روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر - شماره 4677

اجرای برنامه هفتم توسعه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 اجرای قانون پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و دفاعی از امسال آغاز شده و تا سال 1407ادامه خواهد داشت.
بعد از انقلاب اسلامی شش برنامه پنج‌ساله‌ توسعه داشتیم که برنامه هفتم قرار بود از سال 1402الی 1406اجرایی شود اما با تمدید یکساله برنامه ششم تا پایان سال 1402، عملاً اجرای برنامه جدید از امسال رقم می‌خورد.
علت اصلی تأخیر تدوین برنامه هفتم و اعمال این تمدید، تشکیل دولت سیزدهم و همچنین تأخیر در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. لایحه برنامه هفتم توسعه دارای 22فصل و 7بخش است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است.
براساس این گزارش، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، قبل از انتخابات، در دوران مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی، اعلام کرده بود که طبق برنامه‌ هفتم پیش خواهد رفت آن را مبنای عمل خود قرار خواهد داد. مسئولان عالی دولتی اعلام کرده‌اند از آن‌جا که آغاز دولت چهاردهم همزمان با شروع اجرای برنامه هفتم توسعه شده، فرصت خوبی را برای هماهنگی مصوبات و قوانین و همچنین اجرای مناسب این برنامه فراهم آورده است.
براساس این گزارش، محمد مخبر سرپرست وقت ریاست‌جمهوری(معاون اول دولت سیزدهم که بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی در حادثه سقوط بالگرد در 30اردیبهشت‌ماه امسال، براساس قانون اساسی را برعهده داشت)، 18تیرماه 1403برنامه‌ هفتم توسعه را بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد. در همین‌راستا، یک شورای‌عالی راهبری هم تشکیل شده که گام به گام اجرای برنامه زیرنظر معاون اول دولت مورد رصد، پایش و پیگیری قرار می‌گیرد. محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور هم به‌مانند رئیس‌جمهور گفته که ما طبق برنامه هفتم توسعه پیش خواهیم رفت و این سند بالادستی، محور و سیاست حرکت ما خواهد بود.
وی در ماه جاری اعلام کرد که مسئولان ذیربط با اجرای برنامه هفتم، نهایتاً دو ماه فرصت دارند تا آیین‌نامه‌های پیشنهادی اجرایی برنامه را آماده کنند تا کار اجرای برنامه با سرعت پیش برود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه