روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد - شماره 3915

معاون وزير راه:

بندر آستارا رسما منطقه ويژه اقتصادي شد

 مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: تمام تشريفات قانوني تبديل بندر آستارا به منطقه ويژه اقتصادي انجام شده و اين بندر هيچ محدوديتي در بهره‌گيري از مزايا و تسهيلات قانوني ندارد.
به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، محمد راستاد در بازديد از روند توسعه و لايروبي بندر آستارا، با بيان اينکه بالغ بر 5 درصد از تخليه و بارگيري بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهيزات که توسط سرمايه گذار بخش خصوصي و لايروبي در کانال دسترسي اين بندر که در حال انجام است، اميدواريم حداکثر ظرفيت ممکن را در اين بندر داشته باشيم.
راستاد اضافه کرد: با تحقق اين هدف، مي‌توان گفت که بندر آستارا مي‌تواند سهم و نقش مهم‌تري را در حمل و نقل دريايي شمال کشور ايفا کند.
معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان يک بندر بازرگاني با بهره گيري از مزاياي قانوني منطقه ويژه اقتصادي مي‌تواند در فرآيند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اوليه و صادرات محصولاتي که ارزش افزوده روي آن ايجاد شده است، نقش آفريني کند. راستاد اظهار داشت: تمام تشريفات قانوني تبديل بندر آستارا به منطقه ويژه اقتصادي انجام شده است و اين بندر هيچ محدوديتي در بهره‌گيري از مزايا و تسهيلات قانوني ندارد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در حال حاضر 5 درصد از تخليه و بارگيري کالاها در بنادر شمالي کشور به مجتمع بندري آستارا اختصاص دارد و اين بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهي را شاهد است.
مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: بر اساس قوانين محدوده مناطق ويژه اقتصادي جز قلمرو گمرکي محسوب نمي‌شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدوديت وجود دارد. معافيت‌هاي مالياتي به مناطق ويژه اقتصادي کمک مي‌کند.
راستاد ادامه داد: عمده بنادر تجاري کشور ما مناطق ويژه اقتصادي بوده و معافيت‌هاي مالياتي در مناطق ويژه اقتصادي به توسعه بنادر در افزايش و جذب سهم بازار حمل و نقل دريايي در کشور کمک ويژه اي مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بارانداز ريلي آستارا با 4 پايانه نفتي، غلات، کانتينري و کالاهاي خشک در بندر آستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ريلي آستارا- آستارا بخشي از کريدور ريلي شمال-جنوب و جنوب-غرب است که براي اجراي اين پروژه، 5.8 کيلومتر خط ريلي در داخل خاک جمهوري آذربايجان و 5.1 کيلومتر خط ريلي در خاک جمهوري اسلامي ايران احداث‌شده است.
راستاد با اشاره به پروژه در دست انجام لايروبي کانال دسترسي بندر آستارا تاکيد کرد: يکي از مسائل اصلي در بندر آستارا لايروبي اين بندر است که با استقرار دستگاه لايروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتي‌ها با هر آبخور و ظرفيت به بندر آستارا فراهم خواهد شد. طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصي آغاز شده است.
مديرعامل سازمان بنادر با بيان اينکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصي از سال‌ها پيش آغاز شده است، گفت: واحد بندري به مساحت 60 هکتار و براي تخليه و بارگيري ساليانه 3 ميليون و 500 هزار تن کالا پيش بيني و طراحي شده است و يک ميليون و 500 هزار تن آن با يک اسکله اختصاصي به تخليه و بارگيري سوخت و مواد نفتي مربوط خواهد شد و 2 ميليون تن ديگر نيز به تخليه و بارگيري ساير کالاها اختصاص خواهد يافت.

رييس انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي:
شوينده‌ها و لوازم بهداشتي افزايش قيمت نداشته است
 رييس هيات مديره انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران گفت: تاکنون هيچ افزايش قيمتي در شوينده‌ها و لوازم بهداشتي و آرايشي اتفاق نيفتاده و برخي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها در روزهاي اخير به نادرست به اين مساله دامن زده‌اند.
بختيار علم‌بيگي افزود: شرکت‌هاي توليدکننده با توجه به نرخ تورم، افزايش قيمت مواد اوليه، افزايش نرخ دستمزد و غيره، درخواست افزايش قيمت داشته‌اند، اما اين مساله در جريان کار کارشناسي است. وي تصريح‌کرد: تا زماني که قيمت‌ها کارشناسي نشود، از نرخ‌هاي جديد خبري نخواهد بود. اين مقام صنفي خاطرنشان‌کرد: اعضاي اين انجمن قرار است هفته آينده جلسه ديگري به منظور بررسي درخواست‌هاي افزايش قيمت شرکت‌ها داشته باشند. وي گفت: قيمت برخي مواد اوليه مانند پلي‌اتيلن‌ها و مواد پتروشيمي که در بورس تعيين مي‌شود، همه هفته تغيير دارد و اين مساله روز قيمت توليدات نهايي اثرگذار است. علم‌بيگي بيان‌داشت: منتظر ارائه اسناد و مدارک از سوي شرکت‌ها به منظور بررسي آنها هستيم و به همين دليل، تاکنون هيچ افزايش قيمتي اتفاق نيفتاده و هيچ کالايي با قيمت‌هاي جديد روانه بازار نشده است. اکنون با وجود شرايط کرونا و افزايش مصرف، توليد مواد شوينده و بهداشتي به اندازه کافي از سوي کارخانجات داخلي در کشور انجام مي‌شود. به گفته کارشناسان، با وجود دشواري‌هاي توليد در سال گذشته به دليل کرونا و همچنين تداوم تحريم‌ها، رشد 10 درصدي توليد را در اين حوزه در سال 99 شاهد بوديم. پاندمي کرونا سبب شد تا در سالي که گذشت افزايش مصرف مايع دستشويي و ضدعفوني کننده‌ها را شاهد باشيم. پيشتر «عليرضا رزم‌حسيني»  وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سياست وزارت صنعت براي حمايت از توليد صادرات‌محور، افزود: اين وزارتخانه در راستاي تحقق شعار سال و فرمايشات رهبر معظم انقلاب، از فعال‌سازي ظرفيت خالي واحدهاي توليد مواد شوينده، آرايشي و بهداشتي به منظور صادرات محصول باکيفيت و مطابق استانداردهاي جهاني به بازارهاي هدف حمايت خواهد کرد.

براساس تصميم ستاد تنظيم بازار انجام شد؛
3 ماه فرصت براي صادرات فولاد و محصولات فولادي
 براساس تصميم ستاد تنظيم بازار واحدهاي مجاز توليد فولاد مياني و محصولات فولادي به مدت سه ماه بدون تاييد دفتر صنايع معدني مجاز به صادرات شدند.
براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار به منظور تنظيم اثربخش بازار فولاد مياني و محصولات فولادي واحدهاي توليد کننده مجاز مي توانند جهت صادرات بدون اخذ تاييد دفتر صنايع معدني به مدت سه ماه اقدام به صادرات کنند.
در مصوبه ستاد تنظيم بازار آمده است به منظور تنظيم اثربخش بازار فولاد مياني (بيلت، بلوم و اسلب) و محصولات فولادي (مقاطع طويل و فلزات رنگي مس و آلومينيوم) و اطمينان از تامين نياز داخل و همچنين ساماندهي و تسهيل صادرات واحدهاي مجاز به صادرات (توليد کنندگان و نمايندگان قانوني آنها) محصولات مذکور در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات نموده و با رعايت کف عرضه ابلاغي محصولات در بورس کالا، به مدت سه ماه از تاريخ 1400.3.1 با اعلام فهرست واحدهاي مجاز توسط معاونت امور معادن و صنايع معدني مي توانند جهت صادرات محصولات خود اقدام نمايند و نيازي به تاييد دفتر صنايع معدني در سامانه جامع فرامرزي گمرک جمهوري اسلامي ايران (E.P.L) ندارند. تبصره (1) واحدهاي توليدي محصولات مذکور مي توانند نسبت به صادرات آن مقدار از عرضه تکليفي که طبق برنامه مستمر (هفتگي) در بورس کالا عرضه ولي معامله نگرديده است اقدام نمايند. تبصره (2) بازرگانان و تجار با خريد از رينگ صادراتي بورس کالا مي توانند نسبت به صادرات محصولات مذکور اقدام نمايند. اين صادرکنندگان بايد براساس قوانين و رويه هاي موجود نسبت به رفع تعهد ارزي خود اقدام نمايند. تبصره (3) گمرک جمهوري اسلامي گزارش صادرات و شرکت بورس کالاي ايران گزارش عرضه، خريد، (مواد اوليه) و مقدار معامله صورت گرفته واحدهاي مذکور به صورت ماهانه به سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان، دبيرخانه کارگروه تنظيم بازار و دفتر صنايع معدني وزارت صمت ارسال نمايند تا در صورت عدم رعايت کف عرضه در بورس کالا، عدم ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و عدم انجام تعهدات ارزي با اعلام سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان صادرات آنها با رعايت ضوابط مربوطه تعليق گردد. تبصره (4) سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها نسبت به نظارت بر عملکرد واحدهاي توليدي محصولات مذکور اقدام نمايند.

مديرکل گمرکات استان ايلام؛
280هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
 مديرکل گمرکات استان ايلام گفت: در 2ماه نخست سال جاري، 280هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شده است.
روح الله غلامي اظهار کرد: در 2 ماه نخست سال جاري 280 هزار تن کالا به ارزش 124 ميليون دلار از مرز مهران به عراق صادر شده که در هر روز کاري به صورت ميانگين بين 300 تا 400 کاميون وارد محوطه تجاري گمرک مهران شده‌اند.
وي به اقلام صادراتي مرز مهران در 2 ماهه نخست سال جاري اشاره کرد و افزود: مهم‌ترين اقلام صادراتي در مدت ياد شده شامل مصالح ساختماني، ميوه و تره بار، محصولات پلاستيکي، صنعتي، شيشه و جام، لوازم خانگي و محصولات فلزي بوده است.
مديرکل گمرک ايلام تاکيد کرد: در 2 ماهه نخست سال 99 به دليل شيوع کرونا و بسته بودن مرز کمتر از 600 هزار دلار صادرات از مرز مهران به عراق صادر شد.
غلامي اظهار کرد: فعاليت تجار ايراني و عراقي در مرز مهران با رعايت تمامي پروتکل‌هاي بهداشتي انجام و در محيط گمرک نيز کليه پروتکل‌هاي بهداشتي توسط پرسنل نيز به خوبي رعايت مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه