روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد - شماره 4643

برش‌هایی از زندگی در جنگ


  «جشن جنگ» مجموعه داستانی از احمد دهقان با مضمون جریان زندگی در جنگ است که در سال‌های پس از انتشار با استقبال مخاطب مواجه شده است.
«جشن جنگ» مجموعه داستانی نوشته احمد دهقان است شامل 10 داستان کوتاه از جنگ است که با نگاهی متفاوت عرضه شده است،‌ داستان‌هایی که حاصل زندگی ده ساله نویسنده با سوژه‌هایی است که گاه و بی‌گاه به ذهنش خطور کرده است.
دهقانِ «جشن جنگ» نویسنده‌ای عصیان کرده از روزگاری است که ارزش‌ها و معانی را تهی کرده است و او حالا در دل روایت از جبهه و یا انسان‌های باقی مانده از جبهه به دنبال کشف و یادآوری دوباره این معانی است. او چه در وقتی که داستانی درباره اجرای یک نمایش می‌نویسد و در آن خوی خون‌طلب جامعه و حس بی‌تفاوت آنها نسبت به مرگ یک انسان را در کنار تجربه و نمایش چهره واقعی انسانی که آن را لمس کرده و به همین خاطر از آن تبری می‌جوید و چه در وقتی که داستانی جنگی روایت می‌کند که در آن شجاعت در کنار صدق در کلام و پایداری در رفاقت مایه داستان می‌شود همواره به دنبال این خط تماس است که در جنگ و موقعیت سخت آن می‌توان بسیاری از احساسات ناب را بار دیگر در کالبد زندگی تهی شده از معنای امروز قرار داد و جامعه را به سمت کشف روحی تازه برای جسم بی‌جان خود حرکت داد. احمد دهقان در «جشن جنگ» به تعبیری حکم یک باستان‌شناس را دارد. باستان‌شناسی که از دل کشف و نمایش آنچه پیدا کرده است، سعی دارد گذشته باشکوه مردمی را به آنها نشان دهد که شاید امروزه چیزی همانند آن را در زندگی خود حس نمی‌کنند و این شکوه نه از جنس تفاخر که از جنس کشف لحظه‌ها و دم‌های انسانی برای زندگی کردن است.
 دهقان خود درباره این کتاب می‌گوید: «جشن جنگ می‌خواهد، برش‌هایی از زندگی در جنگ را نشان دهد، نگاه متفاوتی را نسبت به نگاه‌های مرسوم نشان دهد، مخاطب ما سلیقه‌های متفاوتی نسبت به ادبیات و سینما دارد، مخاطب به دنبال آن است که نگاه غیرکلیشه‌ای را در ادبیات جنگ ببیند، دنبال نگاه‌های تازه در ادبیات جنگ می‌گردد، هر جا نگاه‌های تازه به ادبیات جنگ تزریق شده موفق بوده است.
سعی کردم نگاه متفاوتی را نسبت به ادبیات جنگ داشته باشم، نگاهی که همسو با نگاه مخاطب امروز باشد و از دریجه چشم آن‌ها ادبیات را بنگرم و ببینم در ادبیات جنگ و داستان جنگ چه چیزی را می‌خواهد ببند، در مجموع «جشن جنگ» پیشنهاد تازه‌ای به مخاطب امروز ادبیات کشور است.»
نرگس فرجاد نویسنده در ویدئویی درباره این کتاب می گوید: «دهقان از سرشناس‌ترین نویسندگان داستان جنگ است، نگاهش به مقوله جنگ یک نگاه انتقادی و انسانی است، در این مجموعه که شامل 10 داستان کوتاه است، مضمون اصلی همه داستان‌ها درباره جنگ و اثری که جنگ بر زندگی انسان های بعد از خود داشته است، این انسان‌ها در دنیای بعد از جنگ هر کدام تلاش می‌کنند، معنای زندگی را به شکلی برای خود بازسازی کنند. انتشارات نیستان کتاب «جشن جنگ» را در سال 98 منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

حماس: آمریکا مسئول مستقیم
جنایات رژیم تروریست اسرائیل است
  جنبش حماس با محکوم‌کردن جنایات وحشیانه دیروز صهیونیست‌ها علیه آوارگان در دیرالبلح تأکید کرد: آمریکا با حمایت بی‌حد نظامی و سیاسی از رژیم اشغالگر، مسئول مستقیم کشتار غیرنظامیان در غزه است.
جنبش حماس فلسطین با صدور بیانیه‌ای درباره تشدید جنایات وحشیانه صهیونیست علیه غیرنظامیان در نوار غزه، از جمله جنایات دیروز که ارتش اشغالگر در بمباران اردوگاه آوارگان در دیرالبلح در مرکز غزه، مرتکب شد، اعلام کرد: دشمن اشغالگر به هدف قرار دادن سیستماتیک غیرنظامیان بی‌دفاع و زیرساخت‌های غیرنظامی و مراکز آوارگان در نوار غزه ادامه می‌دهد که آخرین مورد آنها کشتار وحشیانه در مدارس «سیده خدیجه» و «احمد الکرد» بود‌.
حماس با تکذیب و محکوم کردن ادعاهای اشغالگران مبنی بر استفاده مقاومت از این مدارس برای اهداف نظامی و حضور اعضای مقاومت در آنها، تأکید کرد: رژیم اشغالگر از این بهانه نخ‌نماشده برای ارتکاب فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت و غیرنظامیان بی‌گناه و ادامه جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما در نوار غزه، استفاده می‌کند. این جنبش تصریح کرد: دولت آمریکا مسئول کامل ادامه جنگ نسل‌کشی در نوار غزه از طریق حمایت سیاسی و نظامی از صهیونیست‌های تروریست است.
در این بیانیه آمده است: بمب‌های آمریکایی که در اختیار ارتش فاشیست و اشغالگر صهیونیستی قرار می‌گیرد، مقابل چشم همه جهانیان برای ارتکاب فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت و هدف قرار دادن زنان و کودکان بی‌دفاع در مراکز آوارگان استفاده می‌شود، همین دلیلی روشن بر مشارکت مستقیم واشنگتن در این جنایات ضدبشری است. این جنبش فلسطینی افزود: کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع در مدارس نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر به هیچ‌گونه ارزش انسانی پایبند نیست و همه قوانین جنگی را زیر پا گذاشته است. دشمن اشغالگر بدون هیچ گونه مانعی و تحت حمایت جنایتکارانه آمریکا، به قتل‌عام غیرنظامیان ادامه می‌دهد. جنبش حماس در ادامه از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست سکوت خود را در برابر این جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها بشکنند و اقداماتی جدی برای تحت فشار قرار دادن اشغالگران جهت توقف جنایات آنها انجام دهند. این بیانیه بعد از آن صادر شد که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی روز گذشته مدارس سیده خدیجه و احمد الکرد در غرب دیرالبلح واقع در مرکز غزه را مورد هدف حمله وحشیانه خود قرار داد که طی آن بیش از 40 نفر شهید و بیش از 100 تن هم زخمی شدند که در سایه عدم وجود امکانات پزشکی، آمار شهدا همچنان بالا می‌رود. بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه، میان این شهدا 15 کودک و 8 زن حضور دارند. منابع رسانه‌ای گزارش دادند که اشغالگران بیمارستان صحرایی مدرسه سیده خدیجه را هم بمباران کردند و وضعیت 60 درصد از مجروحان این جنایت بسیار وخیم است.

هشدار ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالی‌رتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل شمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از 10 ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است.
کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص ماجرای رخ داده در منطقه مجدل شمس برخوردار نیست و ادعاهای این رژیم علیه دیگران نیز مسموع نخواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان حمایت از ثبات و امنیت لبنان و منطقه در مقابل ماجراجویی‌های رژیم متجاوز صهیونیستی را وظیفه‌ جامعه جهانی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌ گردد که در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به دولت آمریکا توصیه کرد به جای تسلیح مستمر رژیم صهیونیستی به جنگ‌افزارهای کشتارجمعی و نیز تجلیل از نخست وزیر جنایتکار این رژیم پس از 10 ماه جنایات مستمر علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه غربی، به مسئولیت بین‌المللی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت جهانی عمل کند و رژیم صهیونیستی را از دست زدن به آتش‌افروزی جدیدی که شعله‌های آن دامنگیر صهیونیست‌ها خواهد شد، بازدارد.

محسن حاجی‌میرزایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد
مسعود پزشکیان با صدور حکمی محسن حاجی‌میرزایی را به سمت رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب کرد.
محسن حاجی‌میرزایی مسئولیت هدایت وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) را برعهده داشته و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸) به‌عنوان دبیر هیات دولت فعالیت کرده است.
حاجی‌میرزایی دانش‌آموختهٔ کارشناسی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت از مرکز مدیریت دولتی و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. وی در سمت‌های رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سوادآموزی و مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سوادآموزی فعالیت کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه