روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد - شماره 4656

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

آیا ایران سیاست ابهام در زمان و چگونگی حمله به اسرائیل را در پیش گرفته است؟


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: دشمن تلاش می کند با اعلام زمان های فرضی اینگونه عنوان کند که ایران دراین زمان ها حمله نکرد، پس جمهوری اسلامی ایران در حمله به اسرائیل تردید دارد و یا نمی خواهد یا نمی تواند حمله کند لذا ترجیح می دهد  افکار داخلی و خارجی را دچار تشویش کند.
به گزارش کائنات، بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی به تهران و ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران، مسوولین جمهوری اسلامی ایران بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که از حق خود یعنی حمله به اسرائیل در زمان لازم استفاده می کنند و پاسخ درخور به رژیم غاصب صهیونیستی را خواهند داد اما موضوعی که برخی رسانه های فارسی زبان در آن سوی آبها مطرح می کنند این است که ایران سیاست ابهام در زمان وچگونگی حمله به اسرائیل را برگزیده است، کارشناسان سیاست خارجی و مسائل منطقه، نظرات خود را دراین باره با ما مطرح کرده اند.
سعداله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: درست است که سیاست ابهام در زمان حمله به رژیم صهیونیستی بعضا انجام شده اما این موضوع نباید منجر به آن شود که دشمن از این سیاست به نفع خود بهره برداری کند.
وی خاطرنشان کرد: سوال مهم در این محور این است که سیاست ابهام در حمله به اسرائیل تا چه زمانی ادامه می یابد؟ به عنوان مثال اگر از زمان تجاوز اسرائیل به ایران مدت زمانی بگذرد، مثلا یک سال و ایران پاسخ درخوری به تجاوز و  تعدی اسرائیل ندهد آیا باز هم می توان گفت اسرائیل در  وضعیت ابهام باقی مانده و این سیاست باید تداوم یابد؟
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه افزود: مساله حائز اهمیت این است که سیاست ابهام درزمان و چگونگی حمله نباید ما را دچار بی عملی کند، بلکه در موضوع حمله برای دفاع از حق مشروع خود و جلوگیری از تکرار چنین حملاتی توسط اسرائیل باید سرعت عمل داشته باشیم.
سعداله زارعی خاطر نشان کرد: باید بدانیم ابهام یک شرایط ادامه دار و یا زمان محدود نیست، بلکه ممکن است دشمن با دستاویز شدن به همین کلمه ابهام به دنبال فریب ما برای جلوگیری از پاسخ دهی ایران باشد، بنابراین بهتر است سیاست ابهام در زمان خود انجام شود نه اینکه به گونه ای باشد که دشمن نگران حمله ما نباشد.
همچنین سید رضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: بنده بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمله به اسرائیل سیاست مبهمی در پیش نگرفته است.
وی خاطر نشان کرد: مسوولان جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند که نسبت به تجاوز اسرائیل به ایران، واکنش جدی نشان می دهند اما نحوه، میزان وزمان واکنش و حمله ما به اسرائیل موضوعی نیست که طرف غربی برای ما تعیین کند، بلکه این موضوع بر عهده مسوولان مرتبط در ایران است.
میرابیان معتقد است: دشمن در تلاش است با تبلیغات مسموم اینگونه عنوان کند که ایران توان و جرات حمله به اسرائیل را ندارد. در واقع دشمن دست پیش گرفته و علیه ما جنگ روانی به راه اندخته اند و زمان های فرضی و وهمی در خصوص حمله ایران به اسرائیل عنوان می کند با اهداف خاص.
وی در خصوص این اهداف گفت: دشمن تلاش می کند با اعلام زمان های فرضی اینگونه عنوان کند که ایران دراین زمان ها حمله نکرد، پس جمهوری اسلامی ایران در حمله به اسرائیل تردید دارد و یا نمی خواهد یا نمی تواند حمله کند لذا ترجیح می دهد  افکار داخلی و خارجی را دچار تشویش کند.
سید رضا میرابیان درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز اسرائیل و دفاع از حق مشروع خود ثابت است، ضمن اینکه اقدام امنیتی و نظامی در سطح بالا نیاز به پنهان کاری ندارد که از قبل بخواهیم اعلام کنیم یا مرتب حرفهای غربی ها که برای ما زمان تعیین می کنند را مورد توجه قرار دهیم چرا که در خصوص حمله به اسرائیل تصمیمات لازم درسطوح بالای کشور گرفته شده وانجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه