روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن - شماره 3848

شرایط ورود و خروج مسافران بین ایران و ترکیه تغییر خواهد کرد

سفر1000 دلاری بی گذرنامه برای کدام قشر؟

  ترکیه می خواهد به دوران اوجش قبل از کرونا بازگردد. خبرگزاری‌های داخلی از طرح پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای به دو کشور خبر می‌دهند. این پیشنهاد در نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شد. روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه (۱۵ فوریه) پنچمین نشست کمیته فنی همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه با حضور معاونان گردشگری دو کشور برگزار شد.
در این نشست مجازی معاونان گردشگری ایران و ترکیه بر اهمیت تبادلات گردشگری میان دو کشور همسایه در دوران پساکرونا تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، تدوین پروتکل‌های دوجانبه به منظور تسریع رفع  چالش‌هایی که به دلیل محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا برای کسب و کارهای گردشگری دو کشور ایجاد شده، از دیگر موضوعات محوری این نشست بوده است.
بنا بر این گزارش‌ها یکی از مواردی که در این نشست از سوی ترکیه عنوان شد، پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر اتباع دو کشور بوده است.
این پیشنهاد به نوشته خبرگزاری‌های داخلی در جهت ایجاد توازن در مبادله گردشگر عنوان شده و مقرر شده است که این موضوع از طریق مراجع ذیربط به صورت ویژه پیگیری شود.
سابقه لغو روادید میان ایران و ترکیه به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد. روابط حُسن همجواری بین ایران و تركیه در آن سال موجب لغو روادید بین دو كشور شد.
* صنعت گردشگری ایران و ترکیه در چه وضعی است
به‌طور میانگین حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه به بازار گردشگری تعلق دارد.  به نوشته روزنامه «دنیای اقتصاد»، ترکیه در سال ۲۰۱۹ با رشد ۱۲ درصدی، پذیرای بیش از ۵۱ میلیون توریست خارجی بود و از این راه ۳۰ میلیارد دلار کسب کرد. ترکیه امیدوار است با وجود واکسن کرونا، سال آینده تا ۲۵ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند.
در مقابل بازار گردشگری ایران علیرغم جاذبه‌های کم‌نظیر توریستی چندان پررونق نیست. یکی از دلایل این بی‌رنقی نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای سفر توریست‌های خارجی به این کشور و محدودیت‌هایی است که گردشگران خارجی به ویژه زنان با آن روبرو هستند.
منابع داخلی می‌گویند در سال ۲۰۱۸ اگرچه ایران با پذیرش ۸ میلیون گردشگر خارجی در رتبه ۸۹  مقاصد توریستی جهان قرار گرفت، اما شیوع کرونا در ایران بازار گردشگری این کشور را در سال ۲۰۲۰ به رکود کامل رساند.
* گردشگران ایرانی در رده ششم در ترکیه
در یک دهه‌ی اخیر سفر شهروندان ایرانی به ترکیه افزایش چشمگیری داشته است؛ برای گذراندن تعطیلات، برای خرید و برای تجارت. طبق آماری که ترکیه در مورد شمار گردشگران از نقاط مختلف جهان به مقصد این کشور در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، گردشگران ایرانی از نظر تعداد در رده پنجم قرار داشتند؛ پس از کشورهای بلغارستان، آلمان، گرجستان و روسیه. ون، استانبول و آنتالیا سه مقصد اصلی گردشگران ایرانی در سال‌های گذشته بوده‌اند. سال گذشته شرایط و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بر شمار گردشگران از جمله در سفر به ترکیه، تأثیر چشمگیری گذاشت. خبرگزاری‌های داخلی از نزول ایران (از نظر شمار گردشگر در ترکیه) به رده ششم در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.
در مقابل، مسئولان گردشگری سازمان میراث فرهنگی ایران گفته‌اند، شمار گردشگران اهل ترکیه در ایران نسبت به تعداد مسافران ایرانی در ترکیه، قابل مقایسه نیست.
به استناد گزارشی که اتحادیه هتلداری ترکیه در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، توریست‌های ایرانی به طور متوسط ۶ شب در هتل‌های ترکیه می‌مانند و به ازای هر نفر به طور متوسط ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کنندـ این درحالی است که سرانه هزینه‌کرد توریست‌های خارجی به ازای هر نفر ۶۳۰ دلار برای این بازه زمانی ‌است.
* پیشتاز خرید ملک و اخذ تابعیت در ترکیه کدام کشور است؟
ایرانی‌ها تنها به منظور سفر به ترکیه نمی‌روند. خرید ملک در این کشور از جمله برای اخذ تابعیت در میان ایرانی‌ها در سال‌های گذشته افزایش یافته است.
داده‌های اداره کل اسناد و املاک ترکیه نشان می‌دهد که ۶ هزار و ۶۹۴ نفر از اتباع خارجی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از طریق خرید ملک در ترکیه تابعیت این کشور را گرفته‌اند.
شمار ایرانی‌ها در این دوره دوساله بر پایه این گزارش ۱۴۷۵ مورد و رتبه اول است. پس از ایرانی‌ها اتباع عراقی بیشترین مورد اخذ تابعیت از طریق خرید ملک در ترکیه را به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه