روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر - شماره 3752

گزارش کائنات از جلسه شورای شهر تهران

کسب درآمدهای شهرداری‌ ۲۵درصد کاهش یافته است

 آرزو مدنی- روز گذشته جلشه شورای شهر تهران برگزار شد. در این جلسه موضوعاتی مثل کاهش 25درصدی درآمدهای شهرداری و روند رسیدگی به املاک نجومی مطرح شد و احمد مسجدجامعی هم پیشنهاد ایجاد موزه آتش نشان در ایستگاه حسن آباد را ارائه داد.عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به روز آتش نشان پیشنهاد داد: به مناسبت روز  آتش نشان ایستگاه قدیمی حسن آباد به موزه آتش نشانی تبدیل شود.وی با بیان اینکه ایستگاه حسن آباد در محدوده موزه ها و فضای تاریخی تهران قدیم قرار دارد و  می توانیم در راستای ارتقای شانو جایگاه آتش نشانی این اقدام مهم را انجام دهیم، گفت: سازمان آتش نشانی با این پیشنهاد موافق است و حتی آثار عملیات های بزرگ همچون حریق پلاسکو و... را نیز دارد .پس از آن محسن هاشمی رئیس شورای شهر در واکنش به این پیشنهاد گفت: شنیده ام که قرار است در ساختمان پلاسکوی جدید یک طبقه به موزه و مرکز اسناد آتش نشانی اختصاص یابد.
به گزارش ایسنا، در این میان یک نفر از اعضای شورای شهر خبر از  منتفی شدن این موضوع خبر داد که هاشمی پیشنهاد داد؛ اگر موضوع منتفی شده  کمیسیون مربوطه ایجاد موزه آتش نشانی را بررسی کند.
تذکر میرلوحی به شهردار تهران درباره املاک نجومی
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره لزوم ارائه گزارش از روند رسیدگی به موضوع املاکی موسوم به نجومی به شهردار تهران تذکر داد. سیدمحمود میرلوحی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری درباره سرنوشت املاک نجوبی خطاب به شهردار تهران گفت: با گذشت پیش از سه سال از طرح مسئله املاک نجومی و گزارش بازرسی کل کشور از نحوه و میزان واگذاری تعداد قابل توجهی ملک شهرداری به افراد، مدیران سابق شهرداری و اشخاصی که ارتباط اداری با شهرداری نداشته اند و انتظار افکار عمومی درخصوص اطلاع رسانی در این موضوع به نظر می رسد اقدامات لازم و موثر در جهت بازپس گیری حقوق شهرداری صورت نگرفته است.وی افزود: مجوز تخفیف تا 50 درصد قیمت کارشناسی ملک به تعاونی های کارکنان نمی توانسته به مدیران و اشخاص خارج از شهرداری تعمیم داده شود. تشکیل تعاونی به نام شهرداری و اشخاصی که رابطه اداری با شهرداری نداشتند محل تامل و بررسی حقوقی است.وی ادامه داد: با لحاظ این موارد و مطالعه فهرست ارسال شده از طرف سازمان املاک مشخص می شود که حدود 220 نفر تحت عناوین مختلف از این تخفیفات که برخی رقم چند میلیارد تومانی می باشد برخوردار شده اند و موضوع در شعبه 15 دادرسی کارکنان دولت مطرح بوده و با توجه پرونده اخیر و محکومیت بازپرس شعبه مذکور خواهشمند است گزارش اقدامات حقوقی و قضایی در جهت استرداد حقوق شهرداری و دریافت این وجوه جهت اطلاع به شورا ارائه شود.
کاهش درآمدها
خزانه دار شورای شهر تهران، گفت: کسب درآمد در ۵ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۸۵ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. کاهش ۲۵ درصدی به دلیل رکود پیش آمده در فضای کسب و کار و افزایش ۳۸ درصدی بودجه مصوب پنج دوازدهم سال جاری نسبت به سال گذشته است. سیدحسن رسولی در جلسه شورای شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران برای مرداد ماه و پنج ماهه سال ۱۳۹۹، گفت: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی پنج ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۱۲هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره پنج ماهه مبلغ ۷هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد درآمد کسب کرده است.وی افزود: طی پنج ماهه مذکور کسری عملکرد ۵هزار  و ۷۷ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می شود. از کل درآمد پنج ماهه (7 هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان) معادل ۲۹ درصد آن درآمد پایدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپایدار است.    خزانه دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد هزینه ای، ادامه داد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۱هزار و ۲۴۹ میلیاردتومان هزینه کنند. طی دوره مذکور مبلغ ۸ هزار  و ۴۱۳ میلیارد تومان  (۷۵ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ ۹۷ درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی است و ۳ درصد آن غیرنقدی است. در دوره گذشته (چهار ماهه نخست سال ۹۹) ۹۹.۷ درصد هزینه بصورت پرداخت های نقدی و ۳ درصد آن غیرنقدی بوده است.رسولی درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد ماه نیز گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی مرداد ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان  اقدام کند. در این ماه مبلغ یک هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد مردادماه معادل ۳۲درصد آن درآمد پایدار و ۶۸ درصد آن درآمد ناپایدار است.وی افزود: شهرداری تهران در مرداد ماه تا سقف ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ ۲هزار  و ۷۷۶ میلیارد تومان در مرداد ماه تقریباً معادل ۱۲۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است که از این مبلغ ۹۲ درصد آن به‌صورت پرداخت های نقدی است و ۸ درصد آن غیرنقدی است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تحلیل و ارزیابی درآمد و هزینه شهرداری‌ تهران ادامه داد: بودجه مصوب پنج دوازدهم سال ۹۸ مبلغ ۷هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۶هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان آن معادل ۸۵ درصد درآمد کسب شد و در سال ۹۹ بودجه مصوب پنج دوازدهم مبلغ ۱۲هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان است که مبلغ ۷هزار  و ۶۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد آن درآمد کسب شده است.
واحد HSE باید زیر نظر شخص شهردار قرار گیرد
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با تاکید بر لزوم تشکیل واحدی مجزا به صورت یکپارچه و تخصصی برای مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران افزود: واحد HSE باید زیر نظر شخص شهردار قرار گیرد تا کارآیی و اثرگذاری لازم و کافی را در اجرایی شدن الزامات و ضوابط HSE داشته باشد. زهرا صدراعظم نوری در جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک روز هفتم مهر ماه روز ملی آتش نشانی و ایمنی به همه پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور به ویژه آتش نشانان شهر تهران گفت: در این جایگاه لازم می دانم به پاس ایثار و فداکاری شهیدان آتش نشان؛ مقام این دلاورمردان که معنی شجاعت و از خودگذشتگی را به آحاد مردم آموختند گرامی بدارم.وی افزود: همان طور که مستحضر هستید تجربه بیماری کرونا و همه گیری آن در جهان، دنیا را با این واقعیت رو برو کرد که سلامت همه مردم در وسعتی به اندازه همه جهان، گاهی می تواند در گروی دقت، توجه و تمایل به پیشگیری در تک تک افراد باشد؛ همچنین این شرایط اهمیت تلاشگران عرصه سلامت را به خوبی نشان داد و مشخص شد که چه در شرایطی خارج از این وضعیت عجیب، به این حد از تجهیزات و امکانات نیازی نیست، اما یک همه‌گیری و پاندمی بدون این که از پیش آمادگی وجود داشته باشد و امکانات و برنامه‌های مواجهه با آن از پیش تهیه شده باشد، قابل کنترل نخواهد بود.وی ادامه داد: شاید کمی عجیب باشد اما به نظر مساله ایمنی نیز از جهات زیادی به مساله بهداشت و سلامت شباهت دارد. همان طور که به فرموده پیامبر که سلامتی از نعمات فراموش شده به حساب می آید و تا از بین نرود به یاد آورده نمی شود، ایمنی هم نعمتی مجهول است که تا زمانی که حادثه ای رخ ندهد توجه زیادی را به خود جلب نمی کند و افراد زیادی دغدغه حفظ تمام و کمال آن را ندارند. از طرفی تجربه حوادث اخیر نظیر درمانگاه سینا مهر شمیران یا حادثه انفجار بندر بیروت نشان می‌دهد که کوچکترین تخطی از اصول فنی و اجرایی ایمنی در هر نقطه‌ای از دنیا می تواند فاجعه ای به بار آورد که خسارات جانی و مالی آن قابل جبران نباشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه