روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان - شماره 4700

تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

اسرائیل نشان داده به هیچ تعهد و توافقی پایبند نیست

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: قطع به یقین اجرای قطعنامه 1701 در ذات خود اگر به شکلی که تصویب شده درست اجرا شود مشکلی ایجاد نمی کند اما این بار به موضع گیری رژیم صهیونیستی بستگی دارد که نسبت به اجرای این قطعنامه چگونه عمل کند.
احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در خصوص توافق اسرائیل و حزب اله براساس قطعنامه 1701 به برخی نکات مهم درباره این توافق و چگونگی اجرای آن اشاره کرد و گفت: قطعنامه 1701 سازمان ملل که به درگیری های سال 2006 بین حزب اله و اسرائیل بازمی گردد برای پایان دادن به جنگ کنونی در لبنان یک بار دیگر مطرح شده است به گونه ای که فرستاده آمریکا با رئیس مجلس لبمان بر سر پیش نویس این آتش بس گفت وگویی داشته است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه این توافقنامه از قبل مطرح بوده اما زیاده خواهی های اسرائیل مانع تحقق دوباره آن شده است چرا که  لبنان تا کنون هیچگاه مخالفت خود را با اجرای درست این قطعنامه ابراز نداشته است .
احمد دستمالچیان یادآور شد: حزب اله لبنان با تاکید بر این موضوع که اجرای توافق آتش بس بین اسرائیل و حزب اله باید براساس سازو کارهای دقیق قانونی تاکید شده انجام شود مثل استقلال نیروهای ارتش در منطقه حائل با تاکید بر اینکه اسرائیل باید چندین کیلومتر از مرزهای مشخص شده فاصله بگیرد تا از این توافقنامه به امضاء برسد. احمد دستمالچیان در این باره یادآور شد: رژیم صهیونیستی بر آن است که خود توافق را اجرا کند به این معنا که مایل است بنا به خواست خود نیروهایش را در مناطقی که قصد اشغال آن را دارد مستقر کند، موضوعی که به هیچ وجه حزب اله آن را نمی پذیرد. وی در این باره یادآور شد: اسرائیل نشان داده به هیچ تعهد و توافقی پایبند نیست، آنها در این مساله بارها واقعیت وجودی خود را نشان داده اند. اسرائیل در حمله به نیروهای امدادی و خبرنگاران حتی حمله به نیروهای یونیفل بارها اقدامات وحشتناک و خطرناکی انجام داده و حتی خواهان خروج نیروهای یونیفل شده که بخشی از آنها امدادگران فرانسوی هستند ولی آنها تمکین نکرده و در لبنان مانده اند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه افزود: اسرائیل به دنبال اشغال بیشتر است اما حزب اله به هیچ وجه این موضوع را نمی پذیرد. قطع به یقین اجرای قطعنامه 1701 در ذات خود اگر به شکلی که تصویب شده درست اجرا شود مشکلی ایجاد نمی کند اما این بار به موضع گیری رژیم صهیونیستی بستگی دارد که نسبت به اجرای این قطعنامه چگونه عمل کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه