روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد - شماره 3915

معاون وزير راه؛

ابَر پروژه مسکن مهر بازار را متعادل کرد

  معاون وزير راه از افزايش 30درصدي عرضه مسکن استيجاري به بازار خبر داد و گفت: مصوبه مجلس قيمت مسکن را کاهش مي‌دهد.
محمود محمودزاده با بيان اين‌که يکي از اين سياست‌هاي اساسي تعادل بازار در کوتاه مدت، عرضه واحدهاي آماده و نيمه آماده به بازار مسکن است، اظهار کرد: تکميل و عرضه واحدهاي نيمه تمام مسکن مهر، تعاوني‌ها و بخش خصوصي و واحدهاي آماده‌اي که به قصد سرمايه‌گذاري بودند يا فاقد سکونت عرضه نمي‌شدند بر بازار مسکن تأثير بسزايي دارد.
وي با يادآوري اين‌که از کل ابَر پروژه مسکن مهر، تنها 50 هزار واحد باقيمانده در حال تکميل است، افزود: اميدواريم طي ماه‎هاي آتي اين واحدها را به سرانجام برسانيم.در حوزه تعاوني‌ها و بخش خصوصي نيز در طرح اقدام ملي مصوب شد که اين گروه  نيز مي‌توانند با شروط اعلام شده از تسهيلات طرح اقدام ملي بهره ببرند تا زودتر اين واحد‌ها را به بازار عرضه کنيم.
وي بيان کرد: سياست بعدي در حوزه تعديل قيمت‌ها مربوط به مصوبه مجلس در خصوص ماليات بر خانه‌‌هاي  خالي بود که قانونگذار از سال 94 اين تکليف را به عهده وزارت راه و شهرسازي گذاشته بود.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به رونمايي سامانه شناسايي بر ماليات‌هاي خانه خالي در بهمن 99، گفت: در اجراي اين طرح به دنبال پالايش روزانه هستيم تا نتايج آن مورد بررسي قرار گيرد، اين پالايش‌ها نشان مي‌دهد بسياري از مالکان خانه‌هاي خالي براي اقدام به عرضه براي فروش يا اجاره واحد مسکوني خود کرده‌اند
محمودزاده افزود: در ابتداي سال نيز نسبت به بارگذاري اطلاعات در اين سامانه اقدام و  اين مساله باعث شد که بيش از 13.4 ميليون واحد مسکوني ارزيابي شود که از اين ميزان مسکن، بيش از يک ميليون واحد خالي از سکنه تشخيص داده شد.
وي با بيان اينکه  پس از اين شناسايي اين واحدهاي خالي، براي مالکان پيامک ارسال شد، يادآور شد: همواره در اجراي اين طرح به دنبال پالايش روزانه هستيم تا نتايج آن مورد بررسي قرار گيرد، اين پالايش‌ها نشان مي‌دهد که بسياري از مالکان خانه‌هاي خالي اقدام به عرضه براي فروش يا اجاره واحد مسکوني خود کرده‌اند.
وي اضافه کرد: پيش از اين قانون قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي جنبه بازدارندگي قوي نداشت ولي اصلاحيه مجلس بر قانون قبلي  تاثير مثبت تري بر ميزان عرضه واحدهاي خالي به بازار دارد.  محمودزاده تصريح کرد: پس از مصوبه مجلس و بر اساس تعداد فايل ارائه شده در مشاوران املاک، عرضه مسکن استيجاري حدود 30 درصد بيشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است و اين آمار، يک آمار بر اساس مستندات و گزارشات ميداني است.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: قطعا روند عرضه مسکن خالي در کنار اجراي طرح ملي مسکن و تکميل مسکن مهر به افزايش عرضه مسکن کمک خواهد کرد که مجموع اين سياست‌ها به تعادل در بازار کمک مي‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه