روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد - شماره 3916

سخنگوي صنعت برق؛

واردات برق از جمهوري آذربايجان آغاز شد

 سخنگوي صنعت برق گفت: به منظور کاهش محدوديت‌هاي تامين برق از روز پنجشنبه گذشته، واردات برق از کشور اذربايجان آغاز شد.
مصطفي رجبي مشهدي، با بيان اينکه با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوري آذربايجان واردات برق از اين کشور آغاز شد، گفت: هم‌اکنون 73 مگاوات برق از اين خط انتقال به شبکه داخلي ايران تزريق مي‌شود. ميزان برق وارداتي از اين خط انتقال تا 130 مگاوات در ساعات پيک مصرف قابل افزايش است.
وي با بيان اينکه صنعت برق همه توان و ظرفيت‌هاي خود را براي تأمين برق مورد نياز داخل به کار گرفته است، افزود: در کنار بکارگيري همه ظرفيت‌ها براي واردات و افزايش توليد برق، مشترکان خانگي با سهم 50 درصدي در اوج مصرف از نقشي بسيار تأثيرگذار در اين ميان برخوردار هستند.
اين مقام مسئول با اشاره به هماهنگي‌هاي انجام شده براي همکاري صنايع و کشاورزان در مشارکت با طرح‌هاي تشويق محور مديريت مصرف در ساعت اوج بار نيز توضيح داد: مشترکان خانگي مي‌توانند تنها با به‌کار بستن سه راهکار ساده، از بروز خاموشي احتمالي جلوگيري کنند. استفاده از دور کند کولرهاي آبي، تنظيم دماي کولرهاي گازي بر روي 25 درجه و استفاده نکردن از وسايل برقي پرمصرف در ساعات گرم روز (12 تا 18) مهم‌ترين راهکارها براي تأمين برق همه مشترکان و پايدار ماندن شبکه برق کشور است.

احتمال جهش صادرات ميعانات گازي ايران
 در نيمه دوم 2021
ميعانات ايران بازار را قبضه مي کند
 منابع آگاه مي گويند اگر تمامي تحريم ها در نيمه دوم سال 2021 لغو شود، ميعانات گازي ايران بازار را قبضه مي کند و ايران مي تواند 3 ميليون و 730 هزار متريک تن در اين بازه زماني ميعانات صادر کند.
منابع آگاه مي گويند صادرکنندگان ايراني قصد دارند تا در صورت لغو تحريم ها، صادرات ال پي جي را به ظرفيت کامل افزايش دهند که اين امر مي تواند با افزايش عرضه از سوي خاورميانه، هزينه حمل و نقل با کشتي را افزايش دهد.
به گفته اين منابع، با فرض لغو کامل تحريم هاي آمريکا در نيمه دوم سال 2021، ايران مي تواند 3 ميليون و 730 هزار متريک تن در اين بازه زماني صادر کند و حداقل به 33 کشتي براي حمل و نقل آن نياز دارد که 6 کشتي بيشتر از تعداد کنوني است.
لغو تحريم ها به ايران اجازه  مي دهد، ميعانات گازي که نوعي نفت بسيار سبک است و حاشيه سود بيشتري دارد، صادر کند و اين اقدام بر بازار نفتا در آسيا فشار قيمتي وارد مي کند. انتظار مي رود، ميعانات پارس جنوبي به صورت رقابتي قيمت گذاري شود و به توليدکنندگان پتروشيمي اجازه مي دهد از اين ميعانات نفتاي خوراکي ارزان تري بدست آورند. يک توليدکننده پتروشيمي گفت: «بازار نگران است که با برداشته شدن تحريم هاي ايران، بر بازار نفتا تاثير گذاشته شود زيرا ميعانات گازي ارزان تر است؛ از اين رو کره اي ها به جاي خريد نفتاي سنگين کامل، دوباره ميعانات گازي بيشتري مي خرند.» به گفته اين منابع، ايران قبلا به خريداران نهايي در کره جنوبي، ميعانات گازي مي فروخت که اگر عرضه ميعانات گازي ايران به بازار از سر گرفته شود، بر (بازار) انواع ديگر نفتا تاثير خواهد گذاشت.
يک منبع آگاه در سنگاپور گفت: «به محض اينکه ايران و آمريکا توافق کنند، ايران مي تواند محصولات نفتي را صادر کند و اين قطعا بر بازار نفتا تاثير خواهد گذاشت.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه