روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد - شماره 4640

رتبه بالای غرق‌شدگی در استانی که آبی نیست


 محمد حیدریان- شنا یک ورزش لذت‌بخش است که در فصل‌های گرم به‌عنوان یک تفریح کاملاً سالم انجام می‌شود. با این حال شنا کردن همیشه امن و سالم نیست و باید خطرها و معایب شنا کردن را در نظر بگیریم که اصلی‌ترین خطر آن غرق‌شدگی است.
غرق شدن در چند ثانیه اتفاق می‌افتد و اغلب بی‌صداست. غرق شدن ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد (حتی شناگران حرفه‌ای) با این حال، کودکان بیشتر در معرض خطر غرق شدن قرار دارند.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند غرق‌شدگی فقط در استان‌هایی رخ می‌دهد که کنار دریا هستند. این در حالی است که متأسفانه آمار غرق‌شدگی در استان‌هایی که حتی منابع آبی زیادی ندارند، مانند خراسان شمالی نیز زیاد است.
فوت ۱۱ نفر در خراسان شمالی براثر غرق شدگی
محمدرضا اکبری، معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  از فوت ۱۱ نفر در این استان در سال گذشته و چهار نفر در سه ماه نخست امسال براثر غرق‌شدگی خبر داد.
وی اظهار کرد: تعداد افراد غرق‌شده در سال گذشته بیشتر از این عدد بود که تعداد زیادی با انجام عملیات احیا به زندگی بازگشتند.
او با اشاره به اینکه تصور بسیاری از افراد این است که غرق‌شدگی مختص استان‌های ساحلی کشور است، گفت: موارد غرق‌شدگی در سایر مناطق مانند خراسان شمالی نیز وجود دارد. غرق‌شدگی در این استان بیشتر در سدها، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، کانال‌های آب کشاورزی و رودخانه‌ها رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه یکی از تلاش‌های ما این است که از وقوع غرق‌شدگی در سن کمتر از پنج سال جلوگیری کنیم، اظهار کرد: کمپینی با محوریت اصلی جلوگیری از غرق‌شدگی در سنین کمتر از پنج سال تشکیل شد که موارد آموزشی ارائه شده است. تعدادی از غرق‌شدگی‌هایی که در سن کمتر از پنج سال اتفاق می‌افتد، در وان‌های حمام است.
وی بیان کرد: از والدین درخواست می‌شود تا سن پنج سالگی فرزندان خود را به تنهایی حمام نفرستند یا هنگام نزدیک شدن به استخرها از آن‌ها مراقبت لازم را داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: بچه‌های کمتر از پنج سالی که دچار غرق‌شدگی می‌شوند، بیشتر دچار خفگی خواهند شد تا سایر افراد.
افزایش خطر غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی و برخی رودخانه‌ها
تقی دولت‌آبادی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا و در پیش رو داشتن فصل تابستان، درباره شنا کردن برخی افراد در استخرهای کشاورزی و رودخانه‌ها و خطر غرق‌شدگی این افراد هشدار داد.
وی بیان کرد: شنا کردن علاوه بر فایده‌هایی که بر سلامت قلب و عروق و شادابی و ایجاد روحیه مناسب در فرد دارد، با خطراتی همراه است و باید برای آن هم آمادگی لازم را کسب کرد، چراکه سالانه موارد زیاد غرق‌شدگی در کشور رخ می‌دهد که  بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری هستند.
دولت‌آبادی گفت: بیشتر غرق‌شدگی در دریا، دریاچه‌ها روخانه‌ها، پشت سدها، نهرها، کانال‌های آبیاری و استخرها رخ می‌دهد که البته علاوه بر خطرهای مربوط به غرق‌شدگی شنا کردن در محیط‌های آبی غیر بهداشتی می‌تواند موجب انتقال میکروب‌ها و ایجاد بیماری‌های مختلف در فرد شود.
رئیس اورژانس و حوادث پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: بیشتر افرادی که  غرق می‌شوند، کودکان و نوجوانان هستند، غرق‌شدگی یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های غیرعمدی منجر به مرگ در کودکان یک تا چهار سال است که البته غرق‌شدگی ممکن است برای همه‌ افراد در همه‌ سنین رخ دهد.
وی با اشاره به احتمال خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و استخرهای کم‌عمق، گفت: فراموش نشود احتمال غرق‌شدگی حتی در آب‌های بسیار کم‌عمق هم وجود دارد.
رتبه ۸ خراسان شمالی در آمار غرق‌شدگی
محمدرضا نورس، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی   بیان کرد: با وجود اینکه خراسان شمالی استانی آبی نیست، اما در موارد غرق‌شدگی در کشور رتبه هشتم را دارد.
وی افزود: پارسال ۱۰۱۴ نفر در کشور براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۵ نفر از این استان بودند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه