روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

مدیرکل حمل و نقل جاده ای ایلام خبر داد؛

تردد بیش از یک میلیون زائر از مرز مهران


  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از تردد بیش از یک میلیون و ۴۳۴ هزار زائر از مرز مهران در سال جاری خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ سیدزاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۳۴ هزار زائر از مرز مهران تردد کرده اند.
وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات در مرز مهران همزمان با ایام محرم فراهم شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۳۲ هزار و ۵۱۵ نفر زائر از طریق مرز مهران به کشورمان وارد و بیش از ۷۰۲ هزار و ۸۳ نفر از این مرز خارج شده‌اند.
چشمه خاور با اشاره به تردد بیش از ۱۷ هزار زائر از مرز مهران، افزود: از این تعداد، ۱۲ هزار و ۵۶۱ نفر ایرانی و ۴ هزار و ۴۴۲ نفر خارجی بوده‌اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام همچنین از اقدامات انجام شده برای رفاه زائران در پایانه مرزی شهید سلیمانی خبر داد و عنوان کرد: محوطه‌سازی و سنگ فرش موزاییکی و بتنی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع، احداث ۸ هزار متر مربع سایبان، نصب مه‌پاش، ساخت سرویس های بهداشتی و جدول‌کشی در محوطه قدیم و پایانه صفر مرزی در حال انجام است و تا قبل از اربعین حسینی به اتمام خواهد رسید.

عضو اتاق بازرگانی مطرح کرد؛
حذف کلاهبرداری
 با توسعه چک الکترونیک
  عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: الکترونیکی شدن چک هرگونه کلاهبرداری و سواستفاده که به زیان اقتصاد کشور است را برای همیشه حذف می‌کند.
به گزارش کائنات، مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی درخصوص اهمیت حذف چک کاغذی از تبادلات تجاری و روزانه گفت: براساس اعلام مسئولین نظام بانکی کشور تا سه سال آینده شاهد حذف کامل چک کاغذی خواهیم بود. حذف چک کاغذی تا سه سال آینده قطعا بسیاری از چالش‌هایی که چک‌های کاغذی در سال‌های گذشته ایجاد کرده اند را از بین می‌برد.
وی در این باره خاطرنشان کرد: الکترونیکی شدن چک به این معناست که شما از منزل یا محل کار به وسیله رایانه یا لپ تاپ خود می‌توانید به بانک دستور دهید از حساب شما بردارد و همان لحظه با چک الکترونیکی شما به حساب فرد دیگری واریز کند.
این فعال اقتصادی افزود: الکترونیکی شدن چک شبیه روندی است که از سال‌ها قبل با کارت‌های اعتباری و بانکی خود از آن استفاده کرده‌ایم؛ مثل حواله پول از حساب خود به حساب دیگری.
دانشمند در این باره به دستاورد‌های حذف چک الکترونیکی اشاره کرد و گفت: مسائل مختلفی مثل تعداد پرونده‌های مرتبط با چک در دستگاه قضایی کشور با چک الکترونیکی کاهش یافته است.
وی دراین باره توضیح داد: چک‌های الکترونیکی ضمن افزایش سرعت عمل در تبادلات تجاری و اقتصادی مانع بزرگی در برابر سوء استفاده از چک‌های مدت دار کاغذی است.
عضو اتاق بازرگانی گفت: چک الکترونیکی به این دلیل ارزشمند است که دارنده چک باید تضامین لازم را به بانک بدهد تا براین اساس نظام بانکی کشور خط اعتباری لازم براساس تضامین داده شده را برای صاحب چک ایجاد کند.
دانشمند یادآور شد: در این صورت معاملات نسیه و مدت دار از بین می‌رود و بانک بنا بر دستورالعمل دارنده چک الکترونیکی به حساب افراد مشخص شده در فواصل زمانی تعیین شده پول واریز می‌کند.
وی درپایان خاطرنشان کرد: الکترونیکی شدن چک بدین جهت حائز اهمیت است چرا که معاملات نسیه و مدت دار از بین می‌رود و هر گونه کلاهبرداری و سوء استفاده که به زیان اقتصاد کشور است را برای همیشه حذف خواهد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد؛
فراهم شدن امکان انتشار
یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس
  محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی از فراهم شدن امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تامین ارزی طرح‌ها خبر داد.
به گزارش کائنات، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار ۱۰۰ میلیون یورو اوراق ارزی در سال گذشته اظهار داشت: با اقدامات انجام شده و رفع موانع موجود امسال امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تامین ارزی طرح‌ها فراهم شده که بانک مرکزی آن را ضمانت خواهد کرد.
محمدرضا فرزین در پایان با بیان اینکه در خرداد امسال برای اولین بار پس از پنج سال، شاخص تورم تولیدکننده سالانه به زیر ۳۰ درصد یعنی عدد ۲۹.۷ درصد رسیده است تصریح کرد: همچنین در اردیبهشت ماه نرخ رشد تولید مجموع شرکت‌های بورسی ۲.۸ درصد بوده که این میزان در بخش فلزات اساسی ۵.۲، صنایع شیمیایی ۱.۱، لاستیک و پلاستیک ۱۵.۶ و در بخش ماشین‌آلات ۱۶.۳ بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه