روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

موضع دوپهلوی اتحادیه اروپا پیگیری سیاست تعامل انتقادی با ایران

  با انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب، مقامات اتحادیه اروپا و رسانه های وابسته،از پیگیری سیاست تعامل انتقادی با ایران صحبت می کنند.
روز شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳، نبیلا مسرالی، از مقامات رده دومِ دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت که ما آماده تعامل با دولت جدید مطابق با «سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا» هستیم.
به دنبال این موضع، یورو نیوز فارسی، شبکه خبری نزدیک به اتحادیه اروپا،با انتشار یادداشتی سعی کرد میان مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا تمایز قائل شده و رویکرد جدید اروپا نسبت به ایران را مغایر با رویکرد خصمانه آمریکا القا کند.
یورونیوز نوشت: «استراتژی اتحادیه اروپا برای تعامل انتقادی با ایران از زوایای مختلف با سیاست فشار حداکثری ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ متفاوت است. رویکرد اتحادیه اروپا ترکیبی از تعامل دیپلماتیک، ارائه مشوق‌های اقتصادی و وضع تحریم‌های هدفمند برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از طریق گفتگو و همکاری است.
در مقابل، استراتژی فشار حداکثری آمریکا در دوران ترامپ با تحریم‌های اقتصادی گسترده و یکجانبه با هدف منزوی کردن ایران از نظر اقتصادی و سیاسی پیگیری می‌شد. رویکرد ایالات متحده همچنین شامل حضور نظامی قوی در منطقه به عنوان یک عامل بازدارنده و برای مقابله با نفوذ ایران طرح‌ریزی شد که نمونه بارز آن نیز در سوء قصد به قاسم سلیمانی در عراق بود.»
سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا که برگرفته از نگاه متکبرانه سران اروپا به کشورهای جهان است،یک راهبرد منسوخ و مربوط به دوران جنگ سرد است و اروپا با ژست استقلال از آمریکا،سعی می کند همان راهبردهای آمریکایی را به عنوان یک ماموریت و بصورت نرم در قبال ایران دنبال کند. سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا یک راهبرد شناخته شده است که در دولت های قبلی ایران هم تجربه شده و ناکارآمدی آن به ثبت رسیده است.
در حالی اتحادیه اروپا از راهبرد سیاست تعامل انتقادی با ایران صحبت می کند که فراموش کرده که این ایران است که مدعی و منتقد سیاست های مداخله جویانه و غیردوستانه این اتحادیه و همراهی اروپا با آمریکا، ناقضان حقوق بشر،تروریست ها و ضد انقلاب ایران است.در واقع جمهوری اسلامی ایران نسبت به همدستی و همراهی اروپا با آمریکا در عدم پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته ای معترض و منتقد است.
اروپا نه تنها در قبال اجرای تعهدات هسته ای ایران و لغو تحریم های ظالمانه اقدامی نکرد بلکه تحریم های جدیدی را نیز علیه ملت ایران وضع کرد.اروپا دست ضد انقلاب ایران را برای اقدام های تبلیغاتی و رسانه ای علیه ایران بازگذاشت و از تروریست های ضد انقلاب حمایت کرد.سه کشور انگلیس،فرانسه و آلمان که دارای سوابق ناخوشایندی در تاریخ ایران هستند،نه تنها مستقیم یا غیرمستقیم از اقدامات تروریستی ضد انقلاب علیه ایران حمایت کرده اند بلکه امروز نیز با چشم پوشی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه در جرائم این رژیم هم شریک هستند.
سران اتحادیه اروپا که با وجود اعلام رسمی پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در یک انتخابات آزاد و مردمی، نه تنها همچون سران و کشورهای همسایه و ودوست ایران، این پیروزی را تبرک نگفته اند بلکه متکبرانه و پیشدستانه برای رابطه با ایران شرط و شروط تعیین کرده اند.
این اتحادیه و کشورهای اروپایی باید بدانند که جز از مسیر اصلاح سیاست های خصمانه و غیردوستانه خود علیه ملت ایران نمی توانند جایگاهی در عرصه سیاست خارجی مستقل جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. تمایز میان سیاست های اتحادیه اروپا با آمریکا نسبت به ایران باید در عمل و در مسیر کسب اعتماد مردم ایران،نشان داده شود که در غیر این صورت،اعضای اتحادیه اروپا کماکان از دوستی با مردم ایران محروم خواهند ماند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه