روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

یادداشتی برای یک آغاز در راهی ناهموار

   رئیس‌جمهور جدید ایران تنها به فاصله چهار روز پس از پیروزی در انتخابات طی یادداشتی مردم و کشورهای منطقه را خطاب قرار داد که توجه برخی ناظران را به‌خود جلب کرد و شبکه العربی در برنامه‌ای زنده با حضور کارشناسان به بررسی ابعاد و زوایای آن پرداخت.
اقدام پزشکیان از چند جهت شکلی و محتوایی مورد توجه قرار گرفته است:
نخست، فاصله زمانی بسیار کوتاه یادداشت با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری است و دوم نیز انتشار اختصاصی آن در رسانه‌ای عربی (العربی الجدید) است.
در دو روز گذشته، حدود ۳۰پیام و تماس از دوستان روزنامه‌نگار و کنشگر از تونس و الجزایر گرفته تا لبنان، قطر، عربستان و عراق و... داشتم که محور آنها پرسشی آمیخته به تعجب و استقبال از یادداشت درباره انگیزه و پیام آن بود.
این واکنش‌ها هم طبیعی است؛ از این جهت که این نخستین یادداشت یک رئیس‌جمهور ایران خطاب به منطقه آن هم در یک رسانه عربی بوده است.  آنچه برای مخاطب عرب بیشتر اهمیت داشت و در لابه‌لای بحث‌ها خودنمایی می‌کرد، شناخت انگیزه‌ها و دلالت‌های اقدام پزشکیان در سخن گفتن با منطقه چند روز پس از انتخابات و قبل از تشکیل کابینه بود.
این اتفاق هم برخلاف ذهنیتی بود که بعضا در فضای منطقه از ایام تبلیغات انتخابات و مواضع مسعود پزشکیان در حال شکل‌گیری بود مبنی بر اینکه اولویت نخست دولت جدید ایران نه منطقه، بلکه احیا و تقویت ارتباط با دنیای غرب و مذاکره با آمریکاست و متعاقب آن نیز پرسش‌هایی درباره تبعات چنین اتفاقی در سطح منطقه در حال بروز بود، هرچند استقبال از پیروزی پزشکیان متضمن نوعی رضایت‌مندی و خرسندی دولت‌ها در جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای بود. اما این یادداشت غیرمنتظره و طرح گزاره «اَبَراولویت سیاست خارجی» (گسترش روابط با همسایگان) را می‌توان حد یقفی برای نگرانی پیش‌گفته پنداشت.
 طبق رصد صورت گرفته، یادداشت این تصور را ایجاد کرد که پزشکیان راهبرد «تعامل سازنده با جهان» را از منطقه شروع می‌کند و تنش‌زدایی در مناسبات خارجی ایران را چه با غرب، چه در سطح منطقه، به موازات و همزمان پیش می‌برد.
 ناگفته هم نماند که از گذشته نیز ادبیاتی چون ضرورت همکاری منطقه‌ای و گفت‌وگوی سازنده همواره در مواضع منطقه‌ای مقامات ایران پربسامد بوده است، اما معمولا به دلایلی در میان منتقدان و مخالفان در چارچوب تعارفات و تاکتیک‌های دیپلماتیک به آن نگاه می‌شد، ولی آنچه این ادبیات را در یادداشت پزشکیان برای برخی مخاطبان حائز اهمیت و تامل ساخت، بیان آن در رسانه‌ای عربی بلافاصله پس از انتخابات بود. به‌نظر می‌رسد که این اتفاق نیز محصول رهیافت ضرورت بسترسازی منطقه‌ای قبل از شروع هر نوع مذاکره جدی برای رفع تحریم‌ها در تیم سیاست خارجی دولت جدید است. نکته دیگری که در یادداشت پزشکیان جلب توجه کرد، ادبیات اقتصادی آن بود که در راستای اولویت اقتصاد در سیاست خارجی ایشان دیده شد. واقعیت اما این است که با یک گل بهار نمی‌شود و با یک یادداشت نمی‌توان انتظار داشت تنش‌های عمیق در مناسبات منطقه‌ای ایران پایان یابد. چنین اقداماتی می‌تواند در خلق فضای مساعد و تلطیف آن کمک کند و تأثیر آن بیشتر بر فضای نخبگانی و رسانه‌ای است. وضعیت منطقه گویای یک صف‌بندی چند لایه است که مهم‌ترین لایه آن با طرفیت ایران عمیق است. این صف‌بندی هم با متغیر اسرائیلی پیوند خورده هم با آمریکا. در این صف‌بندی، برخی بازیگران عرب به هر دلیلی، چه نگرانی از ایران، چه نوع روابط خود با آمریکا، به شکلی غیرمستقیم در نوعی بلوک‌بندی با مشارکت اسرائیل قرار دارند. چه‌بسا مهم‌ترین شاخص موفقیت و چالش پیش‌روی دولت آتی ایران تغییر در این جبهه‌بندی است.
چالش دیگر کنترل ارسال پیام‌های متناقض از ایران به منطقه است که ناشی از برخی دوگانگی‌ها و «تعدد سخنگویان متنفذ غیررسمی» در سیاست خارجی است و این امر معمولا کار سخنگوی رسمی دستگاه دیپلماسی ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده و این تصور حداقل نزد برخی ناظران و کشورها شکل گرفته است که اظهارات «سخنگویان غیررسمی» منعکس‌کننده نگاه و مواضع واقعی تهران است، نه سخنگوی وزارت خارجه.
 این امر در دامن زدن به تنش‌ها، به‌خصوص در سطح مردمی و نخبگان، سهیم بوده است و نمونه آن اظهارات چند سال پیش یک نماینده درباره اشغال چهار پایتخت عربی است که هنوز هم در فضای عربی سنگینی می‌کند. اما در مقابل، شاهد این آشفتگی و پراکندگی در اعلام مواضع از جانب کشورهای منطقه به‌ویژه در حوزه خلیج‌فارس نیستیم که جز وزارت خارجه این کشورها یا مقام نخست کشوری، مقامی دیگر، چه سیاسی، چه نظامی، چه دینی، در مسائل مربوط به سیاست خارجی این کشورها اعلام موضع نمی‌کند. سروسامان دادن به این وضعیت آشفته یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی ایران است.


در جلسه ستاد مرکزی اربعین مطرح شد
تاکید مخبر بر ضرورت اجرای تمامی مصوبات ستاد مرکزی اربعین تا نیمه محرم
  سرپرست ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرای تمامی مصوبات و تصمیمات جلسات ستاد مرکزی اربعین و تعهدات اربعینی وزارتخانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی و ملی تا نیمه محرم، تصریح کرد: ستاد مرکزی اربعین تعهدات آن دسته از دستگاه‌ها را که اجرایی نشده است، هر چه سریع‌تر پیگیری کند.
محمد مخبر در جلسه ستاد مرکزی اربعین ، با اشاره به این‌که مراسم اربعین در طول دهه‌های گذشته همواره توسط مردم برگزار شده است، وظیفه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی را پشتیبانی لازم با محوریت مردمی بودن این مراسم دانست.
وی جابه‌جایی زائران و همچنین راهکارهای مورد نیاز برای مقابله با گرمای هوا را مهم‌ترین محورهای اقدامات ستاد مرکزی اربعین برشمرد و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد اقدامات ضروری در راستای بهبود حمل و نقل عمومی از جمله تامین اتوبوس و الحاق واگن‌های ریلی برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی را اتخاذ کنند و همچنین اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تردد خودروهای شخصی و تجهیز پارکینگ‌ها برای تسهیل جابه‌جایی مردم انجام شود. ضرورت تمهید تامین آب مورد نیاز، سایه‌بان، امکانات بهداشتی و درمانی در داخل کشور و همچنین در عراق،‌ تامین امکانات سرمایشی به‌ویژه تونل سرد،‌ تسهیل تردد زائران خارجی، ارزاق و غذای مورد نیاز زائران و مواکب و تامین سوخت از دیگر تاکیدات سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه بود. در این جلسه که با حضور وزرای کشور، ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، مسئول ستاد مرکزی اربعین، گزارشی از چگونگی اجرای مصوبات این ستاد ارائه کرد. طبق این گزارش و دستور سرپرست ریاست جمهوری در خصوص تعهدات اربعینی وزارتخانه‌ها،‌ نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی و ملی، مقرر شد ستاد مرکزی اربعین نسبت به تجمیع گزارش‌های چگونگی برگزاری اربعین سال گذشته اقدام و ضمن شناسایی موفقیت‌ها و کاستی‌ها، برنامه ضربتی و کوتاه‌مدت برای رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت را در اربعین سال جاری تهیه و اجرایی کند.

مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی
قالیباف: دلار از معاملات ایران و روسیه
حذف شده است
 محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: روابط عمیقی بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ما منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترکی داریم. ما در منطقه اوراسیا می‌توانیم ببینیم که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند. روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد. در سفر پیشین خود به روسیه من پیام مکتوب آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم کشورم، را به آقای پوتین رساندم. ما نوعی توافق بلندمدت بین دو کشور داریم که بسیار جامع است. این توافق حیطه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را دربرمی‌گیرد. قالیباف افزود: بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی، همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمامی این موضوع به خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یکجانبه‌گرایی خود در پیش گرفته است. رئیس مجلس گفت: ناتو هم محیطی را ایجاد کرده است که به ایجاد سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس منجر شده است. این سازمان‌ها و نهادها به سرعت در حال رشد هستند و حتی جنگ بین روسیه و اوکراین ریشه در سیاست‌های نادرست آمریکا دارد.

تبریک نمایندگان مسیحیان به رئیس‌جمهور منتخب
  نمایندگان مسیحیان ارمنی شمال و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی طی پیامی به مسعود پزشکیان، ضمن تبریک به وی، تأکید کردند که قطعا رقابت‌ها به رفاقت تبدیل می‌شود و با هم‌افزایی همه نیروها و فعالان کشور، آینده‌ای درخور مردم رقم خواهد خورد.
در بخشی از این پیام آمده است: «تأکید مستمر جنابعالی در تمام مراحل انتخاباتی بر ولایت‌مداری، عدالت، حاکمیت قانون و همدلی مسئولین در اداره امور کشور و البته مشی شما در زندگی و سوابق درخشان اجرایی‌تان موجب امیدواری مردم به آینده کشور و حضور بی‌نظیر در صحنه انتخابات گردید و قطعا با شناختی که همگان از آن منتخب فرهیخته دارند، رقابت‌ها به رفاقت تبدیل می‌شود و با هم‌افزایی همه نیروها و فعالان کشور آینده‌ای در خور این ملت شریف رقم خواهد خورد. جامعه ارامنه ایران ضمن ابراز خوشحالی از این حماسه حضور و انتخاب شایسته رئیس‌جمهور، توفیق و سربلندی دولت شما را آرزو می‌کند.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه