روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد - شماره 4643

ویژگی های تشکیل کابینه‌وفاق ملی


 انتخاب اعضای کابینه باید با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه ملی و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری صورت گیرد. این نوع نگاه تضمین می‌کند که تمامی اقدامات و تصمیمات در راستای اهداف بلندمدت کشور انجام می‌شود.
در چند روز اینده دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور محترم کابینه خود را به مجلس معرفی خواهد کرد، کابینه ای که به قول خود دکتر پزشکیان باید کابینه وفاق ملی باشد، برای انتخاب کابینه‌ای که نماد وفاق ملی باشد، قدم اول این است که به چند اصل کلیدی توجه کنیم:
۱. شمولیت و تنوع: باید از افراد متخصص و کارشناس با تجربه از تمامی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در کابینه استفاده کنیم. این رویکرد نه تنها موجب وحدت و همدلی بیشتر می‌شود، بلکه دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های متنوعی را برای چالش‌های کشور به ارمغان می‌آورد.
۲. تخصص و تجربه: انتخاب افراد با تخصص و تجربه مرتبط با حوزه‌های مختلف وزارت‌خانه‌ها بسیار مهم است. این امر تضمین می‌کند که افراد منتخب توانایی مدیریت و اجرای برنامه‌های مورد نیاز را دارند.
۳. صداقت و راستگویی: اعضای کابینه باید صادق و راستگو باشند. شفافیت در ارتباطات و عملکردها موجب افزایش اعتماد عمومی و کاهش فساد می‌شود.
۴. مشورت با جناح‌های مختلف: برای انتخاب اعضای کابینه باید با تمامی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی مشورت کرد. این اقدام نشان‌دهنده‌ی احترام به نظرات و دیدگاه‌های مختلف است و موجب تقویت وفاق ملی می‌شود.
۵. پیروی از برنامه‌های توسعه ملی و سند چشم‌انداز: انتخاب اعضای کابینه باید با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه ملی و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری صورت گیرد. این تضمین می‌کند که تمامی اقدامات و تصمیمات در راستای اهداف بلندمدت کشور انجام شود.
با اجرای این اصول، می‌توان امیدوار بود که دولت چهاردهم به سمت عزت و قدرت مطابق با برنامه‌های توسعه ملی حرکت و کشور را به سوی پیشرفت و توسعه پایدار هدایت نماید.


متن حکم تنفیذ رئیس جمهور
رهبر معظم انقلاب در حکم تنفیذ رئیس جمهور، برگزاری توأم با آرامش چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را از افتخارات ملت و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور و رئیس جمهور منتخب ملت را شخصی فرزانه، صادق و مردمی و دانشمند برشمردند.
متن حکم تنفیذ که حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی آن را قرائت کرد به این شرح است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم؛
والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیةالله فی العالمین. سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت.  چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمام‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است. اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت.
والسلام علی عبادالله الصالحین
سیّدعلی خامنه‌ای         - ۷/مرداد/۱۴۰۳»     

باقری:
 ثبت هگمتانه در فهرست جهانی یونسکو نشان از جدیت در پاسداشت تاریخ و فرهنگ ایران است
  علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دیپلماسی فرهنگی، جزو لاینفک کار دستگاه دیپلماسی است و وزارت امورخارجه خود را مکلف می‌داند با همکاری و همفکری وزارت میراث فرهنگی، این امر مهم را به پیش ببرد. علی باقری در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:« ثبت هگمتانه - یکی از کهن‌ترین گهواره‌های تمدن ایرانی با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال و خاستگاه بزرگانی چون ابن‌سینا و باباطاهر -  به عنوان بیست و هشتمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو، نشانه دیگری از جدیت جمهوری اسلامی ایران در پاسداشت تاریخ و فرهنگ دیرپای ایران زمین است.  وی افزود: دیپلماسی فرهنگی، جزو لاینفک کار دستگاه دیپلماسی است و وزارت امورخارجه خود را مکلف می‌داند با همکاری و همفکری وزارت میراث فرهنگی، این امر مهم را به پیش ببرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه