روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ خرداد - شماره 3913

عیسی کلانتری در نشست خبری هفته محیط زیست مطرح کرد:

تا سال آینده محیط‌بانان ما مثل رنجرهای کشورهای غربی می‌شوند

  عیسی کلانتری، در نشست خبری که در سازمان محیط‌زیست برگزار شد، گفت: دیگر تقریبا ثابت شده است که ارائه این سیاست‌های کنونی در کره‌زمین برای حفاظت از محیطط‌زیست پاسخگو نیست و همه دنیا برای حفاظت از زمین باید یک تجدید نظر جدی را انجام بدهند و مسئولان و سیاست‌مداران به محیط زیست عنوان یک مسئله ثانوی نگاه نکنند.
او ادامه داد: در کشور ما هم مسئولان محیط زیست را یک مسئله فانتزی و ثانویه می‌دانند، این نگاه اکثر مدیران در سرتاسر کشور به محیط زیست است، حتی برخی از آن‌ها در ارتباط مستقیم با محیط زیست هستند.
رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: خوشبختانه آگاهی مردم امروز با حتی چهار سال پیش قابل قیاس نیست، به تدریج مردم محیط زیست را به عنوان حقوق شهروندی خود در نظر گرفتند، حفاظت از محیط زیست در کشوری مثل ما از همین مسیر امکان‌پذیر است.
کلانتری درباره اقدامات انجام شده از سازمان محیط‌زیست توضیح داد: من چهار سال افتخار داشتم خدمتگذار محیط زیست باشم و به دست‌آوردهای نسبی خوبی رسیدم. انصافا باید بگویم برخلاف همه تبلیغاتی که از سویی برخی گروه‌ها علیه دولت بسیج شده است، عملکرد زیست‌محیطی دولت خوب بود. اما انتظاراتی که جامعه از محیط‌زیست دارد عملی نیست، آن هم در شرایطی که منابع مالی دولت در اثر تحریم‌ها کم شده است.
او افزود: در این شرایط بد اقتصادی، حداقل با حمایت‌های رئیس جمهور در بخش محیط زیست پیشرفت‌های خوبی داشتیم. فقط درباره مسئله گردوخاک ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص داده شد، در این چهار سال ۱۰۲۰ نفر به محیط‌بان‌هایمان اضافه کردیم.
کلانتری عنوان کرد: سازمان محیط زیست یکی از مستضعف‌ترین سازمان‌های دولتی بود، چهار سال پیش محیط‌بانان ماهی ۱.۵ میلیون درآمد داشتند و این پایین ترین میزان درآمد دولت بود. معلوم بود که چنین سازمانی برای حمایت‌ و حفاظت از محیط‌زیست انگیزه‌ای ندارد. با کمک سازمان برنامه و رئیس جمهور در این چهار سال با وجود تورم ۱۳۰درصدی، حقوق محیط‌بان‌ها بیش از ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرد.
۶۰درصد آلودگی‌های آرادکوه کاهش پیدا کرده، اما باید جابه‌جا شود
او در پاسخ به سوالی درباره مرکز دفن زباله آرادکوه گفت: آرادکوه ۶۰ سال پیش به عنوان مرکز دفع زباله تهران به وجود آمد، با توجه به افزایش جمعیت و گسترش تهران نحوه برخورد با پسماندها نسبت به ۶۰ سال پیش تغییر کرده است. آرادکوه دیگر پاسخگوی مرکز دفع زباله‌های تهران نیست و نیاز به جابجایی دارد.
کلانتری با اشاره به اقداماتی که برای کاهش آلودگی آرادکوه انجام شده، توضیح داد: کارهای خوبی در دو سال اخیر انجام شده است، بخش عمده ای از مشکلات حل شده و آلایندگی آن کمتر شده است. اما جابه‌جایی آن ۵۰۰ تا ۷۰۰میلیون دلار پول می‌خواهد، دولت هم قول داده کمک کند.
او افزود: حدود ۶۰درصد آلایندگی آرادکوه کمتر شده است، یکی از دلایل بوی نامطبوع آزادراه تهران-قم آرادکوه است. الان وضعیت به مراتب بهتر از دو سال پیش است.
تا سال آینده محیط‌بانان ما مثل رنجرهای کشورهای غربی می‌شوند
رئیس سازمان محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در راستای حمایت از محیط‌بانان گفت: دریافتی محیط‌بان‌ها بیش از سه برابر شده است، به تعدادشان حدود ۱۰۳۰ نفر اضافه شده است، سالیانه ۵۰ تا ۶۰میلیارد تومان برای تجهیز محیط‌بان‌ها استفاده کردیم. همین امسال ۱۲۰۰ موتورسیکلت مجهز واگذار کردیم. اول مشکل این بود که محیط‌بان‌های ما آموزش ندیده بودند. از ابتدای استخدام به پاسگاه‌ها رفتند، در این مدت به کمک معاونت آموزش، آموزش‌های حین کار به شکل مرتب انجام شد. ما دانشکده محیط زیست را منحل کردیم و همانجا به محل آموزش حین کار محیط‌بانان تبدیل شده است.
کلانتری ادامه داد: خوشبختانه سیستم محیط‌بانی ما از دیگر سیستم‌ها بیشتر تحول پیدا کرده است. امیدوارم پیشرفته‌ترین تجهیزات لازم تا پایان سال آینده در اختیار محیط بانان ما قرار بگیرد و آنها شبیه رنجرهای کشورهای غربی بشوند. اگر با خودشان صحبت کنید مشخص می‌شود که وضعشان با چند سال پیش قابل مقایسه نیست. امیدواریم تا حداکثر ۲ تا ۳ سال آینده به شکل پیشرفته‌تری از مناطق چهارگانه حمایت کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه