در پاسخ به اين سوال که آيا نيروگاه هاي سيکل ترکيبي مي توانند از سوخت مايع استفاده کنند، گفت: قطعا  همه نيروگاه ها امکان استفاده از سوخت دوم را دارند، نيروگاه هاي سيکل ترکيبي از سوخت گاز که سوخت اصلي آن ها است استفاده مي  کنند و در صورتي که گاز محدود و يا قطع شود اين امکان وجود دارد تا از سوخت گازوئيل براي توليد برق استفاده شود.
وي با اشاره به آخرين وضعيت تعميرات نيروگاه ها، اظهار کرد: تعميرات نيروگاه ها از هم اکنون آغاز شده است و اميدواريم طبق برنامه زمان بندي پيش برود، قطعا بايد شرايطي را فراهم کنيم که در تعميرات نيروگاهي خللي به وجود نيايد تا انشالله براي تابستان سال آينده تعميرات نيروگاه ها به اتمام برسد و نيروگاه ها با تمان توان در مدار باشند.
وي در خصوص احتمال خاموشي ها در زمستان، گفت: زمستان سختي خواهيم داشت دليل آن هم اين است که در زمستان سال گذشته مصرف گاز در بخش خانگي افزايش يافت و منجر به اعمال محدوديت جدي در تامين سوخت نيروگاه ها شد، اگر مخازن سوخت  مايع سريعتر تکميل و سهميه مشخص شده  گاز نيروگاه ها نيز تحويل داده شود، انشالله با مشکلات حداقلي زمستان را پشت سر خواهيم گذاشت و تمام تلاش ما نيز اين است که زمستان را بدون خاموشي پشت سر بگذاريم.
اميدواريم در زمستان خاموشي نداشته  باشيم
محسن طرز طلب - مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي نيز چندي پيش درباره ميزان آمادگي نيروگاه‌ها به ايسنا گفت: هر هفته و يا هر دو هفته يکبار جلساتي را با بخش‌هاي مختلف وزارت نفت برگزار مي کنيم و در حال انجام هماهنگي هستيم که در زمستان پيش رو با مشکل مواجه نشويم و يا ميزان مشکلات بسيار کم باشد.
وي با اشاره به وضعيت فعلي نيروگاه‌ها، اظهار کرد: درحال پر کردن ذخاير سوخت مايع نيروگاه‌ها هستيم تا اگر در زمستان با افت فشار گاز مواجه شديم بتوانيم از سوخت مايع استفاده کنيم. اميدواريم در زمستان خاموشي نداشته باشيم، برنامه‌ريزي‌ها از يک ماه پيش آغاز شده تا ان شاالله مشکلي ايجاد نشود و يا اگر مشکلي به وجود آمد محدود باشد.
احتمال وقوع خاموشي‌ها در زمستان وجود دارد
رخشاني مهر - معاون هماهنگي توزيع توانير نيز ماه گذشته  به ايسنا گفت: احتمال وقوع خاموشي‌ها در زمستان هم وجود دارد اما از هم اکنون در تلاش هستيم تا با اعمال مديريت از اين موضوع فاصله بگيريم.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي تامين برق سال آينده، اظهار کرد: برنامه ريزي براي تامين برقي يک مساله پيوسته بوده و از هم اکنون بحث تامين برق سال آينده و پيش بيني مصرف براي سال آينده و سال هاي آتي در حال انجام است، همينطور براي زمستان امسال نيز برنامه ريزي تامين برق را از هم اکنون آغاز کرديم چراکه ممکن است مصرف گاز در بخش خانگي محدوديت هاي سال گذشته در صنعت برق را منجر شود که در حال برنامه ريزي براي اين مساله هستيم.
معاون هماهنگي توزيع توانير با بيان اينکه با وزارت نفت در حال مذاکره هستيم، اظهار کرد: سوخت هاي مايع درحال بارگيري هستند و اين ظرفيت ها تکميل مي شود، اين مساله جزو برنامه هاي وزارت نيرو بوده که از سمت شرکت مادر تخصصي برق حرارتي در حال پيگيري است تا ان شالله مشکل خاصي براي زمستان ايجاد نشود.
رخشاني مهر افزود: بحران انرژي در زمستان اختصاص به يک کشور و منطقه ندارد و اگر بخش هاي تامين کننده انرژي مثل سوخت مايع و گاز و زارت نيرو سنکرون عمل نکنند و مشکلي در اين زمينه به وجود آيد ممکن است محدوديت هايي اعمال شود اما در تلاش هستيم که اين اتفاق نيفتد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه