روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند - شماره 3849

رییس جمهور:

با توجه به فصل سرما سرعت امداد رسانی به مردم زلزله زده مهم است

 رییس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار کهکیلویه و بویر احمد، ضمن پیگیری وضعیت امداد رسانی به زلزله زدگان این استان تاکید کرد: با توجه به فصل سرما، سرعت در امداد رسانی و حل مشکلات مردم زلزله زده از اهمیت بالایی برخوردار است. حجت الاسلام «حسن روحانی» در  گفت و گوی تلفنی با «حسین کلانتری» بر استفاده از همه ظرفیت های استان با استفاده از کمک همه دستگاه های ذیربط برای حل مشکلات مردم منطقه زلزله زده و لزوم اسکان موقت سریع کسانی که منازل مسکونی آنان دچار مشکل شده است تاکید کرد. رئیس جمهوری همچنین با ابراز خرسندی از اینکه زلزله در این استان هیج تلفات جانی به همراه نداشته است، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، سرعت در امداد رسانی و حل مشکلات مردم زلزله زده از اهمیت بالایی برخوردار است. بلافاصله پس از وقوع زلزله در استان کهکیلویه و بویر احمد، رییس دفتر رئیس جمهور در تماس با استاندار این استان دستورات رئیس جمهور برای امدارسانی و انجام اقدامات لازم برای حل مشکلات ناشی از آن را به مقام های استان ابلاغ کرد. به دنبال ابلاغ دستورات رئیس جمهور برای امداد رسانی سریع به زلزله زدگان، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران با حضور در منطقه نظارت دقیق بر روند امدادرسانی و حل مشکلات را آغاز کردند. وزیر راه و ترابری نیز به نمایندگی از سوی رئیس جمهور امروز با سفر به استان برای بررسی شرایط مناطق زلزله زده، رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان و روند امداد رسانی اقدام کرده است. شامگاه چهارشنبه زمین لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری مرز بین دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زمین‌لرزه تاکنون فوتی نداشته است.

آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس بازگشت
 آمریکا رسما بار دیگر به توافق مقابله با تغییرات آب و هوایی پاریس پیوست؛ اتفاقی که باعث تقویت مبارزه جهانی با تغییرات آب و هوایی همچنان که دولت جو بایدن برای اعمال کاهش چشمگیر گازهای گلخانه ای در سه دهه آینده برنامه ریزی می کند، می شود.به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشمندان و دیپلماتهای خارجی از بازگشت آمریکا به این توافق که ۳۰ روز بعد از دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این اقدام در اولین روز ریاست جمهوری اش رسمیت یافت استقبال کرده اند.
از زمانی که حدود ۲۰۰ کشور این توافق مربوط به سال ۲۰۱۵ را به منظور جلوگیری تغییرات فاجعه بار آب و هوایی امضا کردند، آمریکا تنها کشوری بوده که از این توافق خارج شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این اقدام را در پیش گرفته و ادعا کرد که اقدام در قبال تغییرات آب و هوایی بیش از حد هزینه بر است.
جان کری فرستاده ویژه آب و هوایی دولت آمریکا امروز جمعه در مراسمهای مجازی به مناسبت ورود مجدد آمریکا به این توافق از جمله همراه با سفرا در انگلیس و ایتالیا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و مایکل بلومبرگ، فرستاده اهداف بلندپروازانه آب و هوایی سازمان ملل شرکت می کند.
بایدن وعده هموار ساختن مسیری به سمت انتشار صفر گازهای گلخانه ای از سوی آمریکا تا سال ۲۰۵۰ را داده است. دانشمندان گفته اند این هدف در راستای آنچه لازم است بوده و همچنین تاکید کرده اند که لازم است تا سال ۲۰۳۰ انتشار جهانی این گازها به میزان نصف کاهش یابد تا جلوی تاثیرات ویرانگر گرمایش جهانی گرفته شود. جان کری همراه با جینا مک کارتی، مشاور آب و هوایی داخلی بایدن، در حال تدوین قوانین و مشوق های جدید با هدف تسریع به کارگیری انرژی پاک و فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی است.
این تدابیر قرار است ستون فقرات هدف بعدی واشنگتن در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای تحت عنوان «مشارکت مصمم در سطح ملی» را که قرار است قبل از میزبانی بایدن از اجلاس رهبران حوزه آب و هوای جهان در ۲۲ آوریل اعلام شود، تشکیل دهند. کنفرانس آب و هوایی بعدی سازمان ملل قرار است در ماه نوامبر در گلاسکو برگزار شود.
بایدن همچنین به امضای ده ها فرمان اجرایی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی پرداخته و همه سازمان های فدرال را برای کمک به شکل دادن به پاسخ دولت به کار گرفته است.

بهشتی‌پور:
ایران گامی متناسب با اقدامات مثبت آمریکا بردارد
 یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در ارتباط با ایران و موضوع برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست ایران اقدام در برابر اقدام است، ما نیز می توانیم در برابر این اقدامات آمریکا، قدم متناسبی برداریم. به گزارش کائنات به نقل از ایسنا، حسن بهشتی‌پور با اشاره به اقدام آمریکا در پس گرفتن نامه دولت قبلی این کشور از سازمان ملل در ارتباط با فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت: براساس ضرب المثلی که در ایران رایج است می توانیم بگوییم آمریکایی‌ها با این اقدام روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند چرا که اصلا مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشد و آنچه که آمریکایی ها انجام داده بودند غیرقانونی بود و مورد پذیرش دیگر کشورها هم قرار نگرفت. وی با بیان اینکه به نظر می رسد آمریکایی ها با این اقدام در تلاش بوده‌اند که به نوعی حسن نیت خود را نشان دهند، افزود: آن ها در همین چارچوب نامه پیشین خود در مورد اجرای مکانیزم ماشه را پس گرفته اند. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در برابر این اقدام، ایران می تواند به صورت موقت نامه‌ای که به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی داده است را به صورت موقت پس بگیرد تا ببیند شرایط و اقدامات بعدی آمریکا چه خواهد بود. آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است فردا به تهران بیاید و در روز یکشنبه با مقامات ایران دیدار و رایزنی کند و می توان در جریان این ملاقات در ارتباط با این شرایط رایزنی و گفت و گو کرد. وی همچنین با اشاره به پاسخ مثبت آمریکایی ها به درخواست اروپا برای شرکت در مذاکرات 1+5 گفت: به نظر می رسد که اروپایی ها در پاسخ به پیشنهاد آقای ظریف به آقای لورل  چنین موضوعی را مطرح کرده اند و شاید این اقدام بتواند گره‌ای را باز کند چرا که باید کار از یک جایی شروع شود.بهشتی پور تأکید کرد: اگر قرار است مذاکراتی انجام شود این مذاکرات باید در چارچوب اجرای برجام باشد نه اینکه طرف های مقابل بخواهند تعهدات و شروط جدیدی را به ایران تحمیل کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه