روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

راه‌آهن و آزادراه؛ دو پروژه فراموش شده اسدآباد

  اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها یکی از جمله شهرستانهای ترانزیتی واقع شده در مسیر بزرگراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی شش استان غرب کشور بوده که وجود معادن غنی، کارخانجات کنسانتره، کارخانه گندله‌سازی، فرومنگنز، تولید محصولات کشاورزی مختلف، وجود بیش از ۶۰۰۰ هزار دستگاه ماشین سنگین و تریلر را می‌توان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود این شهرستان برشمرد.
تردد خیل عظیمی از زائران حسینی از  مسیر اسدآباد به عتبات عالیات در طول سال به‌ویژه در ایام اربعین و تردد میانگین بیش از ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین از محور صعب‌العبور  ۱۴ تا ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد موجب آن شده که توجه ویژه به راه‌های مواصلاتی این شهرستان ضرورت بسیاری داشته باشد.
با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود اسدآباد، اتصال  این شهرستان به شبکه ریلی از نقش موثری در حمل و نقل بار و نیز مسافران و زائران و  ارتقای مزیت‌های این شهرستان در جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار برای منطقه و شتاب این شهرستان در مسیر توسعه برخوردار خواهد بود.
اتصال اسدآباد به شبکه ریلی کشور یکی از جمله مطالبات مهم مردم شهرستان اسدآباد از سال‌های گذشته بوده که حدود هشت سال پیش مسئولین وقت شهرستان نوید آن را به مردم این شهرستان دادند.
در سال ۹۵ مقرر شد از مسیر راه‌آهن تهران_همدان_ سنندج، تهران_ اراک_ملایر و کرمانشاه که دو مسیر راه‌آهن به سمت غرب کشور هستند، یک خط ریلی ۵۰ کیلومتری از مسیر داشبلاغ به اسدآباد وصل شود که در همین رابطه در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اتصال خط ریلی اسدآباد به کرمانشاه به تصویب رسید و حتی با  اعتباری افزون‌بر ۱۴ میلیارد تومان در ماده واحده قانون بودجه مجلس وقت قرار گرفت که در مرحله اول با این میزان اعتبار پس از مطالعات تکمیلی عملیات اجرایی طرح آغاز شود، در سال ۹۸ نیز این طرح دارای ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است.
با گذشت این سالها با وجود اینکه برخی از شهرستان‌های استان  از جمله تویسرکان در همجواری اسدآباد، صاحب راه‌آهن شدند اما هنوز از راه آهن شهرستان اسدآباد خبری نیست!
در همین رابطه جویای وضعیت  این طرح ابتر و به فراموش سپرده شده از نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی شدیم که در دوره مجلس دهم با جدیت پیگیر این طرح ویژه برای شهرستان بود اما  پایان عمر مجلس دهم فرصت و مجال ادامه پیگیری این طرح را به وی در دوره  مجلس دهم  نداد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه راه آهن داشبلاغ_ اسدآباد_کنگاور_کرمانشاه در سال ۹۷ برای شهرستان اسدآباد مصوب شد، افزود: برای این پروژه در قانون بودجه تا سال گذشته ردیف بودجه وجود داشت اما به دلیل عدم پیگیری در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس در زمستان سال گذشته ردیف بودجه ۳۰۱۳۰۱۵۰۱۶  این پروژه حذف و این ردیف بودجه به راه‌آهن فردوس اختصاص داده شده و  متاسفانه با حذف ردیف بودجه آن شهرستان اسدآباد بهره‌مندی از  راه‌آهن را از دست داد.
علی اکبر رنجبرزاده ادامه داد: در حال حاضر در بحث راه‌های مواصلاتی موضوع راه آهن  اسدآباد که می‌توانست از تونل و آزاد راه برای شهرستان مهمتر باشد به دلیل عدم پیگیری‌های گذشته در مجلس دوره قبل منتفی است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکان پیگیری این موضوع در این دور از مجلس وجود دارد، تصریح کرد: فعلا این امر منتفی بوده و دیگر اثری از این طرح نیست و آن را از دست دادیم  و دیگر باید بگوییم راه آهن اسدآباد؛ نقطه سرخط.
وی یادآور شد: در چهار سال دوره گذشته مجلس انتظار بود که مسئولین این طرح را مجدانه پیگیری و ماده ۲۳ آن را اخذ می‌کردند اما به دلیل عدم پیگیری متاسفانه دیگر طرحی به نام طرح راه آهن اسدآباد نداریم. رنجبرزاده تصریح کرد: علاوه بر آن پروژه آزاد راه اسدآباد که به نام این شهرستان با عنوان آزاد راه همدان_ اسدآباد _کنگاور _کرمانشاه ثبت و ضبط شده بوده و در سال ۹۷ مصوبه مجلس آن اخذ شده بود نیز متاسفانه در دوره قبل به دلیل عدم پیگیری در سال ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ این طرح آزاد راه نیز به سمت همدان -سنقر- کرمانشاه رفت و اسدآباد از این طرح مصوب شده نیز به دلیل عدم پیگیری در دوره قبل محروم شد.
احداث تونل گردنه اسدآباد در پیوست یک قانون بودجه قرار گرفت
وی با اشاره به اینکه با توجه به منتفی شدن این دو طرح مهم شامل راه‌آهن و آزادراه برای شهرستان، پیگیر موارد دیگری برای توسعه و ارتقای امنیت راه‌های مواصلاتی این شهرستان هستیم، گفت: با ارتباطاتی که با رئیس مجلس و رئیس کمیسیون عمران و رئیس تلفیق بودجه داریم توانستیم احداث تونل گردنه اسدآباد را در پیوست یک قانون بودجه قرار دهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه