روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

در گفت و گو با مطرح شد

غرب مترصد دریافت امتیاز از ایران در آستانه سفر رئیس جمهور به سازمان ملل است

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل گفت: به نظر می رسد بهتر است آقای پزشکیان با روسای آلمان، انگلیس و فرانسه دیدار وگفت و گو کند تا زمینه های لازم برای رفع ابهامات فراهم شود.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگرمسائل بین الملل و آمریکا درگفت و گو با کائنات با اشاره به فشارهای آمریکا و غرب با بهانه ارسال موشک ایرانی به روسیه و به کارگیری آن درجنگ علیه اوکراین گفت: به نظر می‌رسد بخشی از هماهنگی آمریکا با کشورهای اروپایی بخصوص آلمان، انگلیس و فرانسه با بهانه ارسال تسلیحات نظامی و موشک ایران به روسیه برای حمله به اوکراین مرتبط با سفر غربی‌ها با توجه به سفر رئیس‌جمهور و هیأت همراه به نیویورک با هدف شرکت در سخنرانی سالانه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل باشد.
وی در این باره یادآور شد: در طی روزهای گذشته غربی ها علیه ایران هجمه سنگینی به راه انداختند و موضع گیری های منفی و تحریم هایی علیه ایران اعمال کردند. آنچه آنها طی روزهای گذشته انجام دادند را می توان به سفر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد و فرصت غرب برای گرفتن امتیازات از آقای پزشکیان عنوان کرد.
علی بیگدلی معتقد است: ایران و روسیه در حوزه های مختلفی با هم تعامل دارند که یکی از آنها بحث نظامی است. با توجه به اینکه پیشتر هم ایران به روسیه سلاح ارسال کرده و روسیه نیز به ما سلاح داده و این همکاری مربوط به ماه ها و هفته های اخیر نیست، روشن است که غربی ها با این دستاویز خواهان دریافت امتیازاتی از ما هستند اما این موضوع وابسته به نوع نگاه دولت و حاکمیت و چگونگی رو به رو شدن با دنیای غرب است.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: به نظر می رسد بهتر است آقای پزشکیان با روسای آلمان، انگلیس و فرانسه دیدار وگفت و گو کند تا زمینه های لازم برای رفع ابهامات فراهم شود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است با توجه به اینکه رفع تحریم ها زمینه ساز ورود سرمایه خارجی به کشور است پس رئیس جمهور باید فضا را به سمتی ببرد که زمینه برای توسعه همکاری بین ایران و اروپا فراهم شود.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: به هر حال یکی از عمده تقاضاهای طرف غربی در دیدار رئیس جمهور ایران با مقامات کشورهای اروپایی می تواند ناظر بر این درخواست باشد که ایران از فرستادن موشک و پهپاد به روسیه خودداری کند؛ اما اینکه ایران تا چه اندازه بتواند فضا را به سمت تامین منافع خود درعین توسعه روابط با اروپا پیش ببرد هنر حاکمیت ودولتمردان است.
وی درخصوص سخنان رئیس جمهور اوکراین مبنی بر اینکه آماری در خصوص ارسال موشک از سوی ایران به روسیه وجود ندارد، گفت: با اینکه آقای زلنسکی تلویحا به این موضوع اشاره کرده اما زلنسکی می داند نمی تواند علی رغم خواست آمریکا و اروپا سخن بگوید و به صورت واضح و شفاف عنوان کند که ایران به روسیه برای حمله به کشورش موشک ارسال نکرده است، به این خاطر اوکراین سفیر ایران را برای پاسخگویی فراخوانده است.
علی بیگدلی گفت: علی رغم همه آنچه طی روزهای اخیر در فضای بین الملل اتفاق افتاده و بحث ایران نیز مطرح بوده است اما مردم ایران انتظار دارند آقای پزشکیان با توجه به شرایط خاصی که دارد با گفت و گو اولین گام های بلند را برای رفع تحریم ها و گشایش اقتصادی ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: با وجه به اینکه رئیس جمهور در مناظرات به مردم وعده دارند در راستای حل مشکلات اقتصادی آنها کوشا خواهد بود مردم منتظر نتایج رایزنی های رئیس جمهور هستند و مدیریت فضای بین الملل تا منافع ایران آسیب خاصی نبیند و زمینه برای رفع تحریم ها فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه