روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور - شماره 4664

وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد؛

اشتراک‌گذاری امور کشاورزی به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها

  وزیر جهادکشاورزی آمادگی وزارت برای سپردن برخی امور به تشکل‌های مردم نهاد کشاورزی را اعلام کرد و گفت: دولت به دنبال تصدی‌گری نیست و مسوولیت سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد.
به گزارش کائنات، غلامرضا نوری در پایان نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی به مشهد رفت و در نشست با تشکل‌های کشاورزی گفت: کشاورزی از موضوعات مورد توجه مقام معظم رهبری است و ایشان در نشست با هیات دولت، بر اهمیت امنیت غذایی، تولید محصول راهبردی گندم، آبزی‌پروری و اقتصاد دریا-محور، استفاده از سواحل و بهره‌برداری بهینه از آب، لزوم توجه به روش‌های نوین آبیاری برای افزایش راندمان آبیاری تاکید کردند.
وی افزود: این میزان توجه به امنیت غذایی، مایه دلگرمی و پشتوانه‌ای است که بتوانیم کمک‌ سایر دستگاه‌ها را در این امر خطیر، همراه کنیم. وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه که می‌تواند به معنی واقعی کلمه امنیت غذایی را برای کشور به ارمغان آورد انجام امور فنی، دانش‌بنیان کردن کشاورزی و توسعه عمودی با ورود بیش از پیش علم و فناوری به  کشاورزی است. وی افزود: برای رفع محدودیت‌های عوامل تولید، راهی جز بهره‌وری نیست که با افزایش عملکرد، بهبود کیفیت دام، بهبود عملکرد محصولات در واحد سطح و ... میسر می‌شود. نوری با بیان این که سیاست‌های جمعیتی، لزوم تدارک بیشتر برای تامین کالاهای اساسی را به همراه دارد، گفت: تنش‌های ایجاد شده در دنیا برای تامین امنیت غذایی، باعث شد «خودکفایی» به ویژه در تولید کالاهای اساسی، محور فعالیت‌های وزارت جهادکشاورزی قرار گیرد. وی افزود:  برای دستیابی به توسعه کشاورزی باید مزیت‌های نسبی را تقویت کرده، تراز تجاری‌مان را مثبت کنیم و در حفاظت از آب و خاک ملاحظات لازم را داشته باشم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مبنای ما کشاورز-محوری است نه کشاورزی محوری، اظهار داشت: تولید کننده برای ما مهم است چون با وجود اوست که تولید رقم می‌خورد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امور کشاورزی باید به طور مشترک با تشکل‌ها و مردم انجام شود، گفت: ایجاد اعتماد محکم و قابل اتکا بین ما و بهره‌برداران، تشکل‌ها، ذی‌نفعان و ذی‌نقشان کشاورزی مورد تاکید است و بنا داریم صادقانه و دقیق با هم در این مسیر حرکت کنیم.
وی درخصوص واگذاری امور به تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: ما آماده‌ایم صد درصد کار را به اشتراک بگذاریم و قول می‌دهیم مدافع تشکل‌ها باشیم. مناسبت‌ترین مسیر در واگذاری‌ها این است که هرگونه سود فعالیت‌ها، به تشکل‌ها و مردم برسد و آمادگی داریم در این مسیر با قدرت با تشکل‌ها همکاری کنیم.
نوری خاطرنشان کرد: باید رانت‌ها حذف و فرصت‌ها به صورت یکسان در اختیار فعالان، تجار و بازرگانان قرار گیرد تا به اندازه توان و تلاش خود در مجموعه، پای کار باشند.
وزیر جهاد کشاورزی به بحث اصلاح ساختار در وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار متناسب با وظایف جدید و اقتضای زمان (IT و هوش مصنوعی) ضروری است و در این راستا به تدقیق آمار به شدت نیاز داریم. باید یک بار برای همیشه آمار بخش کشاورزی را دقیق کنیم که پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌ها در بخش باشد. وی حوزه امور دام را بخش مهم اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: در این راستا بنا داریم در بحث صدور مجوزها، اصلاحاتی به نفع تولید و مردم انجام دهیم.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نوری بر پیگیری مباحثی همچون خط اعتباری مکانیزاسیون، تامین سرمایه برای تولید انرژی‌های نو (خورشیدی، بادی، بایو گاز در واحدهای دامداری)، توجه جدی به معیشت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و اصلاح نابرابری‌ها، پیش‌بینی محل و مبلغ اعتبار برای پرداخت پول گندمکاران در بودجه سال جدید، اصلاح در صدور مجوز برای دامداری‌های سنتی و ... تاکید کرد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه