باز شدن قفل بازار مسکن
از طریق اجرایی شدن
قانون پیش فروش
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران گفت: بازار مسکن نيازمند اجرای دوباره قانون پیشفروش است که زمينه ساز بازگشت رونق به این بخش می شود. داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن در شرایط رکود تورمی به سر می برد گفت: بازار مسکن نيازمند افزایش تولید است تا به رونق برسد و مسیر ثبات قیمتی را طی کند. وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای موثر در بهبود بازار مسکن اجرای قانون پیشفروش است گفت: این قانون میتواند به رونق و افزایش گردش سرمایه در بازار مسکن کمک کند و زمینه را برای زودتر خانه دار شدن متقاضیان فراهم کند. بیگی نژاد اظهار کرد: در صورت عدم اصلاح قانون پیشفروش ساختمان، عدم وجود نقدینگی و گردش سرمایه میتواند فاصله بین تقاضا و عرضه مسکن را افزایش دهد. نایب رئیس اول اتحادیه املاک افزود: زمانی که پیشفروشهای مسکن از طریق مشاوران املاک انجام میشد، حتی سرمایههای اندک به سمت تولیدکنندگان هدایت میشد. او بیان کرد: امیدواریم با اجرایی شدن دوباره قانون پیش فروش مسکن شاهد بازگشت رونق به بازار باشیم.
رشد ۶ درصدی صادرات
به اروپا؛ آلمان
اولین شریک تجاری
اگرچه حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۴ کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته، اما صادرات ایران به این اتحادیه ۶ درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک اروپا یورواستات، ایران و اتحادیه اروپا از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۴ در مجموع سه میلیارد و ۷۷۰ میلیون یورو تبادل کالا داشتند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل، یک درصد کاهش داشته است.صادرات اروپا در این بازه زمانی کمی بیشتر از سه میلیارد یورو بوده که در مقایسه با سال قبل دو درصد کاهش داشته، اما صادرات ایران به اروپا مثبت ۶ درصد بوده و از ۶۵۴ میلیون یورو در ۲۰۲۳ به ۶۹۵ میلیون یورو در ۲۰۲۴ رسیده است. در اکتبر ۲۰۲۴، حجم تجارت به ۳۰۰ میلیون یورو رسیده که در مقایسه با ۳۶۹ میلیون یورو سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است. این مقدار پایینترین میزان از ژانویه ۲۰۲۱ محسوب میشود. از این ۳۰۰ میلیون یورو، صادرات ایران ۶۵ میلیون یورو بوده که ۹ درصد افزایش داشته و صادرات اروپا به ایران هم به ۲۳۵ میلیون یورو رسید که ۲۴ درصد کاهش را نشان میدهد. آلمان با حجم تجارت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو همچنان برترین شریک تجاری ایران در اروپا است و ایتالیا با ۵۸۵ میلیون یورو، هلند با ۵۱۲ میلیون یورو، بلژیک با ۲۸۱ میلیون یورو و فرانسه با ۲۳۴ میلیون یورو در رتبههای دوم تا پنجم برترین شرکای تجاری ایران در اروپا قرار دارند.