روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد - شماره 3916

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي:

GTPP اسلام‌آباد غرب سال 1403 به بهره‌برداري مي‌رسد

 مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي از بهره‌برداري از پروژه GTPP اسلام‌آباد غرب به‌عنوان نخستين پروژه توسعه‌اي شرکت ملي صنايع پتروشيمي پس از خصوصي‌سازي، در سال 1403 خبر داد.
به گزارش شرکت ملي صنايع پتروشيمي، بهزاد محمدي صبح ديروز (شنبه، 22 خرداد) در جريان بازديد دوره‌اي از روند اجرايي پروژه GTPP اسلام‌آباد غرب گفت: اين پروژه، نخستين پروژه ملي در صنعت پتروشيمي است که زنجيره آن از مسير گاز طبيعي به پروپيلن و پلي‌پروپيلن توسعه مي‌يابد.
وي با بيان اينکه پروژه اسلام‌آباد غرب، نخستين پروژه‌اي است که پس از خصوصي‌سازي‌ها از سوي شرکت ملي صنايع پتروشيمي در حال توسعه است، افزود: عمليات اجرايي اين پروژه در سه مرحله تعريف شده است؛ ابتدا از مسير گازطبيعي به متانول و از اين مسير به سمت پروپيلن و سرانجام به سمت توليد پلي‌پروپيلن حرکت خواهيم کرد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي، حجم سرمايه‌گذاري اين طرح را 545 ميليون دلار اعلام کرد و ادامه داد: دانش فني اين پروژه در سال‌هاي متمادي و با تلاش پژوهشگران ايراني در شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي توسعه داده شده است و پيش‌بيني مي‌شود اين پروژه با شتابي که در فرآيند عملياتي اجرايي دارد، در سال 1403 به مرحله بهره‌برداري و توليد برسد.
محمدي يادآور شد: از عواملي که سبب شده است صنعت پتروشيمي کشور در مسير توسعه طرح‌هاي توليد پروپيلن موفق نباشد، دست نيافتن به دانش فني توليد اين محصول راهبردي است، ايران اکنون سالانه حدود يک ميليون تن  ظرفيت توليد پروپيلن دارد، اما سالانه نزديک به 4 ميليون تن نياز داريم.
وي با تأکيد بر اهميت توسعه زنجيره پروپيلن در کشور، افزود: از برنامه‌هاي راهبري شرکت ملي صنايع پتروشيمي، تغيير چهره اين صنعت در بخش توسعه زنجيره ارزش و ايجاد تنوع در سبد محصولات توليدي تا سال 1404 است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي اظهار کرد: هم‌اکنون مجوز ساخت بعضي پروژه‌هاي GTPP يا GTP که نه‌تنها پروپيلن بلکه مشتقات پروپيلن را توليد مي‌کنند، صادر شده است و اميدواريم با انجام پروژه‌هاي توليد پروپيلن از مسير گاز و همين‌طور پروژه‌هاي PDH از مسير پروپان، توليد 4 ميليون تني پروپيلن و توسعه زنجيره ارزش از اين مسير تا سال 1404 محقق شود.
محمدي در نشست بررسي روند اجرايي اين طرح با حضور عوامل اجرايي و پيمانکاران، با تأکيد بر حمايت شرکت ملي صنايع پتروشيمي از اين طرح ملي خطاب به مديران اجرايي و پيمانکاران گفت: الگوي اجراي اين پروژه متفاوت است و بايد در مسير اجراي اين طرح ملي، فضاي همکاري نهادينه شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه