روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد - شماره 4643

انتخاب معاون اول رئیس جمهور

چهار دلیل در دفاع از معاونت اولی عارف


 مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در حکمی «محمدرضا عارف» را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.
در قسمتی از متن حکم رئیس جمهور خطاب به محمدرضا عارف آمده است:به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و اجرایی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سمت «معاون اول رئیس جمهور» منصوب می‌نمایم.
میثاق مشترک ما، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم است که باید با تمام توان و جلب مشارکت و همکاری همگان و استفاده از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.
سوابق اجرایی
محمدرضا عارف سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد.
عارف در آن دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرلیست فهرست سی نفرهٔ «ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان؛ گام دوم» در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی وارد مجلس دهم شود.
محمدرضا عارف همچنین در ۱۳۷۶ با انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان سی و ششمین وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» کاندید و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سیدمحمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد.
اولین واکنش عارف پس از معاون اولی
عارف در اولین واکنش پس از انتشار خبر انتصابش بعنوان معاون اول دولت چهاردهم نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.
واکنش ظریف پس از معاون اولی عارف
‏بسیار خرسندم که دوست ۴۵ ساله و برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر رضا عارف، دانشمند برجسته و سیاستمدار پرتجربه، پاکدست و معتدل مسئولیت معاون اولی را پذیرفته‌اند. ‏امروز در حضور ریاست محترم جمهوری جلسه بسیار خوبی با دکتر عارف و دکتر طیب نیا و دوستان دیگر داشتیم و آخرین تصمیمات شورای راهبری و دیگر تحولات را بررسی کردیم.‏ضمن عرض تبریک، برای جناب دکتر عارف در این مسئولیت جدید توفیق هرچه بیشتر را خواهانم.
حمایت طیب نیا از معاون اولی عارف
علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی، با انتشار پیامی ویدیویی، انتصاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رئیس دولت چهاردهم را تبریک گفت.طیب نیا در این پیام گفت: ضمن تبریک به جناب آقای دکتر عارف بابت پذیرش مسئولیت معاون اولی جناب آقای دکتر پزشکیان، لازم می‌دانم که تاکید کنم که بنده به دلایل شخصی، درحال حاضر آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشتم ولی از روز اول درکنار آقای دکتر پزشکیان بودم و تا روز آخر هم خواهم بود و با تمام توانم در جهت موفقیت و پیروزی دولت ایشان تلاش خواهم کرد و معتقد هستم که عبور از شرایط سخت فعلی، تنها با همدلی و همراهی همه گروه ها امکان پذیر خواهد شد.
چهار دلیل در دفاع از معاونت اولی عارف
حمیدرضا جلایی پور جامعه‌شناس و فعال سیاسی، در یادداشتی در مورد انتخاب معاون اول دولت چهاردهم نوشت:مسعود پزشکیان یک شخصیت سیاسی-مردمی است. او در اداره بوروکراتیک هیئت دولت و ریاست‌جمهوری به یک شخصیت بوروکرات برجسته و صاحب تجربه نیاز داشت. محمدرضاعارف چنین شخصیتی است.
دکتر عارف در پست سیاسی فراکسیون مجلس دهم موفق ظاهر نشد؛ اما او در پست‌های مهم بروکراتیکی چون ریاست دانشگاه تهران، وزارت مخابرات و معاون اولی دولت خاتمی موفق ظاهر شده است.
 دولت پزشکیان وعده تعامل و توافق‌سازی داده است، چنین وعده‌ای به حاملان و افراد توافق‌ساز نیاز دارد. عارف چنین شخصیتی است؛ چون هم هم طبع تعاملی-یزدی دارد و از آن مهمتر، هم مورد وثوق پزشکیان، هم رهبری و هم اصلاح‌طلبان و خاتمی است.
 رئیس‌جمهور با معاون اولش شایسته است دوست و همکار دیرین هم باشند و خوشبختانه عارف چنین نسبتی با پزشکیان دارد. با هم در دولت‌ها و مجالس قبل سابقه همکاری و رفاقت داشته‌اند. این دوستی در اداره بهتر امور موثر است.  بنا به چهار دلیل فوق، فکر می‌کنم پزشکیان تصمیم شایسته‌ای درباره عارف به‌عنوان معاون اولش گرفته است. امید که در راه تحقق وعده‌هایش به مردم موفق باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه