روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

رییس سازمان سینمایی:

به من می‌گفتند می‌خواهی خودکشیِ فرهنگی کنی؟


  نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با اصحاب رسانه با حضور جمع زیادی از فعالان، خبرنگاران و دبیران فرهنگی در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.
به گزارش کائنات به نقل از سازمان سینمایی، محمد خزاعی در این نشست میزبان بیش از ۲۰۰ دبیر فرهنگی، خبرنگار، عکاس و تیم تصویری به همراه جمعی از مدیران سینمایی بود.
* برخی از قبول مسئولیت به خودکشی فرهنگی تعبیر می‌کردند
رئیس سازمان سینمایی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌ها، زحمات و همراهی رسانه ها طی سه سال دولت سیزدهم گفت: روزهای پایانی دولت سیزدهم را سپری می‌کنیم و طبیعتاً، وظیفه بنده است که پیش از تمام شدن این مسئولیت از شما اهالی رسانه قدردانی کنم. در این ۳ سال دوران تلخ و شیرینی را در سازمان سینمایی طی کرده‌ایم و فراز و نشیب‌های بسیاری را دیده‌ایم. روزی که بنده می‌خواستم به سازمان سینمایی بیایم به دلیل شیوع ویروس کرونا، سینما شرایط راکد و نیمه تعطیلی داشت و برخی می‌گفتند که شما می‌خواهید در این شرایط با قبول چنین مسئولیتی «خودکشی فرهنگی» کنید؟ اما من احساس کردم که با تعامل، گفت‌وگو و برنامه‌ریزی می‌توان اتفاقات خوبی را برای سینما رقم زد که تا حدود زیادی محقق شد.
* موفقیت‌های امروز محصول کار تیمی منسجم مدیران سینمایی است
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان سینمایی گفت: در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حوزه سینما و سازمان سینمایی افتاده است که تاکنون تجربه نشده بود. همکاران من در سازمان سینمایی تجربه بی‌نظیری از مواجهه با بحران های مختلف را در سه سال گذشته از سر گذراندند و خوشبختانه توانستند با قدرت و انسجام تیمی و کار گروهی در بسیاری از بخش ها موفقیت های چشمگیری کسب کنند . البته که به خاطر مشکلات خاص سینما در چند دهه گذشته تا رسیدن به سینمای مطلوب هم در حوزه زیر ساخت و هم در حوزه تولید واکران و نیز کیفیت فیلم‌ها، راه زیادی باقی مانده است.
رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران سینمایی طی ۴ دهه گذشته عنوان کرد: طبیعی است اگر سینما طی این سال‌ها دستاوردهای ماندگاری داشته عصاره تلاش‌ها و پیگیری‌های همه مدیران در ادوار مختلف بوده است. و ما باید حافظ این میراث گرانبها و توسعه دهنده آن باشیم. در دولت سیزدهم تلاش شد تا سینما علیرغم همه مشکلاتی که حتی بقای آن را تهدید می کرد با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به ساحل آرامش برسد چرا که معتقدیم در هنگام ثبات و آرامش است که سینما می تواند به حیات و توسعه دست یابد.
وی ادامه داد: شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای سینما ایجاد کرده بود فضای نامطلوب و پیچیده‌ای را رقم زد. سینما را همانند بسیاری از کسب و کارها بعد از کرونا گرفتار اپیدمی بیکاری، تعطیلی و توقف کرد.
خزاعی ادامه داد: روزی که مسئولیت را قبول کردم پیش‌بینی بحران‌های اجتماعی و فرهنگی و صنفی بسیار سخت و ناممکن بود و به طور خاص می‌توان به فضای عمومی حاکم در مهر ۱۴۰۱ اشاره کرد. جنبش می‌تو، هشتک ضدامنیتی چند چهره سینمایی و ده‌ها بحران و چالش دیگر از جمله این اتفاقات بوده است که حتی قابل پیش‌بینی نبود اما به عنوان کسی که از بدنه و متن سینما آمده‌ام باور داشتم و می‌دانستم با تعامل می‌شود اتفاقات خوبی را برای خانواده شریف سینما رقم زد. باید تاکید کنم آرامش ما از مهرماه گذشته آغاز شده تا توانستیم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.
* تحقق ۷۰ درصد برنامه‌های ۴ ساله اول سازمان سینمایی
وی گفت: از من خواسته بودند برنامه هشت ساله‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کنم و بر اساس آن راهبردها، برنامه‌های سالانه را ابلاغ ‌کرده‌ایم. یک برنامه برای ۴ سال اول دولت و یک برنامه برای ۴ سال دوم ارائه شده بود. به جرأت تا به امروز نزدیک به ۷۰ درصد برنامه‌های اول ما اجرایی شده است. این در حالی است که در نظر داشتیم در ۴ سال اول نزدیک به ۱۰۰۰ سالن سینما را افتتاح کنیم که این اتفاق تقریبا رقم خورد. همچنین براساس این دو طرح مقرر شده بود که در ۴ ساله اول میزان مخاطب به بیش از ۴۲ میلیون نفر و در ۴ ساله دوم به بیش از ۹۰ میلیون نفر برسد.
خزاعی اضافه کرد: بر اساس این طرح، در برنامه چهارساله دوم تعداد سالن‌های سینما به ۲ هزار می‌رسید. در تولید مشترک و اکران‌های بین‌الملل نیز ما برنامه‌هایی را پیگیری کرده‌ایم.
رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: در بخشی دیگر از طرح ۸ ساله، اکران‌ آثار ایرانی در خارج از کشور نیز مدون شده بود که بر اساس توسعه زیرساخت‌ها با افزایش تعداد مخاطبان همراه بود.
* با شما، سینماگران و مردم رویداد بزرگ فجر ۴۱ رقم خورد
وی ضمن تشکر از گروه های مختلف فرهنگی و سینمایی افزود: همه در سال ۱۴۰۱ همت کردند تا بزرگترین رویداد سینمایی کشور تعطیل نشود. اگر شما اهالی رسانه و منتقدان و خبرنگاران در کنار طیفی بزرگی از سینماگران نبودید و مردم هم همراهی نمی‌کردند شاید این اتفاقات تداوم پیدا نمی‌کرد.
* از تندترین نقدها هم استقبال و استفاده کردیم
وی با تشریح بخشی از اقدامات سازمان سینمایی از نقش موثر رسانه‌ها تجلیل و قدردانی کرد و افزود: بدون شک، نقش رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌های ما مهم بوده است، طی سه سال مدیریت خود همیشه از نقدها حتی تندترین نقدها استفاده و استقبال کرده‌ایم. رئیس سازمان سینمایی گفت: چه در زمان روزنامه‌نگاری، فیلمسازی و دستیار برنامه‌ریزی،کارگردانی و سردبیری روزنامه و رسانه همیشه معتقد بوده‌ام منتقدان می توانند چراغ راه مدیران باشند بنابراین نباید به نقدها به چشم غرض‌ورزی نگاه کرد.
خزاعی با مهم خواندن جایگاه اصحاب رسانه عنوان کرد: همراه با تمام فراز و نشیب‌ها همراهی‌مان کردید و در کنار ما بودید. این مراسم حرکتی نمادین برای قدردانی از عمق حمایت و همدلی شما برای رشد و بالندگی سینماست.
وی نقش رسانه‌های سینمایی را در این مسیر پررنگ و تعیین‌کننده توصیف کرد و یادآور شد: رسانه‌ها بواقع، چراغ راه و روشنایی بخش مسیر هستند و تاریکی و کجروی‌ها را نشان می‌دهند. یقینا اغلب نقدها دلسوزانه و تاثیرگذار است چرا که رسانه‌ها مسیر آینده را نشان می‌دهند و می‌سازند.
خزاعی در پایان عنوان کرد: این مراسم گزارش عملکرد بنده نیست بلکه این مراسم به مناسبت روز خبرنگار و پاسداشت سه سال همکاری با شما در دولت سیزدهم است. طی دو سال قبل هم به این بهانه در خدمت شما بودیم. و از نظرات و هم فکری شما عزیزان بهره برده ایم. بنده همواره در این سال‌ها نقدهای شما را نقد سازنده دیده‌ام. گاهی نقدها را جدا می‌کردیم که مطالعه و تمرکز کنیم. از بسیاری از نقدها استفاده کردیم و درباره آن‌ها تصمیم ‌گرفتیم. اکنون، وظیفه خویش می‎‌دانم از همه شما عزیزان و دوستانم به خاطر سه سال همراهی و کمک که فارغ از جناح‌بندی‌های مختلف همراه ما بوده‌اند و همت کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه