روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد - شماره 3916

معاون سازمان مالياتي:

تاکنون يک خانه خالي هم به سازمان مالياتي معرفي نشده است

 در حالي که وزير راه و شهرسازي از معرفي يک ميليون و 300 هزار خانه خالي به سازمان امور مالياتي خبر مي دهد، معاون حقوقي اين سازمان گفت: تا کنون سامانه اسکان هيچ خروجي اي نداشته است. مهلت دو ماهه ثبت نام مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان کشور چهارشنبه 19 خرداد به اتمام رسيد. اين مهلت قانوني از 19 فروردين آغاز شده بود و قرار بود که تا 19 خرداد ماه به اتمام برسد. با اين حال اين سامانه هنوز مسدود نشده و در حال فعاليت است.
احتمال تمديد ثبت اطلاعات خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي مي‌گويد هنوز تصميم قطعي درباره تمديد ثبت اطلاعات سکونتي خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه اتخاذ نشده و قرار است شنبه در اين خصوص تصميم گيري شود.
چرا مردم از ثبت اطلاعات سکونتي خود در سامانه اسکان استقبال نکردند؟
برخي شنيده‌هاي تأييد نشده حاکي است ميزان استقبال خانوارها از ثبت وضعيت سکونتي و مالکيت خود در سامانه اسکان، بسيار کمتر از ميزان پيش بيني شده است؛ وزارت راه و شهرسازي نيز به هيچ عنوان حاضر به شفاف سازي نسبت به ورودي و خروجي سامانه ملي املاک و اسکان نيست. از سوي ديگر محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي بارها از معرفي 1 ميليون و 300 هزار واحد خالي از سکنه به سازمان امور مالياتي براي صدور برگه‌هاي جريمه مالياتي خبر داده است. موضوعي که تا کنون هيچيک از مقامات ارشد سازمان امور مالياتي آن را تأييد نکرده اند. معاون سازمان مالياتي: تا به حال هيچ خروجي‌اي از سامانه شناسايي خانه‌هاي خالي به ما داده نشده است محمود عليزاده معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره صدور برگه‌هاي مالياتي براي مالکان واحدهاي خالي از سکنه در پايان تيرماه امسال اظهار کرد: بر اساس ماده 54 مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم، هر واحد مسکوني در هر سال مي‌تواند 120 روز خالي از سکنه باشد؛ اين 120 روز تا پايان تيرماه به سر برسد؛ البته اين 120 روز مي‌تواند هم به صورت متوالي در يک سال باشد و هم متناوب؛ البته واحدهايي که خالي هستند، معمولاً به صورت متوالي خالي مي‌مانند. وي ادامه داد: بنابراين تا پايان تيرماه امسال اين 120 روز مجوز قانوني براي خالي ماندن واحد مسکوني به اتمام مي‌رسد؛ اما از اول مرداد ديگر هر روزي که خالي بماند، به عنوان واحد خالي از سکنه محسوب شده و مشمول جريمه مالياتي موضوع ماده 54 مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم خواهد شد؛ به موجب اين قانون، ما خروجي‌اي که سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالياتي به عنوان واحدهاي خالي از سکنه ارائه مي‌دهد، ملاک قرار مي‌دهيم.
برگه‌هاي مالياتي خانه‌هاي خالي دي ماه صادر مي‌شود
معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي تصريح کرد: مي‌بايست اين اطلاعات را که دريافت کرديم، به موجب قانون بودجه 1400، دي ماه برگه تشخيص اين مدت که خالي بوده را براي مالک صادر کنيم.
وزارت راه هيچ ليستي از خانه‌هاي خالي به ما نداده است
وي در پاسخ به اين سوال که از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ليستي از سوي واحدهاي خالي موجود در سامانه اسکان به سازمان امور مالياتي ارائه شده يا خير؟ گفت: تا کنون خروجي‌اي نداشته؛ چون هنوز مردم مي‌توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند و در سامانه مذکور، اطلاعات خود را ثبت کنند؛ اين اطلاعات به اين شرح است که هر شخص سرپرست خانوار مي‌بايست وارد سامانه شده و کد ملي خود را با کد پستي محل سکونت خود با هم الصاق و اعلام کند دارنده اين کد ملي در اين کد پستي سکونت دارد؛ بر اين اساس هر واحد مسکوني اگر داراي کاربر يا سکنه باشد، از ماليات مذکور در ماده 54 مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم، معاف مي‌شود.
اظهار نظر وزير راه صحت ندارد
عليزاده در خصوص اظهارات وزير راه و شهرسازي مبني بر اينکه تا کنون يک ميليون و 300 هزار واحد مسکوني به سازمان امور مالياتي معرفي شده، تصريح کرد: خروجي سامانه اسکان، تا کنون واحد مسکوني خالي از سکنه نبوده؛ چون الصاق مذکور صورت نگرفته و خروجي‌اي که دقيقاً مشخص کند کدام واحد مسکوني خالي از سکنه است، از اين سامانه تا کنون به دست نيامده است. وي يادآور شد: احتمالاً محتواي سامانه اسکان تا کنون بدين شکل تکميل نبوده که بتواند چنين اطلاعاتي را به ما بدهد؛ به موجب قانون ما صرفاً مي‌توانيم به واحدهايي که از طريق سامانه املاک و اسکان، بر خالي بودن صحه گذاشته شود را ملاک قرار دهيم؛ نمي‌توانيم خودمان غير از خروجي سامانه، اقدام ديگري انجام دهيم.
ليست نهايي وزارت راه از خانه‌هاي خالي، ملاک صدور ماليات است
معاون سازمان امور مالياتي درباره اينکه آيا غير از پالايشي که سامانه اسکان و وزارت راه و شهرسازي انجام مي‌دهد، سازمان مالياتي يک پالايش ديگر هم بايد اتجام دهد؟ بيان کرد: خير؛ به موجب قانون، سازمان امور مالياتي بايد همان خروجي سامانه اسکان را ملاک اعمال ماليات قرار دهد؛ اگر واحد مسکوني اي که از طريق سامانه اعلام شود، خالي از سکنه باشد، مشمول تعيين ماليات مربوطه خواهد شد؛ مگر اينکه مالک آن نسبت به اين موضوع اعتراض کند که اين واحد خالي از سکنه نبوده است.
اگر مالکي به ليست خانه‌هاي خالي وزارت راه معترض بود، به کجا مراجعه کند؟
وي ادامه داد: بر اساس قانون ماليات‌هاي مستقيم، اگر مالکي نسبت به تعيين ماليات براي واحدي که خالي از سکنه تشخيص داده شده، معترض باشد، با ارائه اسناد و مدارکي که ارائه مي‌دهد، در هيئت حل اختلافي که به اين منظور تشکيل مي‌شود، مورد بررسي مجدد قرار مي‌گيرد.
از حقوقي‌ها هم ماليات بر واحدهاي خالي از سکنه مي‌گيريم
عليزاده در خصوص اينکه چرا مالکان حقوقي واحدهاي مسکوني در سامانه املاک و اسکان شناسايي نمي‌شوند؟ گفت: حقوقي‌ها صرفاً مالک واحد هستند و خانوار محسوب نمي‌شوند؛ بلکه خانوارهايي که ساکن آن واحد مسکوني که متعلق به مالک حقوقي است، بايد سکونت خود در آن واحد را اعلام کنند؛ حقوقي‌ها بايد به مستأجران يا کاربران خود اعلام کنند تا در سامانه اسکان، کد پستي محل سکونت خود را با کد ملي خانوار ساکن آن واحد، الصاق کند.
بانک‌ها مي‌توانند از پرداخت ماليات بر خانه‌هاي خالي فرار کنند؟
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با اين روش، نهادهاي حقوقي مثلاً يک بانک، مي‌تواند به راحتي تعدد واحدهاي متعلق به خود را پنهان کند يا نه؟ گفت: ما ساير اطلاعات را از ديگر ذي نفعان داريم؛ مثلاً از شرکت پست کد پستي واحدهاي مسکوني را داريم از شهرداري‌ها املاکي که داراي پروانه ساختماني هستند را داريم و…؛ به طور کلي هر کد پستي يا هر محل سکونت بايد يک کاربر با کد ملي سرپرست خانوار داشته باشد؛ اگر چنين وضعيتي تعريف نشود، آن واحد به عنوان خالي از سکنه تعريف مي‌شود و مشمول ماليات مي‌شود.
موکول شدن اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي به سال آينده، تکذيب شد
معاون سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين پرسش که آيا اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي، به سال جاري مي‌رسد يا به سال آينده موکول مي‌شود؟ گفت: همين حالا هم در حال اجراست؛ همه ما مکلف شده ايم تا به سامانه اسکان مراجعه کرده و کد ملي خود را با کد پستي محل سکونت الصاق کنيم، و اين نشان دهنده آن است که قانون مذکور در حال اجراست. وي خاطرنشان کرد: قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي، يک قانون بازدارنده است تا هيچ واحدي خالي از سکنه نماند اگر واحدي خالي از سکنه است، بايد به اجاره داده شود در غير اين صورت مشمول ماليات خواهد شد.

تا پايان شهريورماه
مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تمديد شد
 بر اساس اعلام وزير راه و شهرسازي و طبق تصميم ستاد ملي کرونا، ثبت اطلاعات ملکي در سامانه املاک و اسکان تا پايان شهريورماه تمديد شد.
وزير راه و شهرسازي اعلام کرد با توجه به پايان يافتن مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان در 20 خردادماه، ستاد ملي کرونا اين زمان را تا پايان شهريورماه تمديد کرد.
وي افزود: ما انتظارداريم مردم عزيز در اين مهلت باقي مانده نسبت به ثبت نام در سامانه جامع املاک و اسکان اقدام کنند و کمک کنند تا يک بار براي هميشه در تاريخ کشور، وزارت راه و شهرسازي بتواند بر اساس اطلاعات و آمار واقعي، برنامه ريزي براي توليد و عرضه مسکن را انجام دهد و از اين طريق شاهد ايجاد شکاف در وضعيت عرضه و تقاضاي مسکن نباشيم. حدود دو هفته قبل معاون وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اعلام اينکه استقبال مناسبي از سوي خانوارها بر ثبت اطلاعات سکونتي شده است افزود: در بسياري از موارد خانوارها با استثنائاتي مواجه بودند که نياز بود تک به تک بررسي شود و اين موضوع زمان زيادي برد. البته ما از سه طريق شامل تلفن 24 ساعته به شماره 02159198 و شماره پيامکي 021193 و پاسخگويي آنلاين جوابگو هستيم که همچنان ادامه دارد. محمود محمودزاده تصريح کرد: مجموعه سوالات و تحليلهايي که صورت گرفت باعث شد تا وحدت رويه‌اي شکل بگيرد. زمانهايي صرف شد تا همه خانوارهاي شهري و روستايي در سطح کل کشور اطلاعات خود را ثبت کنند.  با توجه به اينکه لازم است تکاليف سنگيني که بر عهده سامانه املاک و اسکان است درخواست تمديد مهلت ثبت نام را داديم تا کسي دچار مشکل نشود. محمودزاده با بيان اينکه آمار تعداد خانوارها محل اختلاف است افزود: تعريف خانوار يکي از موضوعاتي است که براي برنامه‌ريزي درخصوص وضعيت سکونتي خانوارها لازم است و در قانون به آن اشاره شده است. وزارت تعاون پيشنهادي را در اين زمينه ارايه کرده که در کميسيونهاي تخصصي دولت در حال بررسي است و متعاقبا اعلام مي شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه