روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين - شماره 3870

بازتاب رسانه ای توافق اخیر ایران و چین

خاورمیانه جدید ایرانی

 یک روزنامه عربی در تحلیلی با اشاره به توافق اخیر ایران و چین نوشت: بیشتر از هر زمان دیگری به خاورمیانه جدید ایرانی نزدیکتر می شویم.
روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن در تحلیلی با عنوان «خاورمیانه جدید ایرانی» نوشت:با توجه به دستاوردهای ایران و نفوذ در خاورمیانه در سایه تحریم‌ها و نیز شکست کشورهای ثروتمند در مقابله با این کشور در میدان‌های متعدد از جمله یمن واضح بود که حکومت ایران به فعالیت زیر سایه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی عادت کرده است و فراتر می تواند نقش حامی متحدان خود را با وجود تنگنای داخلی ایفا کند.
از آنجا که تمام نشانه‌ها در میدان‌های درگیری در عراق،سوریه،لبنان و یمن به این مسئله اشاره می‌کرد که آمریکایی‌ها در خارومیانه عقب نشینی می‌کنند و متحدان این کشور همگی در این میدان‌ها موفقیتی در مقابله با ایران بدست نیاورده اند و از آنجا که سیاستمداران آمریکایی خود در موفق بودن تحریم‌ها تردید کردند و از لغو توافق هسته‌ای انتقاد کردند؛از این رو آخرین اعمال تحریم‌ها در دوره ترامپ را آخرین گلوگاهی توصیف کردیم که ایرانی ها موفق به عبور از آن خواهند شد.
با امضای توافق چین و ایران به نظر رسید که تهران پیام محکمی به واشنگتن ارسال کرد مبنی بر این که ما به تحریم‌ها توجهی نداریم و برای لغو آنها عجله نمی کنیم زیرا جایگزین هایی در اختیار داریم.این امر ورزنامه «وال استریت ژورنال» را به نوشتن مقاله ‌ای تند درباره این توافقنامه سوق داد. روزنامه «وال استریت ژورنال» گرایش جمهوری خواه دارد اما خوانش‌های مشابهی در روزنامه های متعدد غربی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال سردبیر «بی بی سی» در بخش خاورمیانه جرمی بوئن درباره این توافقنامه گفت این توافق موضع ایران در مقابله با آمریکا را تقویت خواهد کرد.
ایران در شرق جهان عرب به نظر می رسد از ایده نفوذ در پایتخت های این مطنقه فرارتر رفته است پس از این که متحدانش این نفوذ را برای این کشور تضمین کردند و اکنون به نفوذ منطقه ای وسیع تر و برقراری روابط و ائتلاف با کشورهای بزرگی همچون چین و چه بسا به زودی با آمریکا فکر می کند.
در این جا باید گفت وقتی از نفوذ و سیطره ایران صحبت می‌کنیم، بی تردید منظور ما نفوذ متحدان این کشور است که بیشتر آن‌ها جریان‌های اسلام شیعه هستند که بر دشمنان خود بدون حضور ایران و نیروهای این کشور و تنها با نظارت تهران سیطره پیدا کرده‌اند.
از این رو باید اعتراف کرد مشکل عربهای سنی در عراق،سوریه،لبنان و یمن با همتایان عرب خود یعنی شیعیان،علوی‌ها و حوثی‌ها است . بنابراین درگیری داخلی است.
با تصمیم اخیر بایدن برای خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از خلیج فارس واشنگتن به سمت کاهش حضور نظامی خود حرکت می کند و بیشتر نیروی نظامی خود را از عراق و سوریه خارج خواهد کرد و این به معنای کاهش بیشتر تاثیرگذاری سیاسی و نظامی این کشور خواهد بود و ما بیشتر از هر زمان دیگری به خاورمیانه جدید ایرانی نزدیکتر می شویم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه