روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر - شماره 4689

در گفت و گو با کائنات مطرح شد

مکی: ایران باید دایره متحدان خود را در منطقه گسترش دهد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: مسولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران در موضوع برخورد با مسائل منطقه ای باید بسیار آگاهانه تصمیم گیری کنند چرا که ممکن است منطقه در هفته ها و ماه های اخیر آبستن مسائل و چالش های مختلفی باشد.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص اظهار نظر و زیاده گویی رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمله به ایران مبنی بر تهدید جمهوری اسلامی ایران خطاب به حامیان اسرائیل در حمله به ایران گفت: قطعا افرادی مثل رئیس جمهور آذربایجان که رابطه عمیقی با اسرائیل دارد و با اسرائیل همکاری می کند کمترین علاقه ای به حمایت از جمهوری اسلامی ایران ندارد لذا سیاست این کشورها یا بهتر است بگویم کشورهایی که با اسرائیل رابطه تنگاتنگی دارند در قبال جمهوری اسلامی کاملا روشن است.
وی در این باره یادآور شد: بی تردید این کشورها نمی خواهند سیاست روشن و شفافی در قبال ما داشته باشند به این خاطر در بزنگاه هایی اینگونه ماهیت واقعی خود را نشان می دهند.
مرتضی مکی تاکید کرد: این مدل کشورها که با ایران رابطه دارند با توجه به اینکه کشورهای کوچکی در برابر ایران به عنوان یک کشور پهناور و همسایه بزرگ هستند قطعا بر این مدار حرکت می کنند که به هر حال با ایران یک رابطه حداقلی داشته باشند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل معتقد است: به دلیل بزرگی ایران این کشورها مجبور هستند به نوعی سطح روابط خود را با جمهوری اسلامی عادی نگهدارند چرا که توان لازم را برای تقابل با ایران ندارند.
مرتضی مکی گفت: مساله حائز اهمیت این است که کشورهایی مثل آذربایجان و شخص علی اف اینگونه گمان می کنند که بعد از حوادث اخیر و کشته شدن رهبران حماس و حزب اله ایران در موقعیت وشرایط ضعف قرار گرفته به این خاطر بی پروایی می کنند و به خود جرات می دهند هر جسارتی علیه ایران و ایرانی عنوان کنند.
وی در این باره تاکید کرد: لازم به ذکر است آنها برای خشنودی اسرائیل هر کاری ی کنند تا خودی نشان دهند. کشورهایی مثل آذربایجان با اسرائیل  قراردادهای بزرگ نظامی، اقتصادی به امضاء رسانده اند و همکاری های متعددی دارند بنابراین تلاش می کنند تحت حمایت اسرائیل به نوعی ایران را به چالش بکشند اما هرگز خواسته اشان محقق نمی شود.
مرتضی مکی معتقد است: البته بنده بر این موضوع تاکید می کنم ایران در همه مسائل و حوزه ها باید هوشیار باشد و سیاست های آگاهانه ای برای تامین منافع ملی خود اتخاذ کند.
وی در این باره گفت: با دیپلماسی درست باید دایره  نفوذ خود را در منطقه با ایجاد روابط بسیار معمول و معقول با کشورهای مختلف علی الخصوص همسایگان حفظ کنیم چرا که دور و بر ما کشورهای فرصت طلبی وجود دارند که مایل به انزوای هر چه بیشتر سیاسی ایران هستند.
وی افزود: ایران باید دایره متحدان خود را در منطقه گسترش دهد. اینکه ایران در منطقه متحدی نداشته باشد اصلا خوب نیست به این خاطر است شاهد همراهی و همسویی برخی کشورهای عربی با اسرائیل به صورت خاموش هستیم، این کشورها تصور می کنند در شرایط موجود به گونه ای می توانند موقعیت خود را در منطقه تثبیت کنند و دنبال موج آفرینی هستند اما موفق نمی شوند.
وی در پایان گفت و گو افزود: از این مدل موج ها که امثال علی اف ایجاد می کنند بسیار از سر گذرانده ایم و رد شدنی است اما مسولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران در موضوع برخورد با مسائل منطقه ای باید بسیار آگاهانه تصمیم گیری کنند چرا که ممکن است منطقه در هفته ها و ماه های اخیر آبستن مسائل و چالش های مختلفی باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه