روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

دبیر شورای هنر:

هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت ندارد

تلویزیون باید سازهای موسیقی را نشان دهد

  دبیر شورای هنر درباره انتقادهایی که نسبت به تصویب سند ملی سینما مطرح شده است، گفت: پرونده هنوز باز است و این سند به طور قطعی فیکس‌ نیست.
دبیر شورای هنر روز سه‌شنبه، ۲۳ مردادماه یک نشست خبری برای ارائه گزارش کار این شورا و تشریح سندهای مصوب هنری را، در حالی برگزار کرد که روز گذشته خبر تصویب سند ملی سینما در این شورا با واکنش‌ منفی خانه سینما همراه شد و در دیگر حوزه‌های هنری همچون هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی نیز انتقادهای فراوان وجود دارد.‌
در این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدا با عرض ارادت به ساحت سیدالشهداء در آستانه اربعین در گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری آن از جمله شورای هنر و جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان هنر که پیش از سال ۱۳۸۸ از مصوبات این مجموعه بوده و بعد از وقفه‌ای دوباره، این شورا آغاز به کار کرده است، اشاره کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی این شورا خیلی فعال‌تر کار کرد به طوری که ۴۲ جلسه برگزار شده و ۱۹ مصوبه هم داشته است. همچنین چند سند بالادستی مثل معماری تصویب شد که در این زمینه مشکل جدی داشتیم و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در این بخش فعال است. در این سند جایی برای هنر معماری درنظر گرفته شد و جایزه فجر برای آن تعیین شده است.
او افزود: سند موسیقی را هم توانستیم به تصویب برسانیم که ابلاغ شد. از این پس دیگر هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت ندارد و صدا و سیما باید موسیقی را با تمام ملزومات موسیقی نشان دهد و دیگر گل جلوی ساز نگذارد. وی به تهیه سند ملی هنرهای نمایشی و همکاری تئاتری‌هایی همچون ایرج راد و هوشنگ توکلی هم اشاره کرد و گفت: بنیاد هنرهای نمایشی نیز راه اندازی خواهد شد.
به گفته ایمانی خوشخو ، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی ابلاغ شده تا در مقیاس حدود ۳۰۰ هکتار ایجاد شود و قرار است کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند نیز مشارکت داشته باشند که شاید یک اتفاق جذاب و بی نظیر در منطقه اتفاق بیفتد.
دبیر شورای هنر با اشاره به سند حوزه سینما هم که پربحث شده است، ادامه داد: این سند به حدود ۱۲ سال قبل برمیگردد. در این زمینه سندی تنظیم شد و در حدود ۱۰ جلسه بررسی شد، آقای دهکردی مدیرعامل خانه سینما آمدند و به درخواست ایشان، جلسه‌ای در خانه سینما برگزار شد و فرصت بیشتری خواسته شد اما این فرصت سوزی است که از موقعیت استفاده نشود. وی تاکید کرد : ما در این سند حقوق ذینفعان را در نظر گرفتیم. من به دوستان خانه سینما گفتم که نقش‌آفرینی آنها در عمل بیشتر خواهد بود. علاوه بر اینها سند ملی سینما ۴۲ بند دارد که همه ایجابی هستند و سلبی نیستند. شورای راهبردی هم متشکل از تمام دست‌اندرکاران سینما در نظر گرفته شده تا برای اجرا فعال باشد و سند بیش از ۶۰ کشور هم برای این موضوع بررسی شده است.
ایمانی خوشخو درباره گروهی که سند ملی سینما را تهیه کرده است و اینکه آیا با وجود مخالفت خانه سینما، امکان اجرایی نشدن آن وجود دارد؟ گفت: شاید به صورت رسمی کسی از خانه سینما در آنجا نبود ولی شورای عالی یک شورای معین است و پرونده همچنان باز است. آنچه الان تصویب شده فیکس نیست که امکان تغییر نباشد.
وی در بخشی دیگر درباره لزوم سانسور نشدن ادوات موسیقی در تلویزیون و جلوگیری نکردن از کنسرت‌ها تاکید کرد که اینها دیگر به قانون تبدیل شده و لازم‌الاجرا هستند.
او در پاسخ به سوالی درباره مخالفتهایی که با اسناد سینما، تجسمی و هنرهای نمایشی از سوی هنرمندان مربوط مطرح شده و اینکه چرا در آستانه بررسی کابینه دولت جدید، سندها به تصویب رسیدند، بیان کرد: عجله ای در کار نبود. موضوع سند ملی سینما یک جریان بود از ۱۲ سال قبل شروع شده بود و در واقع از گذشته به حال رسید و به آینده می‌رسد. اما راه به هیچ وجه بسته نیست و به عنوان کسی که سال‌ها خادم هنر بوده، از جامعه هنری و خانه سینما به عنوان بزرگترین صنف سینمایی خواهش میکنم که همکاری کنند چون راه هنوز باز است. اگر ما در شورا بودیم مسیر را با همراهی هنرمندان ادامه می‌دهیم اما تاکید میکنم عجله‌ای در کار نبوده است. وی در بخشی از این نشست اظهار کرد: همه اسناد وقتی به عمل می‌رسند قابل ویرایش می‌شوند. مثلا در سند موسیقی مشخص شده که اگر مسئله‌ای پیش آمد و احتیاج به تغییر داشت چطور و در کجا ویرایش شود.
ایمانی خوشخو همچنین گفت: پرحجم‌ترین سند به هنرهای تجسمی تعلق دارد که به دلیل تعدد رشته‌های آن است و در حدود ۱۰ صفحه آن مرتبط با بازار و حراج است. مدیرکل هنرهای تجسمی به ما گفتند که نظر هنرمندان تجسمی گرفته شده ولی باز هم به صورت موردی خواستیم که نظر آنها را جویا شوند.
ایمانی خوشخو در ادامه‌ این نشست از حضور کمرنگ و غیرفعال وزارت آموزش و پرورش در نشست‌های شورا انتقاد کرد و یادآور شد، کشوری توسعه پیدا نخواهد کرد مگر اینکه از دوره دانش‌آموزی و سنین پایین آموزش‌های لازم به بچه‌ها داده شود.
او درباره علت فعال نبودن وزارت آموزش و پرورش گفت: اکثر دستگاه‌ها حضور فعال داشتند ولی در مورد این وزارتخانه نمیدانم به دلیل تغییر معاون پرورشی بود یا مسئله دیگر. امیدوارم در دوره جدید این اتفاق به این شکل تکرار نشود هر چند باید الزامی برای حضور ایجاد شود.
دبیر شورای هنر درباره مکان یابی شهرک صنایع فرهنگی خلاق توضیح داد: وقتی این سند ابلاغ شد خیلی استانها برای اجرا ابراز تمایل داشتند ولی با توجه به حضور و مشارکت ۱۲ کشور نمی‌شد خارج از تهران باشد اما دهکده‌های صنایع فرهنگی خلاق را به شهرهای دیگر می‌بریم. ایمانی خوشخو در پایان این نشست درباره پیگیری وضعیت سند ملی سینما گفت که احتمالا به زودی به شورای معین می‌ورد تا بررسی‌ها آنجا ادامه یابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه