روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

همه نیروگاه‌ها با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال تولید برق هستند

 معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در فصل گرم سال جاری همه نیروگاه‌های کشور با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال تولید برق هستند، گفت: نیروگاه‌های جدیدی که قرار بود تابستان امسال وارد مدار شوند، با پیگیری‌های به عمل آمده در مدار قرار گرفتند و بر همین اساس در بخش تولید آمادگی لازم برای تولید برق به طور کامل وجود دارد.
 «همایون حائری» درباره اقدام های انجام شده در دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید برق افزود: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌هایی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی انجام داد تا بتوان با یک‌سری برنامه‌های مدون و مشخص ناترازی‌های به وجود آمده را ابتدا کنترل کنیم و سپس کاهش دهیم.
وی ادامه‌داد: در کنار برنامه‌های سالیانه و چهار ساله که در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت اجرایی شد، همچنین تلاش شد برنامه‌ای بلندمدت برای ۲۰ سال آینده صنعت برق داشته باشیم که تمرکز ویژه آن بر روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
معاون وزیر نیرو درباره برنامه‌های کوتاه مدت وزارت نیرو برای تولید برق خاطرنشان‌کرد: از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ برنامه‌های کوتاه مدت را با ۱۰۰ اقدام اجرایی شروع کردیم و به گونه‌ای عمل کردیم که بتوانیم تابستان سال ۱۴۰۱ را تحت کنترل قرار دهیم و با کاهش ناترازی‌ها شرایط خوبی را برای مصرف‌کنندگان رقم بزنیم.
حائری درباره جزئیات ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۱، توضیح‌داد: این ۱۰۰ اقدام ناظر بر بخش تولید، توزیع و مصرف‌کننده‌ها بود که در نتیجه این اقدام ها توانستیم تابستان سال ۱۴۰۱ را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.
معاون وزیر نیرو بیان‌داشت: با تجربیات موفق حاصل شده از ۱۰۰ اقدام سال نخست، برنامه دومی به عنوان ۱۴۰ اقدام از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ رقم خورد که با انجام این ۱۴۰ اقدام که ناظر بر برنامه‌های تولید، مصرف و توزیع برق بود توانستیم اوج بار سال ۱۴۰۲ را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.
وی درباره اوج بار سال جاری و اقدام های انجام شده برای عبور موفق از آن نیز گفت: تا پیش از آغاز اوج بار سال جاری، ظرفیت تولید برق کشور با ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسید و در کنار آن برای عبور موفق از اوج بار تابستانی که در آن قرار داریم ۱۸۰ اقدام راهبردی نیز تدوین شد.
این مقام مسئول اضافه‌کرد: این اقدامات نه فقط شامل تجربه های موفق اقدام های سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ است، بلکه در کنار آن بر روی بخش افزایش سهم تولید، بخش مدیریت مصرف و بخش توزیع تمرکز و بر روی نقاط حساس شبکه انتقال برق تمرکز ویژه‌ای انجام شد.
حائری خاطرنشان‌کرد: از آنجا که در سال های گذشته تمرکز ویژه‌ای بر روی تولید و توزیع برق وجود داشت، این موضوع باعث شد در شبکه انتقال نقاط ضعفی ایجاد شود که با توجه به حجم بالای انتقال انرژی در فصل گرم ضرورت داشت این نقاط ضعف بر طرف شود.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای رفع نقاط ضعف شبکه انتقال برق ۶۰ نقطه حساس در شبکه انتقال مشخص شد، گفت: در مدت چند ماه و پیش از فرا رسیدن فصل گرم سال جاری، با مجموعه پروژه‌های حیاتی که برنامه‌ریزی کردیم موفق شدیم این نقاط ضعف را رفع کنیم.
وی در ارتباط با اهمیت اقدام های انجام شده افزود: هر یک از این پروژه‌هایی که در بخش انتقال به عنوان پروژه‌های حیاتی تعریف شد، در شرایط عادی حدود دو تا سه سال طول می‌کشید تا اجرا شود، اما با تمرکزی که روی این موضوع داشتیم، توانستیم سهم بسیار خوبی از این برنامه‌ها با موفقیت تکمیل کنیم.
حائری ادامه‌داد: به دلیل اینکه در ۲ سال گذشته تمرکز زیادی روی تولید برق داشتیم، این امر سبب شده بود در شبکه انتقال، گلوگاه‌هایی به‌وجود آید که با اقدام های انجام شده ۶۰ نقطه بحرانی شبکه انتقال برق تا قبل از تابستان سال جاری به اتمام رسید و اکنون در بخش انتقال نیز مشکلی نداریم.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری نیروگاه‌های حرارتی به طور ۱۰۰ درصد آماده تامین برق هستند، گفت: در تابستانی که شروع کردیم از لحاظ ظرفیت تولید، همه نیروگاه‌های حرارتی کشور برنامه‌های تعمیرات خود را انجام دادند و به طور ۱۰۰ درصد آماده تامین برق هستند.
وی خاطرنشان‌کرد: نیروگاه‌های جدیدی نیز که قرار بود داخل مدار بیاید، با پیگیری‌های به عمل آمده داخل مدار هستند و بنابراین در بخش تولید آمادگی لازم به طور کامل وجود دارد.
حائری با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق در همه بخش‌ها به ویژه بخش خانگی، ادامه‌داد: با وجود زحمات و اقدام های فراوانی که در حوزه تولید و توزیع برق در سال‌های گذشته انجام شده است، تامین پایدار و حداکثری برق در بخش‌های مختلف به شدت به رفتار مصرفی مشترکان به ویژه در بخش خانگی بستگی دارد و امیدواریم در سایه همکاری مشترکان و زحمات همکاران ما در صنعت برق اوج بار سال جاری نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه