روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند - شماره 3858

دو سوم مردم روسیه حاضر به تزریق واکسن نیستند؛

مظلومیت «اسپوتنیک وی» در وطن

 امیر احمدی - نتایج یک نظرسنجی در روسیه حکایت از عدم تمایل بیش از ۶۰ درصد مردم این کشور از دریافت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» دارد. افزون بر آن بیش از ۷۰ درصد مردم روسیه بر این باورند که ویروس کرونا ساخت انسان و سلاحی بیولوژیکی بوده است.
انتشار نتایج یک نظرسنجی در مناطق مختلف روسیه نشان می‌دهد که بخش اعظم مردم این کشور تمایلی به تزریق واکسن روسی «اسپوتنیک وی» از خود نشان نمی‌دهند. مرکز «لوادا» این نظرسنجی را انجام داده است. علت عدم تمایل ۶۲ درصد از مردم روسیه نسبت به تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» تاثیرات جانبی آن اعلام شده است. گفته می‌شود که این واکسن ایجاد تب و همچنین ضعف در افراد می‌کند.
نتیجه این نظرسنجی متکی بر مراجعه به ۱۶۰۱ شهروند روسیه در ۵۰ منطقه این کشور است. افزون بر آن، گفته شده است که ۷۱ درصد مردم روسیه بر این باورند که ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی داشته و به عنوان جنگ‌افزار بیولوژیکی تولید شده است.
این در حالی است که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در حین بررسی اوضاع در ووهان چنین احتمالی را منتفی دانسته‌اند. شمار مبتلایان ثبت شده ویروس کرونا در روسیه حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است. تا کنون بیش از دو میلیون نفر از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری روسیه در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.
* چه کشورهایی اسپوتنیک وی را سفارش داده‌اند؟
تا روز ۲۳ فوریه ۳۳ کشور برای واکسیناسیون کرونا واکسن اسپوتنیک‌ وی را سفارش داده‌اند. صندوق «سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» که مدیریت توزیع اسپوتنیک وی را برعهده دارد، روز ۲۰ فوریه فهرستی متشکل از ۳۱ کشور منتشر کرد که این واکسن را سفارش داده بودند. در روزهای بعد از آن سوریه و قرقیزستان هم به این فهرست اضافه شدند.
بیش از یک‌سوم این کشورها یا رابطه‌ای نزدیک با مسکو دارند و یا با غرب در تنش هستند. از میان آن‌ها ۶ کشور ( بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان) عضو اتحاد جماهیر شوروی و ۳ کشور (مجارستان، مغولستان و نیکاراگوئه) عضو بلوک شرق بوده‌اند. علاوه بر آن سه مورد دیگر هم (صربستان، بوسنی و هرزگوین و مونته‌نگرو) کشورهای استقلال‌یافته پس از فروپاشی جمهوری سوسیالیست فدرال یوگسلاوی هستند.
بیشتر کشورهایی که به اسپوتنیک وی مجوز داده‌اند، در حال حاضر پیوندهای قوی سیاسی و ایدئولوژیکی با روسیه دارند.
دولت‌های ایران، سوریه، نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا همگی مثل مسکو به شدت نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند.
بلاروس بارها وقتی با غرب به مشکل خورده، از روسیه کمک گرفته و صربستان هم متحد اصلی مسکو در منطقه بالکان به حساب می‌آید.
در آمریکای لاتین هم آرژانتین و مکزیک به عنوان کشورهایی با گرایش چپ در نظر گرفته می‌شوند که همزمان با حفظ روابط خوب خود با آمریکا به دنبال تعامل با مسکو هستند.
اما خرید واکسن ساخت روسیه توسط کشورهای آمریکای لاتین که از دیرباز حیات خلوت آمریکا بوده‌اند ، مساله‌ایست که رسانه‌های دولتی این کشور از آن بهره‌برداری تبلیغاتی زیادی کرده‌اند.
نام چین، بزرگ‌ترین رقیب سیاسی‌جغرافیایی آمریکا در فهرست صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه دیده نمی‌شود اما این کشور قرار است در خاک خود واکسن اسپوتنیک وی تولید کند.
به غیر از چین، هند هم قصد تولید این واکسن را دارد. هند در گذشته روابطی دوستانه با اتحاد جماهیر شوروی داشت و علاوه بر محموله‌های نفتی سخاوتمندانه، در ساخت تاسیسات صنعتی خود کمک‌ زیادی از این کشور دریافت کرد.
بیشتر کشورهایی که اسپوتنیک وی را تأیید کرده‌اند، از جمله خریداران عمده تسلیحات روسی هستند. چین، هند و الجزایر بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سه مشتری اصلی صنایع دفاع روسیه بوده‌اند. در همین دوره، بلاروس ۹۸ درصد، قزاقستان ۹۰ درصد، میانمار ۱۶ درصد و پاکستان ۶/۶ درصد از نیاز‌های تسلیحاتی خود را از روسیه تامین کرده‌اند.
اما سایر کشورها از جمله کره‌ جنوبی و امارات متحده عربی که پیوند تاریخی یا ایدئولوژیکی با روسیه ندارند، علاوه بر منافع اقتصادی قابل‌ملاحظه به عنوان بازارهای احتمالی جدید، می‌توانند در حوزه سیاست خارجی و تبلیغات هم برای این کشور سودمند باشند.
اما از روز ۲ فوریه که نشریه پزشکی معتبر لنست نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی اسپوتنیک وی را منتشر کرد، تمایل به این واکسن هم افزایش یافت. این آزمایش‌ها نشان داد اسپوتنیک در مقابله با ویروس کرونا حدود ۹۲ درصد اثربخشی دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه