روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور - شماره 4664

چرا بنگاه‌ها به دنبال کارگر ماهر هستند؟

  به اعتقاد کارشناسان تبدیل کارگر ساده به نیروی کار ماهر به نفع کارفرماست زیرا موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت تولید، کاهش حوادث کار و ارتقای سطح مهارت نیروهای کار در بنگاه می‌شود.
به گزارش کائنات، با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ التحصیلان بیکار و عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت آموزی و بهره‌مندی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می شود؛ در چنین شرایطی آشنایی با محیط واقعی کسب و کار و ارتقای سطح مهارت افراد در ورود به بازار کار موثر است.
یکی از راه های آشنایی با محیط واقعی کسب و کار،ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی است که تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد، چنانچه کارشناسان بازار کار بر این باورند که توسعه و ایجاد این مراکز در کنار بنگاه‌ها و صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولیدی زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان واحدهای اقتصادی را فراهم می کند.
در همین راستا مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی را ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر عنوان می کند.
او می گوید: از طریق این مراکز توانمندسازی و بروزرسانی سطح مهارت شاغلین و نیروهای کار و بالا بردن بهره وری بنگاه‌ها صورت می گیرد و کارگران از نزدیک با محیط کار آشنا می شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در عین حال از راه اندازی ۱۵۰۰ مرکز جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی تا پایان سال خبر داد و گفت: یکی از حوزه هایی که با افتخار تحریم ها را شکست، صنایع کشور بوده است و راه اندازی این مراکز در راستای برقراری ارتباط بین آموزش و صنایع  صورت می گیرد.
عظیمی با بیان اینکه امسال ظرفیت مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی دارد و بخشی از ظرفیت آموزش را در کنار صنایع کشور ایجاد کرده تا از این طریق امر آموزش را به خط تولید نزدیک کند.
به گزارش کائنات؛ بر اساس آخرین آمارها بیش از ۳۵۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی در کشور ایجاد شده که نقش موثری در گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع و تربیت و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی داشته است.
برابر ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند. بر اساس این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.
بی‌تردید تبدیل کارگر ساده به نیروی کار ماهر به سود کارفرماست زیرا موجب افزایش بهره‌وری، کیفیت تولید، کاهش حوادث کار و ارتقای سطح مهارت نیروهای کار می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه