روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند - شماره 3849

واکنش سمیرا زرگری پس از ممنوع‌الخروجی توسط همسرش

مربی‌گری یک سرمربی در وطن مانده از راه دور

مهوش استادی - سمیرا زرگری، سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین زنان ایران که به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از سوی شوهرش از همراهی این تیم در مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا بازماند، خواستار کمک مقام‌های رسمی کشور در این زمینه شد.
زرگری روز جمعه در حساب اینستاگرام خود نوشت: «من فقط به حمایت مسئولان محترم نیاز دارم، چون سال‌هاست برای پرچم کشورم زحمت کشیده‌ام و عاشق کشورم هستم.» او در بخش دیگری از این متن که در استوری خود منتشر کرده، ادامه داد: «روزها و ماه‌ها و سال‌هاست که شغل من از طرف شوهرم مسخره می‌شود. شوهری که آمریکا به دنیا آمده و ایران هم بزرگ نشده است.»  این ورزشکار زن اضافه کرد که دلایل دیگر ممنوع‌الخروجی خود را در آینده خواهد گفت. تیم ملی اسکی آلپاین زنان و مردان ایران روز سه‌شنبه به رقابت‌های قهرمانی جهان ایتالیا اعزام شدند. پیشتر یک منبع آگاه در فدراسیون اسکی که نامش ذکر نشد گفت تلاش‌های مسئولان فدراسیون برای رفع ممنوع‌الخروجی و اعزام زرگری به مسابقات ایتالیا به نتیجه نرسید. زرگری پیشتر در برخی مسابقات بین‌المللی شرکت کرده است. مسئولان فدراسیون اسکی تا روزهای منتهی به اعزام، امیدوار بودند ممنوعیت زرگری برطرف شود، به همین دلیل مربی دیگری را جایگزین او نکردند. آسوشیتدپرس در گزارشی از تیم اعزامی ایران به ایتالیا، از مربی‌گری از راه دور سمیرا زرگری خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، با وجود ممنوع‌الخروجی توسط همسر، زرگری با تلفن به کار خود از دور ادامه داد. بر اساس این گزارش، در حالی که تیم ملی اسکی آلپاین روز پنج‌شنبه در مسابقات اسکی مارپیچ زنان شرکت کرد، زرگری در این روز سه بار با چهار عضو تیمش تماس گرفت؛ یک بار قبل از شروع مسابقات، یک بار در میانه مسابقات و یک بار نیز در پایان آن.  او در تماسی اس‌ام‌اسی با آسوشیتدپرس گفت: «من همچنان به همه دختران ایرانی افتخار می‌کنم. من آنان را دوست دارم.»
زرگری که از پنج سال پیش با همسرش زندگی می‌کند، گفت که همسرش در آمریکا به دنیا آمده و دارای دو تابعیت آمریکایی و ایرانی است.
 فدراسیون جهانی اسکی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با هر کدام از اعضای تیم‌ها که نتوانسته‌اند در مسابقات جهانی حضور یابند، ابراز «همدردی» می‌کند، اما در موقعیتی نیست که علیه قوانین داخلی کشورها اعتراض کند. فروغ عباسی، یکی از اعضای تیم اسکی زنان ایران درباره مربی خود به آسوشیتدپرس گفت: «این اولین بار نیست. ما چنین مشکلی را پیشتر نیز داشته‌ایم. اما امیدوارم بتوانیم آن را تغییر دهیم، همه‌زنان در ایران، همه با هم، امیدوارم بتوانیم آن را تغییر دهیم.»
پیش از این چندین زن ورزشکار متاهل توسط شوهران خود ممنوع الخروج شده بودند. شهریور سال ۹۳، نیلوفر اردلان کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران، به دلیل ممنوع‌الخروج شدن نتوانست در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرد. او سال ۹۴ با اجازه دادستانی در مسابقات قهرمانی فوتسال زنان جهان در گواتمالا شرکت کرد. سال ۹۶ نیز اعلام شد که زهرا نعمتی، کماندار معلول و قهرمان دو دوره بازی‌های پارالمپیک، از سوی همسر خود ممنوع‌الخروج شده است. رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی، گفته بود که «به دلیل ترک خانه از سوی زهرا و درخواست طلاق» او را ممنوع‌الخروج کرده و از فدراسیون تیر و کمان نیز درخواست کرده که به اردوهای تیم ملی دعوتش نکنند.
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم، مهرماه سال ۹۶ گفته بود که هشت زن ملی پوش از سوی همسرانشان ممنوع‌الخروج شده و از شرکت در بازی‌های بین‌المللی بازمانده‌اند. بر اساس یکی از قوانین کشور، خروج زنان از کشور نیازمند اجازه پدر یا همسر آنها است. همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، زن شوهردار «ولو کمتر از ۱۸ سال» تنها با موافقت کتبی شوهر یا در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه، می‌تواند گذرنامه دریافت کند. شهیندخت مولاوردی، معاون وقت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در سال ۹۶ پس از ماجرای خانم نعمتی از بررسی «طرح اصلاح گذرنامه برای تسهیل در خروج زنان از کشور» در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. این طرح تاکنون به تصویب مجلس ایران نرسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه