روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي - شماره 3821

در اجلاس مدیران راه آهن های مرزی ایران و ترکیه مقرر شد؛

افزایش حجم مبادلات کالا میان دو کشور تا سالانه یک میلیون تن

  آذربایجان شرقی - لیلا پاشایی:راه های افزایش مبادله کالا و مسافر از طریق راه آهن دو کشور ایران و ترکیه در نشست کاری اجلاس روسای راه آهن های مرزی دوکشور در تبریز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش کائنات،در این نشست کاری که به مدت دو روز برگزار می شود، محمدرضا قربانی، مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان از طرف ایران و مظفر کوچ، مدیر راه آهن منطقه مالاتیا از طرف ترکیه باتفاق هیئت های همراه، مسایل مربوط به مشکلات فنی در تبادل واگن قطارهای باری، تخلیه و بارگیری و اجرای دقیق مفاد موافق نامه منعقده بین دو کشور را بررسی کردند   .
در این نشست که چهلمین اجلاس روسای راه آهن های مرزی دو کشور بعد از موافقت نامه منعقده بین دو کشور در سال ۱۹۸۹ میلادی محسوب می شد، در خصوص مشکلات مربوط به گمرک، بازاریابی و مشکلات مربوط به نحوه انتقال کالاهای تجاری بین دو کشور و راههای توسعه و روانسازی حمل و نقل ریلی بحث و بررسی شد. محمدرضا قربانی مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان در حاشیه این اجلاس گفت: تلاش برای افزایش حجم مبادلات کالا بین دو کشور ایران و ترکیه از طریق راه آهن از جمله اهداف این نشست بود.
قربانی افزود: حجم مبادلات کالا از طریق راه آهن بین دو کشور در ۹ ماهه سال جاری میلادی ۵۰۰ هزار تن کالا بوده است که ۳۳۵  هزار تن  آن واردات از کشور ترکیه و ۱۵۵ هزار تن آن صادرات کالا به ترکیه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش داشته است. وی اظهار امیدواری کرد با تلاش دو کشور میزان جابجایی کالا بین دو کشور را به یک میلیون تن در سال برسانند و حجم مبادلات کالا بین دو کشور از سال های آینده به بیش از دو برابر حجم کنونی افزایش یابد.
“مظفر کوچ" مدیرکل راه آهن ناحیه ۵ مالاتیای ترکیه نیز با مثبت ارزیابی کردن چهلمین نشست مقامات و کارشناسان راه آهن های مرزی دو کشور نسبت به اجرای  دقیق مفاد موافقت نامه منعقده بین دو طرف قول مساعد داد و از تلاش راه آهن ترکیه به افزایش مبادلات به میزان یک میلیون تن کالا در سال بین دو کشور اظهار امیدواری کرد.
در این نشست مدیران راه آهن های دو طرف نسبت به توسعه خطوط ریلی در ایستگاههای رازی و کاپیکوی بر دستیابی به اهداف این جلسه و جابجایی یک میلیون تن کالا در سال را ضروری اعلام کردند. اجلاس مقامات راه آهن های مرزی ایران و ترکیه از سال ۱۹۸۹ میلادی تاکنون هر شش ماه یکبار در مرکز استان های مرزی دو طرف برگزار شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه