انرژی
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: اکنون دانش فنی تولید سوخت زیستی بایواتانول در کشور وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرشاد مقیمی در مراسم بهره برداری از طرح ها و پروژه های متنوع سازی سبد سوخت کشور در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: اکنون می توانیم 200 هزار لیتر سوخت زیستی بایواتانول تولید کنیم، در حالی که برای تغییر سبد سوخت نیاز به روزانه 6 میلیون لیتر داریم که جایگزین بنزین شود. وی ادامه داد: باید بیش از این به تولید بایواتانول در کشور توجه شود، زیرا این سوخت در جهان از پیشرفت بیشتری برخوردار شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که تا سال 2030 میزان تولید بایواتانول در جهان به 190 میلیارد لیتر برسد که نشان از اهمیت آن در سبد سوخت جهانی است و ما هم باید به آن بپردازیم. مقیمی بر تدوین نقشه راه بلندمدت برای تنوع سازی به سبد سوخت کشور تاکید کرد و گفت: این نقشه راه باید به طرو روشن و مشخص برای صنعت خودروی کشور تدوین شود. وی بر پیگیری همزمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، متنوع سازی سبد سوخت و اقساط خودروهای فرسوده برای اصلاح روند مصرف سوخت تاکید کرد. معاون وزیر صمت از تلاش برای نوسازی و بازسازی یکهزار و 404 واحد صنعتی خبر داد و گفت: تحقق این مهم به کاهش مصرف انواع انرژی منجر خواهد شد. 4 برابر شدن روند اسقاط خودرو مقیمی، بحث اسقاط خودروهای فرسوده را مورد تاکید قرار داد و گفت: تا به امروز 328 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. وی ادامه داد: این درحالی است که در کل سال 1402 فقط 77 هزار دستگاه خودرو فرسوده اقساط شده بود که نشان از چهار برابر شدن این روند دارد. رئیس هیات عامل ایدرو خاطرنشان کرد: 96 هزار دستگاه خودروی فرسوده اقساط خواهد شد که 20 هزار آن تاکسی و همچنین 70 هزار موتورسیکلت هم اقساط می شوند. مقیمی با اشاره به اینکه حدود 41 میلیون دستگاه خودرو در کشور درحال تردد است، افزود: 53 درصد اینها یعنی 22 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده اند که میزان مصرف بالایی هم دارند. وی گفت: ماده 12 می تواند به بحث اقساط خودروها کمک کند و بخش صنعت برای این کار آماده است. مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: اکنون حدود 146 هزار تاکسی در حال تردد است که 85 هزار دستگاه آن فرسوده است. مقیمی افزود: علاوه برتلاش برای بهبود وضعیت خودروها باید به کیفیت سوخت هم توجه شود که استفاده از سوخت های پایه زیستی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.