رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پیشبینی میشود پاییز سال جاری به علت تقویت مونسون، دیرتر آغاز شود و به علت تداوم لانینای ضعیف با گرایش به شرایط خنثی انتطار میرود بارشهای کمتر از نرمال در ایران و سایر نقاط خاورمیانه رخ دهد.
احد وظیفه افزود: دمای حوزه مرکزی اقیانوس آرام در شرایط ۰.۵+ و ۰.۵- درجه (نیم درجه زیر نرم و یک درجه بالای نرم) در شرایط نرمال تعریف میشود. زمانی که از ۰.۵- درجه عبور میکند، شرایط لانینا رخ میدهد این در حالیست که میانگین دمای سه ماه گذشته حوزه مرکزی اقیانوس آرام ۰.۶- بوده است. وی تاکید کرد: دورپیوندها در اقلیم دنیا موثر هستند که مهمترین آن «ِانسوـ یا نوسان جنوبگان است. انسو سه فاز مثبت، منفی و بینابینی دارد. بررسی آماری طولانیمدت نشان میدهد بارشها در ایران در شرایط لانینا و حتی خنثی گرایش به کم بارشی و خشکسالی دارد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه دو عامل را برای پیشبینی بارش طی اواخر پاییز و زمستان سال جاری باید لحاظ کنیم، اظهارکرد: یکی از این عوامل وضعیت النینو و لانیناست. تا اکتبر و دسامبر (آذر تا دیماه) بهتدریج اثر النینو و لانینا مشخص میشود. احتمال حاکمیت النینو ضعیف است و ۸۰ درصد شرایط خنثی و لانینای ضعیف پیشبینی میشود. در این صورت بر اساس تجربههای قبلی به احتمال زیاد بارندگی انتهای پاییز زیر نرمال خواهد بود.
* فعالیت مونسون چه تاثیری بر آسیا میگذارد؟
وی با بیان اینکه فعالیت مونسون شاخص موثر دیگری است که بر شروع پاییز اثرگذار است، توضیح داد: جریاناتی که رطوبت را انتقال میدهند از شرق آفریقا به سمت شبه قاره هند حرکت میکنند. با نفوذ روی اقیانوس هند و جنوبیترین نقطه آسیا تابش انرژی خورشیدی شدت پیدا میکند و به علت گرمای هوا در انتهای اردیبهشت و اوایل خرداد در هندوستان، بنگلادش و میانمار تلفات انسانی افزایش پیدا میکند. وظیفه اضافه کرد: گرمای بسیار زیاد باعث شکلگیری جریانات جنوبی در آن مناطق میشود. در این شرایط هوای اطراف در سطوح زیرین به سمت شبه قاره هند جریان پیدا میکند. یکی از مهمترین جریانهایی که بر اثر این فرایند شکل میگیرد «جت سومالی» است چراکه جریان باد سریع از سواحل شرق آفریقا به سمت شبه قاره هند تشکیل میشود و هر روز رطوبت را به مقدار بسیار زیاد منتقل میکند بنابراین سواحل غربی هند با بارانهای بسیار زیاد و هر روزه مواجه میشوند که گاهی برخی مناطق آن مانند چراپونچی هند بیش از ۱۰ هزار میلیمتر در سال بارندگی دارند این در حالیست که میانگین بارش سالانه در استان یزد ۸۴ میلیمتر است. وی افزود: تشدید مونسون هند، «پرفشار یا واچرخند جنب حارهای» - که در تابستان روی ایران مستقر میشود - را به عرضهای بالاتر میراند تا بخشهای جنوبی و مرکزی دریای خزر را پوشش میدهد و کل خاورمیانه بهویژه حوزه خلیج فارس و مناطق شمالیتر را در بر میگیرد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: جریانهای شرقی ناشی از مونسون بر عرضهای جنوبیتر خلیج فارس مانند عمان، یمن و مناطق جنوب شرقی عربستان سعودی مثل طائف حاکم میشود و بارش خوبی میگیرند، بهگونهای که بر عکس ایران، عمده بارش خود را تابستان دریافت میکنند. وی تصریح کرد: امسال انتظار میرود در شرایط لانینا، مونسون هند قویترعمل کند و بارشهای بیشتری را موجب شود. در چنین شرایطی واچرخند جنب حارهای را روی ایران به عرضهای بالاتر میراند و تا مرکز خزر را در بر میگیرد. وظیفه در پایان گفت: در پاییزبهتدریج پرفشار جنب حارهای فروکش میکند چون در تابستان قویتر عمل میکند، دیرتر از بین میرود، در نتیجه پاییز دیرتر آغاز میشود بنابراین احتمال میرود به علت تقویت مونسون، پاییز سال جاری دیرتر آغاز شود و به دلیل احتمال قویتر برای تداوم لانینای ضعیف با گرایش به شرایط خنثی انتطار میرود بارشهای کمتر از نرمال در ایران و سایر نقاط خاورمیانه رخ دهد.
رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد؛
بازگشت نرخ عادی جریمههای رانندگی
پس از پایان طرح نوروزی ۱۴۰۴
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که بیش از ۱۷ میلیون تخلف در جاده های درون و برون شهری کشور به ثبت رسید اعلام کرد که با پایان طرح نوروزی ۱۴۰۴، افزایش ۳۰ درصدی جریمهها که از ۲۵ اسفند آغاز شده بود، از ۲۰ فروردین به حالت عادی بازگشت.
سردار سید تیمور حسینی با اشاره به تخلفات گسترده رانندگان در این دوره، تأکید کرد: بررسی آمارهای ثبت شده نشان میدهد طی ۲۱ روز اجرای طرح نوروزی، مجموعاً ۱۷,۷۹۲,۲۸۵ تخلف رانندگی در جادههای کشور ثبت شده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی معادل ۵,۸۳۸,۱۶۲ تخلفات را نشان میدهد. این آمار زنگ خطری برای لزوم فرهنگسازی بیشتر در زمینه رانندگی ایمن است. سردار حسینی در ادامه افزود: با وجود هشدارهای متعدد و اطلاعرسانی مداوم در طول اجرای طرح نوروزی، همچنان تخلفات گستردهای از سوی رانندگان مشاهده شد. از ۱۳ فروردین تا ۱۶ فروردین(۳روز)، حدود ۶,۷۹۱ گواهینامه به دلیل ارتکاب تخلفات حادثهساز به مدت سه ماه توقیف شد. این طرح برخورد با تخلفات حادثهساز همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و در مواردی که رانندهای ۲ تخلف همزمان انجام دهد، علاوه بر اعمال قانون و ثبت نمره منفی در گواهینامه، خودروی وی نیز به مدت ۷۲ ساعت توقیف و به پارکینگ منتقل میشود. این مقام انتظامی در ادامه در خصوص جزئیات جرائم رخ داده در جاده های کشور توضیح داد: در جادههای درونشهری، مجموعاً ۶,۸۲۱,۵۶۷ تخلف ثبت شده است. از این تعداد، ۱,۷۱۷,۱۶۳ تخلف به صورت الصاقی، ۷۶۲,۲۵۵ تخلف به صورت تسلیمی، ۲,۵۹۷,۱۲۳ تخلف به صورت دوبرگی، ۲۶,۴۶۴ تخلف به صورت نامحسوس و ۱,۷۱۸,۵۶۲ تخلف توسط دوربینها ثبت شده است. این ارقام نشان میدهد که نظارت پلیس در معابر درون شهری کشور بهبود یافته است. همچنین در جادههای برونشهری نیز ۱۰,۹۷۰,۷۱۸ تخلف ثبت شده است که شامل ۲۱۷,۷۱۸ جریمه الصاقی، ۱,۳۵۳,۶۵۱ جریمه تسلیمی، ۲,۲۱۱,۷۱۳ جریمه دوبرگی، ۱۳,۳۷۲ جریمه نامحسوس و ۷,۱۷۰,۲۶۴ تخلف ثبت شده توسط دوربینها بوده است. تجهیز و نوسازی دوربینهای جادهای، تأثیر قابل توجهی در ثبت تخلفات رانندگان داشته است. سردار حسینی همچنین به بیشترین تخلفات رانندگان در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: تجاوز از سرعت مجاز تا ۱۰ کیلومتر با ۹,۱۸۵,۵۳۸ نفر، بیشترین آمار تخلفات را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، همچنین تخلفات تجاوز از سرعت مجاز بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر با ۱,۲۸۹,۶۱۷ تخلف، تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر با ۳۰۱,۸۳۹ تخلف، عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشین با ۱,۱۷۶,۸۷۵ تخلف، توقف منجر به سد معبر با ۵۴۹,۷۴۷ تخلف، توقف دوبله با ۴۹۱,۸۹۵ تخلف، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با ۴۱۹,۷۷۹ تخلف، نداشتن معاینه فنی با ۳۴۸,۱۷۴ تخلف، توقف در محل ممنوع با ۳۳۶,۵۶۳ تخلف، شیشه دودی و عدم دید کافی با ۲۸۹,۱۵۷ تخلف، نقص فنی در چراغها یا ترمز با ۲۸۷,۹۵۸ تخلف، عدم توجه به ایست پلیس با ۲۶۸,۲۷۳ تخلف، سبقت غیرمجاز در دوراهیها با ۲۴۵,۵۷۶ تخلف، عبور از محل ممنوع با ۲۴۴,۸۶۶ تخلف و عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران با ۲۴۱,۵۵۳ در جاده های کشور در طرح ۲۰ روزه طرافیکی نوروز ۱۴۰۴ ثبت شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا در پایان تأکید کرد: هدف اصلی پلیس راهور از اجرای طرحهای ترافیکی، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جادهها است. با وجود دستاوردهای مثبت این طرح، همچنان نیاز به همکاری بیشتر رانندگان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد تا بتوان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.