روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

وزیر پیشنهادی نفت:

کارآفرینان در توسعه صنایع بالا و پایین‌دست نفت موثر هستند


  وزیر پیشنهادی نفت در دولت چهاردهم گفت: بخش خصوصی و کارآفرینان می‌توانند در توسعه صنایع بالا و پایین‌دستی صنعت نفت موثر باشند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محسن پاک‌نژاد در مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به توان بخش خصوصی در اجرای مگاپروژه‌های ملی افزود: بخش خصوصی و مجموعه‌هایی مانند مجمع کارآفرینان ایران که علاقه‌مند به تشکیل کنسرسیوم هستند، می‌توانند در توسعه صنایع بالا و پایین‌دست صنعت نفت مؤثر باشند و در صورت اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بنده، این امکان و مسیر برای بخش خصوصی در دسترس خواهد بود.
وی گفت: وقتی صحبت از تولید نفت خام می‌کنیم به راحتی بر روی کاغذ تعریف می‌شود، اما نخستین مانعی که با آن روبه‌رو می‌شویم موضوع تأمین منابع مالی است.
وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه راهکار تامین منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل مواجه است، بیان‌داشت: دل خوش کردن به بعضی از کشورها برای سرمایه‌گذاری در حجم وسیع قابل اتکا نیست، بنابراین باید به توان داخلی متکی شویم و از دارایی‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم. پاک‌نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی یکی از مهمترین دارایی‌های کشور در بخش تامین منابع مالی است، ادامه‌داد: منابع مالی صنایع خصوصی که مصرف کننده عمده انرژی هستند، می‌تواند به سمت افزایش تولید گاز هدایت شود که هم تامین کننده خوراک سوخت‌شان باشد و هم به رفع ناترازی گاز در کشور کمک کند.
وی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذاری به‌صورت محدود و موردی انجام شده است، گفت: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان رقمی در حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار در توسعه میدان‌های گازی سرمایه‌گذاری کرده و ۱۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و این میزان می‌تواند در زمستان و در شرایط کمبود گاز کمک حال باشد.
وزیر پیشنهادی نفت به موضوع قراردادهای نفتی اشاره و با بیان اینکه با مدل قراردادهایی که در ایران وجود دارد جذابیت سرمایه گذاری ایجاد نمی شود، یادآور شد: در صورتی که مجلس به من اعتماد کند این مزیت ایجاد خواهد شد که در مواقع کمبود گاز، صنایعی که در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده‌اند با قطعی گاز روبه‌رو نشوند.
پاک‌نژاد با تاکید بر اینکه تغییر دادن این رویه‌ها و عبور از سدهایی که در ساختارهای تصمیم گیری وجود دارد گاهی بسیار دشوار است و گرفتاری‌های خاص خود را دارد، برای نمونه به میزان تولید و مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: برای اینکه تولید بنزین افزایش یابد، مهمترین نقش بخش خصوصی صاحب سرمایه کمک به ساخت پتروپالایشگاه است، زیرا ساخت این پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش تولید بنزین کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه بخشی که صحبت از حضور پیشران‌های اقتصادی در آن می‌شود صنعت نفت است، افزود: اینجا نقش برای بخش خصوصی به‌ویژه در ساختارهایی که تحت عنوان دانش بنیان ها مطرح می‌شود می‌تواند بسیار موثر باشد.
وزیر پیشنهادی نفت گفت: زنجیره‌ای از راهکارها که با اهداف سرمایه‌گذاری متوسط و کم قابل اجرا خواهد بود در دستور کار قرار خواهد گرفت، مثل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی باد و یا مواردی که در کشور ما مسکوت مانده است و آن‌طور که حوزه سرزمینی ما اقتضا می‌کند نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌مند شویم.
پاک‌نژاد تأاکید کرد: رفتن به خط مقدم جنگ اقتصادی و انجام برخی از کارها مستلزم بسیاری از تدابیر و راهکارهای دشوار است و نمی‌توان گفت که به‌طور قطع می‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه