سیاست
با سه برابر شدن اعتبارهای راهسازی در دهلران و افتتاح و کلنگزنی دهها کیلومتر مسیر جدید، دولت چهاردهم گام بلندی در ارتقای ایمنی، تسهیل تردد و رشد اقتصادی جنوب استان ایلام برداشته است؛ حرکتی که به گفته مقامات، تحولی اساسی در زیربناهای ارتباطی این منطقه مرزی بهویژه برای زائران اربعین رقم خواهد زد. در قلب گرم و پرشور جنوب ایلام، جایی که خاک مرزی دهلران سالها صدای عبور و انتظار را در خود داشت، امروز ترنم امید و توسعه طنینانداز شده است؛ جادههایی که روزگاری بار تردد سنگین و وعدههای ناتمام را به دوش میکشیدند، حالا با دوباره نواختن چکشهای عمرانی و جهش بیسابقه اعتبارات، رنگ تحول به خود گرفتهاند. دیگر عبور از پیچهای خطرناک و دستاندازهای همیشگی، روایتی تکراری از مسافران این مسیر نیست؛ چرا که عزم مسئولان و گشایش منابع مالی، دهلران را در آستانه فصلی تازه از توسعه و امنیت قرار داده است، این روزها هر کیلومتر از جادههای این شهرستان، نه فقط مسیر همدلی و پیوند شمال به جنوب بلکه جادهای به سوی فردایی روشنتر برای مردم و زائران اربعین شده است. دهلران امروز به عنوان یکی از مهمترین شهرستانهای استان ایلام با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر راههای مرزی، از اهمیت ویژهای در بخش حمل و نقل جادهای برخوردار است. ساخت جاده و توسعه راهها از جمله آزادراه، بزرگراهها و راهآهن به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعهیافتگی شهرستان مرزی دهلران مطرح است. با توجه به همجواری با کشور عراق، همچنین وجود مرز رسمی چیلات، ایجاد شبکهای کارآمد از راههای ایمن و استاندارد برای تسهیل دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور، ضرورتی انکارناپذیر محسوب میشود. وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان ایلام با اشاره به پیگیری ویژه برای توسعه راههای دهلران، از افتتاح پنج کیلومتر از جادههای این شهرستان و بهرهبرداری از ۱۰ کیلومتر دیگر تا پیش از اربعین خبر داد و تأکید کرد: با وجود محدودیت منابع، تمام تلاش ما تکمیل این پروژههای حیاتی است. فرزانه صادق مالواجرد افزود: از نخستین روزهای حضورم در وزارت راه و شهرسازی، موضوع زیرساختهای ایلام به ویژه راههای مهران- اندیمشک- دهلران را از نزدیک پیگیری کردهام و به مشکلات چندین دههای این مسیرها واقف هستم. وی با بیان این که چهارخطه کردن ۲۸۰ کیلومتر جاده در ظرف یک سال با منابع کنونی دشوار است، بیان کرد: تلاش کردهایم هیچ قطعهای از این راه بدون پیمانکار باقی نماند و تمام همت ما بر این است که محدودیتهای منابع را با همراهی مردم مدیریت کنیم تا فرآیند تکمیل راهها سرعت گیرد. وزیر راه و شهرسازی افزود: چهارخطه کردن جادههای دهلران نیازمند تخصیص منابع بیشتر است و با برنامهریزی صورتگرفته و همراهی مسئولان استانی، انشاءالله شاهد شتاب بیشتر در اجرای این پروژهها خواهیم بود. افزایش اعتبارات آغاز فصل توسعه در اردیبهشت سال جاری با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی از جمله «هوشنگ بازوند» معاون وزیر راه، «اسدالله چراغی» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار ایلام، پنج کیلومتر از باند دوم مسیر دهلران به اندیمشک افتتاح و همچنین ۴۳ کیلومتر دیگر کلنگزنی شد. نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: نخستین مرحله از پروژه چهاربانده کردن جاده دهلران- اندیمشک در محدوده کیلومتر ۷۷ تا ۸۲ و حدفاصل روستای «حمزه» تا ایست بازرسی منطقه «سپتون» زیر بار ترافیک رفت. اسدالله چراغی اظهار کرد: این قطعه به طول ۱۲ کیلومتر از روستای حمزه تا سپتون است که برای بهسازی جاده موجود و احداث باند دوم، ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود. وی همچنین افزود: از ۴۳ کیلومتر کلنگزنیشده، ۱۸ کیلومتر از کیلومتر ۱۲ تا ۳۰ مسیر دهلران- اندیمشک بعد از پلیس راه تا جلیزی بالا با اعتبار ۵۴۵ میلیارد تومان و قطعه بعدی از کیلومتر ۸۷ تا ۱۱۲ یعنی از سپتون تا سهراهی اندیمشک به طول ۲۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان خوزستان با اعتبار بیش از ۸۲۵ میلیارد تومان کلنگزنی شده است. این نماینده مجلس تأکید کرد: افتتاح این پنج کیلومتر و کلنگزنی دو قطعه دیگر از این مسیر، گامی بزرگ در راستای کاهش حوادث رانندگی و تسهیل تردد در این مسیر است و تکمیل این جاده از مطالبات بحق مردم منطقه است و باید مسیرهای دهلران- اندیمشک و دهلران- مهران به سرانجام برسند تا مردم کمتر داغدار عزیزان خود شوند. وی یادآور شد: انتظار میرود معاون وزیر بعد از کلنگزنی، نظارت کافی برای به سرانجام رسیدن این پروژه داشته باشند. افزایش سه برابری اعتبار راه دهلران - اندیمشک استاندار ایلام نیز در این باره، از سه برابر شدن اعتبار جاده ایلام- دهلران- اندیمشک خبر داد و گفت که بودجه این طرح از ۹۶ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. احمد کرمی افزود: افزون بر این، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای مسیر ایلام - مهران تخصیص یافته که برای شتاب در اجرای پروژه به پیمانکار پرداخت شده است. وی با اشاره به ضرورت تکمیل راههای دهلران به عنوان مهمترین مطالبه مردم این دیار، اظهار کرد: پیگیری و اخذ اعتبارهای ملی برای تکمیل راههای استان در دستور کار قرار دارد و در کنار توجه به بحث زیرساختها، موضوع تکمیل پروژههای نیمهتمام نیز برای ایجاد اشتغال پیگیری خواهد شد. اختصاص سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال برای پروژههای راهداری دهلران فرماندار ویژه دهلران از اجرای چندین پروژه مهم راهداری در این شهرستان با مجموع اعتبار ۳۳۴ میلیارد تومان خبر داد و خواستار شتاب در تکمیل این پروژهها و تأمین قیر برای حذف نقاط حادثهخیز شد. مراد یگانه اظهار کرد: یکی از مهمترین این پروژهها، واریانت سنگر نادر به طول چهار کیلومتر در مسیر دهلران به مهران است که تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای آن ۶۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد. یگانه گفت: پروژه واریانت بیشه دراز به طول ۱.۵ کیلومتر نیز به عنوان یکی دیگر از پروژههای مهم راهداری است که این مسیر با صرف اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در مرحله بیس و آسفالت قرار دارد. وی همچنین به اجرای روکش آسفالت حفاظتی در جاده دهلران به مهران اشاره کرد و افزود: این پروژه با طول ۳۰ کیلومتر، تاکنون ۶۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. افزون بر این، برای ۳۰ کیلومتر دیگر از این مسیر نیز روکش آسفالت حفاظتی لازم است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. فرماندار ویژه دهلران از اختصاص ۸۶ میلیارد تومان برای تعریض پلهای مسیر دهلران به مهران خبر داد و اظهار کرد: بهسازی و مرمت جاده یادمان شهدای شرهانی به طول ۲۰ کیلومتر نیز با اعتباری ۶۸ میلیارد تومان در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد. وی ادامه داد: پروژه احداث پل ماشاب در مسیر دهلران به آبدانان با اعتبار هفت میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شده و پیمانکار پروژه زیرگذر کمربندی دهلران نیز با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان در حال فعالیت است. یگانه با قدردانی از خدمات انجام شده توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، خواستار شتاب در اجرا و تکمیل پروژهها شد و بر لزوم تأمین قیر برای آسفالت و حذف نقاط حادثهخیز تأکید کرد. با توجه به اهتمام دولت چهاردهم و افزایش اعتبارات پروژههای راهسازی شهرستان مرزی دهلران با اهداف کاهش تصادفات، تسهیل تردد زائران اربعین و توسعه اقتصادی منطقه و با وجود چالشهایی نظیر وضعیت جغرافیایی دشوار و محدودیت منابع، پیشبینی میشود بخشهای عمدهای از این طرحها تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد. موفقیت در اجرای این پروژهها میتواند تحولی اساسی در وضعیت حمل و نقل و اقتصاد این منطقه مرزی ایجاد کند.