روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

در بازار انفجاری مسکن چه خبر است؟

خانه هایی خیلی دور یا خیلی نزدیک

  داوود کردستانی - تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع خانه در تهران در بازه‌ای بین ۴ تا ۱۵۸ میلیون تومان در نوسان است. این بازه بین ۶۰ درصد تا ۶۲۲۰ درصد حداقل حقوق دو و نیم میلیون تومانی یک کارگر است.
به گزارش مرکز آمار که مربوط به تحولات بازار مسکن در پاییز است، نشان می‌دهد خانه‌دار شدن تا چه اندازه می‌تواند دور از دسترس باشد. اما آنچه که در این گزارش وجود دارد نه تنها خرید خانه که تشدید فاصله و شکاف طبقاتی در پایتخت را به تصویر می‌کشد که پیش‌بینی افزایش تورم در ماه‌های آتی می‌تواند به آن دامن بزند. با استناد به آمار‌ها خرید خانه در ارزان‌ترین مناطق تهران (مناطق ۱۸ و ۲۰) ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان (در متراژ‌های پایین) و در گران‌ترین محله نیز ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود. نکته‌ای که در گزارش این نهاد آماری وجود دارد، بالا بودن قیمت هر مترمربع خانه کلنگی از میانگین قیمت واحد‌های مسکونی است.
* تحولات ماهانه بازار مسکن در ماه بهمن
بانک مرکزی گزارش تحولات ماهانه بازار مسکن در ماه بهمن را منتشر کرد. مطابق بررسی‌های انجام شده از سوی این مرجع رسمی، تورم ماهانه پس از دوماه استراحت، مجددا خیز برداشت. آنطور که اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در بهمن ماه امسال به کانال ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان وارد شد که نسبت به ابتدای زمستان یعنی دی ماه معادل ۶/ ۳ درصد رشد را تجربه کرده است. البته تحولات بازار مسکن در یک ماه بهمن، فقط به حوزه قیمتی مربوط نمی‌شود. مطابق نتایج این گزارش حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه‌های املاک شهر تهران در این ماه به ۳ هزار و ۹۰۰ فقره رسیده که بیانگر ۱۱درصد رشد ماهانه است. بررسی روند تورم ماهانه مسکن از ابتدای نیمه دوم سال گذشته تاکنون به نوعی تاییدکننده خیز مجدد قیمت‌ها در این بازار است. به‌طوری‌که تورم ماهانه مسکن پس از آنکه در مهرماه معادل ۱۰درصد ثبت شد در میانه فصل پائیز با آغاز نشانه‌های کاهش انتظارات تورمی ناشی از کاهش ریسک غیراقتصادی، تورم ماهانه مسکن کاهش و به ۸/ ۱ درصد رسید. در ماه بعد یعنی آذر ماه با پررنگ شدن اولین اثرات کاهش ریسک غیراقتصادی، تورم ماهانه برای نخستین بار در سال جاری منفی شد و عدد آن منفی یک درصد ثبت شد. با این حال، این وضعیت چندان دوام نیاورد و در ابتدای زمستان یعنی دی ماه، تورم ماهانه مسکن در مسیر رشد قرار گرفت و رشد ۴/ ۱ درصدی برای آن ثبت شد. این روند برای بهمن ماه شتاب تندتری به خود گرفت به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد تورم ماهانه مسکن در میانه فصل زمستان به ۶/ ۳ درصد رسید. این آمار حاکی از آن است که فاز پساجهش که از آبان ماه امسال شکل گرفته بود، هم‌اکنون متوقف شده و دوباره بازار مسکن به ریل رشد تند قیمت‌ها، بازگشته است. این تحول معنادار در مورد حجم معاملات صورت گرفته در بخش خرید و فروش نیز به نوعی شکل گرفته است، چراکه اگرچه رشد ماهانه حجم معاملات آپارتمان مسکونی ناچیز بوده اما نسبت به آذرماه (ماه ریزش معاملات و قیمت مسکن) حدود ۵۰درصد افزایش داشته است.
 * در بازار مسکن چه خبر است؟ مسکن چقدر گران شده است؟
مهدی روانشنادنیا کارشناس بازار با اشاره به اینکه گزارش اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار هر دو تایید کننده افزایش بی سابقه قیمت مسکن بوده است، گفت: در این زمینه از نیمه اول سال ۹۶ تا آبان ماه سال جاری شاهد بودیم که قیمت مسکن با رشد پیش از ۶ برابری روبرو بوده، این در حالی است که چنین رشد افسار گسیخته‌ای طی این مدت بی سابقه بوده است.
وی افزود: طی این مدت از یک طرف قدرت خرید مردم افزایش نیافته، اما در طرف مقابل رشد بیش از حد مسکن باعث ایجاد شکاف بسیار زیادی بین این دو متغیر شده که نتیجه آن نیز این بوده که بسیاری از زوج‌های جوان و مستاجرین دیگر خانه خریدن برای آن‌ها تبدیل به آرزو شده، فاصله قیمتی موجود بین قدرت خریدار با فایل‌های مسکن که در بازار وجود دارند خود گویای این شکاف بسیار زیاد است. این استاد دانشگاه با بیان این که باید بخش عرضه را نیز دولت تقویت کند، ادامه داد: در حال حاضر سالیانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور مورد تقاضا است، اما از سوی دیگر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد سالانه در کشور ساخته می‌شود، همانطور که ملاحظه می‌کنید در این بخش تقاضا بر عرضه چیرگی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها نیز افزایش یابد، بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با بازار مسکن که متولیان و سیاست گذاران باید به آن توجه کنند، تعادل بخشی به عرضه و تقاضا است که در حال حاضر چنین وضعی حاکم نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه