روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

جلسه تعیین دستمزد 1400 امروز برگزار خواهد شد

تکلیف زندگی 48 میلیون و 510 هزار نفر در دستان دولت و کارفرمایان

  سید کاظم محمدی - تعیین حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار بر روی معیشت حدود ۱۴.۷ میلیون کارگر بیمه شده در کشور اثر مستقیم دارد که اگر مبنای جمعیت هر خانوار کارگری را ۳.۳ نفر درنظر بگیریم، به این معناست که تصمیم شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد سال آینده، زندگی ۴۸ میلیون و ۵۱۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پیش نیاز تعیین حداقل دستمزد این است که مشخص شود حداقل هزینه‌ای که یک خانوار کارگری برای معیشت خود در هر ماه هزینه می‌کند چقدر است؛ بر همین اساس، هزینه سبد معیشت خانوار کارگری طی دو ماه گذشته پس از برگزاری چند جلسه و گفتگو میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد.
با توجه به مشخص شدن هزینه سبد معیشت قرار است اولین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی و تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت امروز سه شنبه ۱۲ اسفند ماه برگزار می‌شود.
گفتنی است، تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران به دلیل اختلاف نظرات بین نمایندگان کارگری با کرفرمایی و دولت بسیار طولانی شد به شکلی که اواخر فروردین ماه امسال دستمزد سال ۹۹ به تصویب رسید و پس از آن نیز در یکم تیر ماه مصوبه مذکور اصلاح شد و میزان افزایش حداقل حقوق به جای ۲۱ درصد به ۲۶ درصد رسید؛ یعنی از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان افزایش یافت؛ همچنین به پایه مزد سایر سطوح نیز ۷۸ هزار تومان افزوده شد. حق مسکن نیز در مرداد ماه با مصوبه دولت از ۲۰۰ هزارتومان به ۳۰۰ هزارتومان افزایش یافت.
* میزان دستمزد کارگران فاجعه است
پیش از این علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اگر مؤلفه دستمزد هم به عنوان یکی از مؤلفه‌های قیمت تمام شده کالا و خدمات حساب کنیم و اجازه رشد به دستمزد را بدهیم، همانند سایر مؤلفه‌ها مدیریت خواهد شد و کارگران نیز زندگی حداقلی بهتری خواهند داشت اما اگر به دستمزد نگاه اقتصادی داشته باشیم و نگاهمان تنها به کارفرما باشد، کارفرما هم همیشه مدعی خواهد بود.
خدایی گفت: براساس قانون کار مرجع تعیین‌کننده دستمزد کارگران شورای عالی کار است و شورای عالی کار متشکل از نماینده‌های کارگری، کارفرمایی و دولت است. این شورا باید براساس دو مؤلفه دستمزد کارگران را تعیین کند که مؤلفه اول توجه به نرخ تورم است و مؤلفه دوم قانون آمره محسوب می‌شود و براساس آن مزد تعیین شده بدون ویژگی‌های جسمی و نوع کار محوله باید حداقل هزینه‌های زندگی را تأمین کند و این هزینه‌ها که حداقل هزینه‌های خانواده برای زندگی سلامت هست، سبد معیشت نام دارد.
خدایی اظهار داشت: برآورد گروه کارگری از سبد معیشت حدود 9 میلیون تومان بود که در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار براساس آمارهای رسمی عدد 6 میلیون و 895 تومان به عنوان حداقل‌های زندگی خانوار 3.3 نفری مشخص شد که این عدد برای حداقل‌های زندگی در شهر تهران پایین است و در مراکز کلان‌شهرها این رقم پاسخگو نیاز خانوارها نیست. در استان تهران برآورد هزینه‌ها رقمی بیش از 10 میلیون و 200 هزار تومان را نشان می‌دهد و در استان قم این عدد حدود 7 میلیون و 400 هزار تومان است. بنابراین نرخ مسکن بر روی این عدد در شهرها تأثیرگذار است و بیش از 2.5 میلیون تومان هزینه خوراک هست که در سراسر کشور هزینه برابر دارد.
وی افزود: در حال حاضر مزد کارگران برای خانواده 3.3 نفری کمتر از 2 میلیون و 700 هزار تومان است و وضعیت فعلی برای کشور هشداردهنده است. دستمزد کارگران با دو فرزند 2 میلیون و 800 هزار تومان و کارگران بدون فرزند 2 میلیون و 600 هزار تومان است. دستمزد امسال کارگران 37 درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد و شرکای اجتماعی، طرف دولتی و نماینده‌های کارفرمایان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند که قدرت خرید از دست رفته کارگران به آنها برگردد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار ضمن اشاره به مخالفت کارفرمایان با رقم پیشنهادی گفت: در سال گذشته رقم سبد معیشت 4 میلیون و 950 هزار تومان بود که اختلاف هزینه‌ها از سال گذشته تا به امروز بیش از 1 میلیون و 900 هزار تومان است. هزینه زندگی کارگران نیز همانند سایر مؤلفه‌های تولید که مدیریت‌شده است، باید توسط کارفرمایان مدیریت شود و طرح موضوع توان پرداخت دستمزد از سوی کارفرما بحث اشتباهی است که منجر به تحمیل معیشت سخت به کارگران و کاهش قدرت خرید آنها شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه