روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر - شماره 4690

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات:

ورود به دنیای عرب از دروازه‌های عربستان سعودی می گذرد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: گسترش جنگ زیان های اقتصادی بیشماری حتی برای خود آمریکا ایجاد می کند و منافع آمریکا در منطقه را تحت مخاطرات جدی قرار می دهد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص این موضوع که دنیا باید به سمت صلح برود و برای جلوگیری از تنش افزایی در منطقه برنامه ها و راهبردهای جدی داشته باشد به نقش کشورهای همسایه در این موضوع اشاره کرد و گفت: علاوه بر سفر وزیر امور خارجه کشور به عربستان و قطر سفر رئیس جمهور به عربستان سعودی به عنوان اولین سفرهای منطقه ای آقای پزشکیان از جهات بسیار مختلفی حائز اهمیت است.
وی در این باره یادآور شد: از این جهت بر این موضوع تاکید می کنم که اولین سفر منطقه ای آقای پزشکیان باید به عربستان سعودی باشد چرا که باب ورود به دنیای عرب از دروازه های عربستان سعودی می گذرد. بی شک عربستان سعودی می تواند بر کشورهای عرب منطقه تاثیر بگذارد و رایزنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قدرتهای بزرگ و تحمیل فشار به امریکا برای مهار اسرائیل بسیار مهم است.
علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تاکید ترامپ برای حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران گفت: امیدواریم این موضوع اتفاق نیفتد و کشورهای منطقه بدین موضوع اذعان داشته باشند که حمله به تاسیسات هسته ای ایران به زیان آنها نیز تمام می شود. هر جنگی که در منطقه صورت بگیرد منافع تمام کشورها را تحت الشعاع قرار می دهد به این خاطر برای جلوگیری از بالا گرفتن شعله جنگ باید بسیار تلاش شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی افزود: حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران نیز به زیان جهان تمام می شود؛ یعنی اینگونه نیست که گمان شود از این حمله فقط ایران خسارت می بیند بلکه ضربه بسیار بزرگی به بازار انرژی جهان وارد می شود که جمع و جور کردن آن بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.
 علی بیگدلی خاطر نشان کرد: امیدوار بودیم آمریکا مانع آتش افروزی و گسترش جنگ توسط اسرائیل در منطقه شود؛ چرا که گسترش جنگ زیان های اقتصادی بیشماری حتی برای خود آمریکا ایجاد می کند و منافع آمریکا در منطقه را تحت مخاطرات جدی قرار می دهد.
 وی در این باره به هزینه هایی که در جنگ یک سال گذشته بر اسرائیل تحمیل شده اشاره کرد و گفت: در طول یک سالی که از جنگ اسرائیل در غزه و لبنان می گذرد آمارها حاکی از آن است که بیش از 270 میلیارد دلار تا کنون هزینه شده است، پس اسرائیل، حتی آمریکا و اروپا نیز تحت فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ هستند؛ این موارد ایجاد امیدواری می کند که بالا رفتن هزینه های جنگ و فشار اقتصادی مانع گسترش جنگ در منطقه شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه