روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو تشریح کرد؛

جزئیات خدمات‌رسانی صنعت آب و برق به زائران اربعین حسینی


  جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو جزئیات خدمات رسانی صنعت آب و برق را تشریح و از اعزام 96 دستگاه تانکر آبرسانی سیار به پایانه‌‎های مرزی و کشور عراق، تامین روشنایی ۸۰۰ هکتار پارکینگ‌های مصوب و شهر‌های هدف منتهی به پایانه‌های مرزی ، احداث و بهره‌برداری از پست سیار ۱۳۲ کیلوولت مهران، افتتاح و سایر اقدامات برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایام اربعین خبر داد.
سید یعقوب محمد مرادی درباره اقدامات انجام شده صنعت آب و برق برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین‌(ع)‌در‌اربعین‌ سال‌جاری گفت: با توجه به تردد روزانه زائران راهپیمایی‌ اربعین حسینی(ع) از بیست و پنجم محرم در تمامی پایانه‌های مرزی کشور، ستاد اربعین وزرات نیرو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های استانی، بخش خصوصی و خیران با موضوع برنامه‌ریزی و نقشه راه و ارائه خدمات صنعت آب و برق کشور در مراسم اربعین حسینی (ع) اقدام کرده است.
وی با اشاره به مبادی ورودی و خروجی به کشور عراق افزود: پایانه‌های مرزی ایران و عراق برای تردد زائران در استان‌های کرمانشاه (خسروی)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه، شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان) و آذربایجان غربی (تمرچین) واقع شده است که بیش از 1800 نفر از کارکنان وزارت نیرو در این پایانه‌ها و کشور عراق برای خدمت‌رسانی به زوار مستقر هستند.
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در همین ارتباط یادآور‌شد: هفت قرارگاه خدماتی اربعین وزارت نیرو در عراق و پایانه‌های مرزی اعم از آذربایجان غربی (تمرچین)، کردستان (باشماق)، کرمانشاه (خسروی و سومار)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه و شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان و میرجاوه) و عراق (عتبه عراق) ایجاد شده است.
وی با اشاره به تأمین آب پایدار در تمامی پایانه‌های مرزی ادامه داد: حفر و تجهیز 3 حلقه چاه آب ،ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی و ترانس برق در پایانه مرزی تمرچین، حفر و تجهیز 2 حلقه چاه آب ،ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی و ترانس برق و مخزن ذخیره 511 مترمکعبی در باشماق، تامین آب پایدار از سرآبگرم تا پایانه مرزی خسروی و سومار، تامین آب پایدار و اجرای خطوط انتقال آب به پایانه مرزی مهران و زرباطیه، تامین آب پایدار ازخط انتقال آب غدیر و بهره برداری مخازن ذخیره 1000مترمکعبی و احداث مخزن بتنی 2000 مترمکعبی (باپیشرفت فیزیکی 45 درصد) و افزایش دبی خروجی ازخط انتقال غدیر به تاسیسات آبرسانی شهر بستان تا پایانه مرزی چذابه، تامین آب پایدار ازخط انتقال آب از شبکه آبرسانی خرمشهر به پایانه مرزی شلمچه و بهره‌برداری مخازن ذخیره 1000مترمکعبی، تکمیل و اصلاح خط انتقال آبرسانی به طول 22 کیلومتر به پایانه مرزی ریمدان و پیگیری اجرای باقی‌مانده خط انتقال به طول 24 کیلومتر توسط منطقه آزاد چابهار و استانداری برای تامین آب پایدار انجام شده است. مرادی به اعزام تعداد 96 دستگاه تانكر آبرسانی سیار در تمامی پایانه های مرزی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ دستگاه به نجف و کربلا اعزام شده است.
وی از اعزام 44 اکیپ فنی و مهندسی آب و برق و فاضلاب به عراق برای خدمات‌رسانی به مواکب و حرمین مطهر شامل ۲۰ اکیپ برق، ۱۶ اکیپ آبرسانی و چهار اکیپ فاضلاب در چهار شهر اصلی اعم از نجف، کربلا، کاظمین و سامرا خبر داد.
جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو یادآور شد: هفت واحد آزمایشگاه سیار میکروبی و شیمیایی به پایانه‌های مرزی برای کنترل کیفی آب‌های توزیع شده اعم از آب‌های بسته‌بندی، تانکر سیار و شبکه توزیع اعزام شده است.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو نسبت به احداث و راه اندازی 1400 حمام صحرایی در ایران و عراق اقدام کرده است،یادآور شد: 6 سوله در قرارگاه‌های اربعین وزارت نیرو در پایانه‌های مرز خسروی ، شلمچه، چذابه و مهران احداث شده است.
وی به طرح‌ها و پروژه‌های افتتاحی وزارت نیرو در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: افتتاح و بهره‌برداری ایستگاه پمپاژ شبکه فاضلاب پایانه مرزی مهران، افتتاح و بهره برداری از سردخانه‌های قرارگاه اربعین وزارت نیرو در پایانه مرزی مهران با حجم حدود 1800 مترمکعب، افتتاح و بهره برداری از کارخانه تولید یخ بهداشتی با ظرفیت 31 تن در روز در کربلای معلی از اقدامات انجام شده است.
مرادی اظهار کرد: نصب انشعاب آب و برق دستگاه آب سردکن در طول مسیر مواکب و تمامی پایانه های مرزی، انتقال آب به صورت تانکر و آب بسته بندی شده در مرز ریمدان از دیگر اقدامات وزارت نیرو در ایام اربعین است و با توجه به اجرای 22 کیلومتر انتقال آب به پایانه مرزی ریمدان و اعزام یک دستگاه آب بسته بندی و تصفیه آب به روش اسمزمعکوس به همراه تانکرهای آبرسانی سیار به بهره‌برداری رسید. وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های جنتکس و واتر جت برای شست و شوی شبکه فاضلاب و بخش عراقی مرز مهران(زرباطیه) و دستگاه‌های مورد نیاز توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران به پایانه مرزی مهران در ایام اربعین اعزام شد.
جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو از احداث و بهره‌برداری از پست سیار ۱۳۲ کیلوولت مهران خبر داد و افزود: پست سیار 132 کیلو ولت مهران نصب و تمهیدات لازم جهت وصل به شبکه برق مهران انجام شده و در حال بهره برداری است.
وی از تامین روشنایی حدود ۸۰۰ هکتار پارکینگ‌های مصوب و شهر‌های هدف منتهی به پایانه‌های مرزی خبر داد و گفت: بر این اساس زائران در هر ساعت شبانه روز بدون مشکلاتی نظیر عدم روشنایی می‌توانند در این پارکینگ‌ها تردد کرده و وسایل نقلیه خود را جا‌به‌جا کنند.
وی تاکید کرد: آب بهداشتی، سالم، قابل شرب و پایدار در تمام پایانه‌های مرزی تامین شد و همچنین برق پایدار با ظرفیت بالا برای بهره‌مندی زائران حسینی ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه