روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

بررسی سود خرید سکه در مقایسه با تورم

رونق بازار انواع سکه نقلی

  ربع سکه برنده تحولات بازار در هفته گذشته بوده؛ قیمتش ۲۰۰ هزار تومان بالا رفته و بازدهی ۱.۳ درصدی را از خود به جا گذشته، چون از ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده است. رشد قیمت نیم سکه دقیقا به همین اندازه بود، اما در ازای جهش از جایگاه ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تا ۲۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، بازدهی هشت‌دهم درصد را تجربه کرد.
قیمت نیم سکه از پارسال تا الان نزدیک هشت میلیون بالا رفته و به همین دلیل بازدهی ۵۱ درصدی را پیش چشم دارد. سود خرید ربع سکه و یک سال نشستن پای آن به لطف رشد پنج میلیونی قیمت، نزدیک ۴۸ درصد برآورد می‌شود.
سکه گرمی مسیر متفاوتی را پشت سر گذاشته است. قیمت سکه گرمی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور روی پله هفت میلیون و ۱۷۰ هزار تومان متوقف شد که در قیاس به آخرین روز معاملاتی دو هفته قبل ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
سکه گرمی کوچکترین قطعه در بازار سکه طلاست و دسترسی به آن به همین دلیل ساده به نظر می‌رسد، ولی همه آن‌هایی که با چنین تصوری سمت سکه گرمی رفته‌اند بدجوری مجازات شده‌اند. سکه گرمی در هفته سوم شهریور به سرمایه‌گذاران هفت‌دهم درصد ضرر زده است.
قیمت سکه گرمی در ۳۰ روز گذشته به زحمت دو درصد رشد کرده و در شش ماه بین شش تا هفت دهم درصد بازدهی از خود به جا گذاشته است. اگر عملکرد یک‌سال گذشته بازار را بررسی کنیم با رشد ۲۳ درصدی قیمت سکه گرمی روبرو می‌شویم که تقریبا با سود سپرده بانکی تفاوتی نداشته است.
خرید سکه طلا به قصد سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال معنا و مفهومی متفاوت پیدا می‌کند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده افزایش قیمت سکه در فصل پاییز و زمستان محتمل است مگر اینکه در شش ماه نخست، شاهد بیش‌فعالی بازار باشیم.
قیمت سکه در فروردین و اردیبهشت امسال موفق شده رکورد‌های تازه خلق کند، ولی هنوز رویا فتح قله‌های جدید را در سر دارد. برای قضاوت درباره عملکرد سکه تا اینجای کار، نباید از نقش تورم غفلت کرد.
سکه گرمی فعلا حال و احوال خوشی ندارد چون بازدهی ۲۳ تا ۲۴ درصدی یک‌ساله آن در قیاس با تورم ۳۱.۶ درصدی احساس عقب‌ماندگی می‌کند. قیمت ربع سکه در یک سال ۴۸.۴ درصدی رشد کرده و از تورم جلو می‌زند، اما بهترین عملکرد به دو سکه جدید و قدیم و نیم سکه تعلق دارد.
قیمت سکه تمام و سکه نیم بهار آزادی در بازه یک‌ساله بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. اگر یک سال پیش سمت این نوع سکه‌ها رفته بودید، الان ارزش دارایی شما در قیاس با تورم چیزی در حدود ۲۰ درصد جلوتر بود. چیزی که مثلا سود سپرده بانکی با نرخ ۲۰ درصدی از آن محروم است.
قیمت طلا از یک سال پیش تا الان ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری روی دلار به معنای کسب بازدهی حداقل ۱۱۶ درصدی بوده است. سرمایه‌گذارانی که با قصد کسب سود دلاری، سراغ بازار ارز دیجیتال رفته‌اند قطعا سر از پا نمی‌شناسند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه